Ученически и студентски екипи с иновативни проекти за по-добро бъдеще
BioBliss и Solar Blinds са иновативни проекта на ученици съответно от ЧЕГ "Проф. Иван Апостолов" и студенти от ТУ – София.
Solar Blinds e дело на Денис Исметов, Ивиян Стоянов и Александър Колчев – студенти в Техническия университет в София. Студентският проект стартира в края на миналата година, когато студентите участват в друг конкурс. Тогава осъзнават мащаба на идеята си и решават да продължат работата по нея в рамките на Академия за иновации, където преди няколко седмици достигат до финален етап.
Иновативният им проект представлява представлява интелигентна система от външни щори с вградени соларни панели, които едновременно осигуряват сянка и произвеждат електрическа енергия. Щорите са универсални – могат да бъдат инсталирани и на жилищни, и на търговски сгради. Чрез Solar Blinds, тримата студенти целят не само да намали разходите за електроенергия, но и да направят сградите енергийно ефективни.
В интервю пред БНР студентите споделят, че на този етап използват закупени от тях соларни панели, които се поставят директно върху щорите и осигуряват сянка. Те генерират електроенергия, която съхраняват в батерия, може да се използва както в дома, така и в офиса".
BioBliss е проект, създаден от София Николова, Виктория Колева и Александра Клянева – ученички в ЧЕГ "Проф. Иван Апостолов". Продуктът се стреми да преобразува биоотпадъци в иновативни батерии. Въпреки че първоначалната им идея не е променена, ученическията екип обмисля по-широко приложение на технологията – възможни са продукти за мотоциклети и автомобили. Благодарение на твърдият въглерод, произвеждан чрез тяхната технология, може да се използва и за въздушни филтри в сгради и офиси.
В началото на юни иновативният им стартъп зае първо място в престижното състезание AmCham EU Entrepreneurship Award, което се проведе в Брюксел, Белгия. В предаването "Бизнес старт" с водеща Роселина Петкова основателката и главен изпълнителен директор на BioBliss София Николова сподели, че призът включва менторство от водещи европейски компании, както и финансова подкрепа от 10 000 евро.
Николова разкри, че спечелената сума ще бъде инвестира в патентоването на технологията, което е много скъпо, както и в придобиването на нужните сертификати. Основна цел на учениците е официална регистрация на дружество с променлив капитал, което ще даде възможност на бранда да получава повече инвестиции.
Компанията води разговори с производители в Германия и Нидерландия, където е проявен интерес. Николова разказа още, че липсата на опит и инфраструктура в България може да насочи старта на стартъпа към други страни в като Германия и Румъния.
Амбициозната цел на екипа е в рамките на една до три години батериите им да достигнат търговската мрежа. В момента се подготвя пилотно производство, което ще бъде оценено и оптимизирано на процеса.