Успелите

Учителката Ваня Фроликова: Гражданското образование е знание за реалния живот и позитивната промяна

Когато говори за гражданското образование, Ваня Фроликова се чувства, сякаш говори за първата си любов. Вече 15 години учителката преподава предметите от философски цикъл в Професионалната гимназия по икономика и туризъм в гр. Петрич и се надява някой ден в училище да бъде въведена дисциплина, целяща да превърне младите хора в активни и будни граждани. През септември 2020 г. мечтата ѝ се сбъдва с въвеждането на новия предмет гражданско образование, който Ваня Фроликова започва да преподава на първите единайсетокласници.

В първия материал от поредицата ни, посветена на гражданското образование, ти разказахме повече за новата дисциплина, програмата и целите ѝ. Припомняме, че за да подпомогнат навлизането на гражданското образование в учебната система и да направят преживяването по-интересно и полезно, Европейската комисия в България, Уча.се и фондация "Софийска платформа" са създали общо 36 видео урока за 11. клас и 33 за 12. клас по учебното съдържание на предмета. 

Днес обръщаме поглед към начина, по който предметът се развива на практика в училищата в България, като обсъждаме този въпрос с учителката Ваня Фроликова от Петрич. В интервюто за Успелите.бг тя ни споделя за разликите в преподаването на гражданското образование и предметите от цикъл “Философия”, за ползите от изучаването на тази нова дисциплина на гимназиално ниво, както и за начина, по който учениците я възприемат. Освен това учителката ни разказва повече за собствения си опит с местни проекти и инициативи и добрия пример, който дава на своите ученици, за да се стремят и те да бъдат все по-активни и осъзнати граждани. “Чувствам се като Диоген с фенера - той търси човека, а аз търся гражданина.”

Интервюто е част от кампанията #БуденЛиСи на Европейската комисия в България, която се стреми да ангажира възможно най-много млади хора в разговор за гражданското образование и активното гражданство.

Ваня Фроликова и учениците ѝ

Какво ви подтикна да изберете учителската професия поначало?

Аз съм свободолюбив човек. Смятам, че учителската професия ми дава възможност да покажа какво е свободата и да науча младите хора на свобода. Не на свободия или анархия, а на свобода. Преди въвеждането на гражданското образование се опасявах, че губим младите хора. Губим отношението си към тях и обратната им връзка. Но в лицето на гражданското образование идеите на древните философи и мислители се превъплътиха в дела. 

Чрез философията човек става личност, но чрез гражданското образование смятам, че става достоен гражданин.

Това е нещото, което ме подтикваше навремето към философията, мисленето и желанието за промяна към нещо по-добро – да можеш да гледаш на младите хора като на жива материя, която можеш да подобряваш и обогатяваш с помощ, знания и подкрепа.

Преди въвеждането на предмета гражданско образование сте преподавали дисциплините от философския цикъл. С какво преподаването на ГО се различава от досегашната ви дейност като учител (например от предмета свят и личност)? Защо според вас гражданското образование е полезен и значим предмет за младите хора в България?

Това, което получих от „Софийска платформа“ при навлизането в гражданското образование - проектни дейности, промяна на ценностите и нагласите, начини да работиш с хора, които не се интересуват от нещо подобно – всичко това беше изключително важно за мен. Завършила съм отдавна и преди това нямах понятие какво означават проектите, какво е промяна и как може да се случи. В лицето на младите хора и сблъсъка им с гражданското образование намерих целта, която търсех. 

Надявала съм се на подобна дисциплина в училище през годините – знание, което да обедини младите хора и да ги подготви за реалния живот. Гражданското образование е знание за реалния живот – как трябва да се случват нещата, как трябва да се държим спрямо другите.

Да, философията помага за изграждането на ценностна система, но тя е идейна, няма толкова сериозна практическа насоченост. Гражданското образование вече представлява практическия начин за представяне на света и на проблемите в него.

Коя за вас е най-важната тема, обхваната в дисциплината?

Темите са много и взаимно се допълват. Няма такава, която да откроя като по-важна от всички останали. Но ако трябва да се спра на една, това ще бъде темата за правата на човека. Учениците може би научават и от други предмети за тази тема - например от историята, но гражданското образование им помага да осъзнаят, че правата са и отговорност. Да погледнат основното за тях право на образование, което в един момент е право, но в следващия е отговорност. Нещата са толкова тъждествени  и двояки, че колкото повече отговорности можеш да поемеш, толкова си по-свободен.

Как учениците ви възприемат гражданското образование до този момент? Интересен ли е за тях предметът, срещат ли някакви трудности?

Работя с моите ученици от 8. клас насам и определено виждам сериозно надграждане в знанието им за политика, демокрация, власт, разделение на властите и т.н. Това, което съм научила като проектна дейност, това, с което съм започнала от „А“ и „Я“, искам да го предам и на учениците. 

За мен това е пътят, по който човек да осъществи себе си.

Учениците са очаровани от този процес. В предмета гражданско образование те могат да бъдат това, което са – с проблемите си, със собствените си виждания за света, за дискриминацията, за малцинствата. Ние сме в Петрич – град-държава, обединяваме различни деца заедно, включваме представители на различни етнически принадлежности. И всички те са очаровани от предмета. Даваме възможност на самите ученици да разработят и реализират свои собствени проекти - при завършването на първия срок имахме 10-15 проекта, половината от които вече са реализирани на практика. 

Посредством тези проекти и гражданското образование като цяло учениците си дават шанс да бъдат по-добри.

Можете ли да дадете пример за някой от тези проекти?

Това, което ми идва наум, е едно момче от село Кулата. Неговият проект беше свързан с почистването на местната градинка, засаждането на нови дървета и преустановяване на замърсяването. Целият проект беше реализиран на място в Кулата. 

Смятам, че по този път допринасяме изключително за положителната промяна на учениците. 

На пръв поглед проектите може да изглеждат малки, но дори да се почисти една-единствена улица, да се намерят съмишленици и самият човек да достигне до идеята, че може да промени нещо – това е мисията на гражданското образование.

Извън учителската си дейност вие се занимавате с различни проекти и инициативи на местно ниво. Помага ли ви този опит в часовете по ГО? Вдъхновяват ли се учениците от примера, който им давате като граждански активен човек?

Разбира се. Мога да кажа със спокойствие и гордост, че от няколко години насам мога да правя проекти от „А“ до „Я“ и да се обвързвам с различни проблеми и каузи. Пожелавам на всички мои колеги да имат възможност да направят нещо подобно. Имам два проекта, защитени и реализирани на местно ниво. Част от проектите включват и ученици – за правене на сайт, изграждане на паметник, изготвяне на брошури. 

Учениците настояха да участват в тези проекти на местно ниво и го направиха с изключителен ентусиазъм.

Последният проект, в който сме ангажирани, включва поканата на юристки в час по гражданско образование. Те ще дойдат от София, за да споделят опита си с нашите ученици. Надявам се да изнесем хубав урок с тях в Петрич, защото това са млади момичета, завършили на запад, които имат различен поглед върху демократичните процеси и могат да ни помогнат и ние да намерим пътя си в тази посока.

Защо трябва да се учи за Европейския съюз в училище? Запознати ли са учениците с възможностите, които ЕС предлага на младите хора?

Ние сме част от ЕС. Няма как да не разглеждаме обществото, етносите и принадлежностите в него като едно цяло. Нашият път е общ така или иначе и трябва да се съобразяваме с това. 

Прекрасно е, че ЕС ни дава толкова много информация, знание и изживян опит от най-различни периоди и етапи наготово. Това ни позволява да се учим и да вървим напред - определено това е пътят.

С какво предметът би могъл да се подобри в бъдеще – така, че в още по-голяма степен да отговаря на нуждите и интересите на младите хора?

Ще ми се учителите, които преподават гражданско образование, да преминават през повече обучения. Да споделят опит. Ще ми се това да не е толкова академичен предмет като останалите дисциплини, защото това отегчава младите хора. 

Хубаво е да се разискват казуси, да се поставят учениците на мястото на другия – това ще ги направи живи и ще ги подтикне да усетят, че нещо зависи от тях.

В преподаването си аз искам да провокирам мисленето на учениците, да бъда креативна и да търся начини и методи, с които да достигна до младите хора, да видя от какво имат нужда. Те бяха политически осакатени през последните години. Преди въвеждането на гражданското образование с младите хора почти не се говореше за политика, а когато се говореше – това беше мръсна дума. 

Исках да покажа светлата страна на политиката, активното участие и възможностите за креативно мислене на младите хора. Мога да кажа с гордост, че имам ученици, които са достойни, помагат, търсят проблемите и начините за тяхното разрешаване.

Какво за вас означава да бъдеш активен гражданин?

За мен активен гражданин е гражданинът с главно „Г“. Гражданин, който не си затваря очите. Гражданин, който не се страхува да работи. Гражданин, който не се притеснява да изкаже мнение и да защити това мнение с аргументи.

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Катерина Василева

Седемнайсетгодишна и побъркана - по Бредбъри, шестнайсетгодишна, непохватна и срамежлива - по Смитс. Обича красива музика, пощенски картички и истории, които те променят. Мрази праз и несправедливости. Става част от Uspelite.bg благодарение на програма "Европейски копрус на солидарността".

Оставете коментар

0 коментара