Успелите

Венета Рангелова: Вдъхновение идва буквално отвсякъде - плакати, картини, стари писма, почеркът на бележката за водомерите

За повечето хора буквите са просто средство за изписване на думи и предаване на мисли, но за Венета Рангелова те са много повече от това, защото имат силата да променят средата и обществото. Дипломиран културолог и магистър по бранд мениджмънт и реклама, през 2014 г. тя създава своето бутиково типографско студио DearType и още на следващата година шрифтът ù LifeHack влиза в класацията на най-популярните шрифтове на сайта MyFonts.com. Преди това Венета трупа опит като графичен дизайнер и създател на цялостния бранд-идентичност за различни бизнеси, а също така е и артистичен директор на брандинг агенцията Realist.

Осъзнавайки, че тя има хиляди идеи за това, как да изпише всяка буква в този текст, поемаме риска да я поканим за среща в изречения, за да научим повече за ролята на шрифтовете в графичния дизайн и в света, в който живеем.

Какво работиш и какво правиш просто защото не можеш да не го правиш? 

Работя като графичен дизайнер, рисувам и слушам музика, защото не мога да не го правя. Имам късмет, че работата ми позволява да правя и двете едновременно.

Как един културолог става графичен дизайнер, с какво ти помогна това хуманитарно образование? 

Всичко стана случайно. Културология записах, защото ме вълнуваше съвременно изкуство и исках да стана куратор. После се запознах с партньора ми, който е дизайнер и ме научи да работя с Илюстратор. Така започнах с лога, после цялостни идентичности (брандинг) и сега шрифтов дизайн в DearType. За мен лично хуманитарното образование е безценно и то не само за творческите професии. Дава ти изключително богат поглед над различни култури, идеи, истории и те предизвиква да мислиш критически. В днешно време, особено в дизайна, е изключително трудно да се направи нещо оригинално, но колкото повече исторически, културен и дори политически бекграунд имаш, толкова по-голям е шансът да успееш.

Защо как изписваме буквите е важно? Какво подсказва или казва типографията за една общност или един продукт? 

Типографията (заедно с цветовете) е един от елементите на дизайна, който най-бързо и ясно разкрива характера на даден проект. Благодарение на типографията публиката може веднага да разбере дали един дизайн е модерен, традиционен, футуристичен, женствен и т.н., и в този смисъл шрифтът някак си успява да ограничи и насочи вниманието на зрителя. А това е основна цел на дизайна в едно изключително визуално натоварено общество.

Какво може да промени един добър шрифт? 

Може да промени изцяло стила и усещането за проекта. Най-добрите шрифтове често остават незабелязани, но всеки дизайнер ще ви каже, че си има 7 - 8 любими, които използва ежедневно, защото стават за всичко.

Колко време отнема създаването му и откъде тръгват идеите ти за всеки нов шрифт? 

Времето за създаване е много различно – може да отнеме няколко месеца, може да отнеме и години. Зависи от големината на шрифта - колко начертания/дебелини има, колко езици и специални символи включва, както и колко сложен е дизайнът на буквите. За съжаление, освен рисуването на буквите в правенето на един шрифт има и доста техническа част, която отнема повече време, а далеч не е толкова приятна, поне за мен. Вдъхновение за шрифтове идва буквално отвсякъде, плакати, картини, стари писма, книги, почеркът на бележката за водомерите.

Кои са любимите ти моменти от работата по един дизайнерски проект, независимо дали е за лого, цяла идентичност, или нещо по-малко?

Любимият ми момент е началната фаза, когато се генерират много идеи и излизат различни посоки, в които може да поеме проектът. Много е зареждащо и си пълен с ентусиазъм.

А кои са най-трудните? 

Когато не можеш повече да измисляш нови идеи, а все още не си получил резултата, който искаш. Или са харесал посока и тогава виждаш, че някой е измислил нещо подобно и трябва да започнеш отначало. Оттам и идват дългите срокове, които дизайнерите си дават.

Кои актуални тенденции в сферата на дизайна и шрифтовете следиш с най-голямо любопитство? 

Всичко в дизайна е много динамично и си заслужава да се следи. Аз лично най-обичам да гледам брандинг проекти, плакати, шрифтове, архитектура и интериорен дизайн.

Има ли такива, които те тревожат? 

Тенденциите са си тенденции и са там, за да развиват индустрията, но невинаги са в положителна посока. Едно от най-неприятните неща е, че всеки тренд, колкото и да е оригинален в началото, се разводнява за отрицателно време. И тук говорим за месеци. Fast food, fast fashion, а сега и fast design. Другото е, че целият дизайн (и масовата култура като цяло) някак си се вдетинява. Или може би аз остарявам, не знам.

Има една хубава книга на Кристофър Симънс – "Just Design", която според мен всеки с творческа професия трябва да прочете. Показва нагледно как дизайнерът като комуникатор има рядката възможност да променя мисленето и нагласите на обществото без значение от тенденциите. В този смисъл е жалко, че все по-малко проекти разчитат на идеи и текстове, а масово се набляга на визуалната, презентационна част.

Какво друго в сферата на изкуствата и културата те вдъхновява, какво харесваш като зрител и посетител?

Най-много ме вдъхновява съвременно изкуство; обичам инсталации и концептуални творби в стил Джени Холцер и Барбара Крюгер. Много ми влияят философски текстове и социална критика. И също всичко с тънко чувство за хумор.

Фотокредит: личен архив

Uspelite.bg и Културна фондация А25 стартираме рубриката „Октаново число Култура“ като пресечна точка на представите ни за хора, упорито променящи средата със средствата на културата, правейки по този начин общото ни бъдеще възможно по-добро. В продължение на година всяка трета седмица от месеца ще ви разказваме за личности, за които да подобряват нашия общ контекст не е кауза, благотворителна акция или извънредна проява на емпатия, а просто нормалност, ежедневие и начин на живот.

Те са преводачи, изследователи, мениджъри, журналисти, артисти, но и хора, за които съвременната българска култура не е задължително професия, но със сигурност е любов. Всички тях, рядко или никога, няма да видите в праймтайма на масовите медии не защото нямат какво да кажат, а защото имат гориво вместо рейтинг във вените. Селекцията на участници в рубриката ще бъде изцяло субективна и поради това още по-лична.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Оставете коментар

0 коментара