Владислав Дамянов: От нас зависи през какви очи децата ще погледнат към бъдещето
Владислав Дамянов е участник в Акселератора на ПРОМЯНАТА 2018 заедно с още 11 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата и младежите в България.
Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, базирана на специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации, които помагат на социалните предприемачи да подобрят своите решения и своя бизнес план. Той е част от процеса на селекция в конкурса ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България.
Владислав е учител и сертифициран сугестопедагог. Той е основател на проекта „Внимание! Съдържа мечти”, който е насочен към деца в предучилищна възраст, които нямат пълноценна емоционална връзка със своите родители и учители.
Разкажете ни повече за проекта „Внимание! Съдържа мечти“?
Проектът засяга една от значимите теми при ранното детско развитие за взаимоотношенията и общуването в триъгълника родител – дете – учител. Пълноценната емоционална комуникация и разбиране в тази ранна възраст са предпоставка за намаляване на агресията, възприемане на поведенчески модели и превенция на социалната изолация при тийнейджърите и младежите.
Детската градина за родители и учители е терапевтично психологическа обучителна програма, в която деца, родители и учители заедно откриват изкуството на общуването помежду си и поемат отговорност за по-доброто психическо здраве на децата. Повечето приказки завършват със „заживели щастливи и доволни”, но не всяка реална детска история е изпълнена с приказни герои и смели приключения. От нас зависи през какви очи децата ще погледнат към бъдещето и какво ще им оставим в наследство.
Кое ви вдъхнови да започнете работа по този проект?
Преди няколко години започнах един проект и съдбата ме заведе в детската градина, за да уча децата на родния ни език с радост и любов. В процес на работата ми установих, че подкрепата за подрастващите е важна, но родителите и учителите нямат достатъчно умения, за да разберат мислите на децата и да обърнат внимание на емоционалното им състояние.
Често виждам в очите на децата желанието да бъдат чути, да ги попитаме не само как беше в детската градина, а и как се чувстват. Забелязах, че 5 годишният Боби се бие с другите деца. Когато го попитах защо го прави, той ме погледна изненадан – не очакваше да го питам, а да го накажа или смъмря. Отговори ми с въпроса “Кой ден от седмицата е днес?“. Казах му, че е петък, а той отвърна - винаги така ми се случва в петък. Той сподели и беше разбран. Проведохме не много дълъг разговор за това какви са причините да не се чувстваме добре понякога и как би се почувствал той, ако беше едно от децата, с които се беше сбил. От този ден нататък Боби повече не се сби с никое от другите деца и пое отговорност за действията си.
Какви са предимствата на преподаване по метода Превантивна Сугестопедия?
В основата на Сугестопедията са най-важните човешки ценности – любовта и свободата. Това може най-лесно да се илюстрира с родителската грижа и подкрепа при първите опити за каране на колело.
Методиката оказва влияние върху цялостното поведение на децата, водейки не само до по-високо ниво на креативност, но и действа психохигиенно с наблюдение на понижаване на нивото на агресия, повишен интерес и спокойствие, самочувствие и инициативност.
Преди повече от 40 години експертна комисия от Юнеско, след наблюдения в експериментални училища в България, установява, че Сугестопедията е по-висш метод на обучение, в сравнение с традиционните.
Кои са най-важните умения, които преподавате?
Децата развиват отношение, характер и укрепват своята увереност. Основно се фокусираме към общочовешките и естествени умения и ценности, които по един или друг начин ние, възрастните, сме загърбили или забравили, а децата не са развили. Обучението протича в среда, изпълнена с много творчески стимули и е съпътствано от разнообразна глобализирана информация. Ученето се случва през игра и преживяване, като следва естественото детско любопитство.
Какъв е ключът за успешната съвместна работа с деца, родители и учители?
Доста често забравяме, че пътят, по който вървим, е обсипан с мечти, а от нас зависи как стъпваме по тях. Промяната идва с обръщането на пирамидата на взаимоотношенията. Така децата са на върха, а в основата са възрастните. Родителите и учителите не си прехвърлят отговорността и не се обвиняват взаимно.
Движещата сила е нетърпимостта на всяка страна да стои безучастна и да вижда как всеки ден децата губят поне една мечта, защото са били отхвърлени и неразбрани.
Какви стъпки трябва да се предприемат, за да се подобри предучилищната подготовка у нас?
Преди всичко е нужно да приемем, че децата в ранна детска възраст имат необходимостта да развиват умения за учене, работа в екип, комуникация, да разбират и управляват емоциите си, креативност и критично мислене. Те ще им помагат по-късно в училище, за да се изградят като осъзнати граждани в едно демократично общество.
Какви бъдещи инициативи планирате?
Към този момент провеждаме срещи с Министерство на образованието и Инспектората по образование да въведем методиката в други детски градини и да променим съдбата на повече деца. Искаме децата да имат щастливо детство и да бъдат изпълнени с мечти, за да може да има бъдеще за всички нас. Ще цитирам любимата детска писателка Астрид Линдгрен „Децата не се раждат добри или лоши. Ние, възрастните, сме длъжни да им покажем какво е любов”.