Яни Драгов: В България има много повече възможности за собствен бизнес
Яни Драгов e едноличен собственик и изпълнителен директор най-голямата компания за производство и дистрибуция на биохрани в България - "Смарт органик". Основава компанията на 28 години и от малкия био магазин, с който старира през 2009г., днес фирмата е с екип от над 100 служители и оборот над 20 милиона лева. През 2012г. Яни съосновава Роо Брандс. Днес нейният водещ продукт – Рообар, се продава в 50 държави по света и е носител на награди на три континента. Постиженията на Смарт Органик и Роо Брандс носят на Яни наградата Мистър Икономика през 2014. А сега му предстои да бъде вдъхновяващ лектор в първото издание на TedxStaraZagora.
Наблюдавам една тенденция, някак стана модерно да се храним здравословно, но как се ражда идеята за бизнес с биохрани преди 8 години?
След 3 години работа в офис, в сферата на финансите като брокер на акции и портфолио мениджър, тъкмо се бях оженил и със съпругата ми искахме да стартираме някакъв собствен бизнес.
Аз самият съм вегетарианец от много години. Почитател съм на здравословния и природосъобразен начин на живот. Още докато следвах в Германия избирах да се храня с био продукти. След като се прибрах в София забелязах, че пазарът на такъв вид храни е силно ограничен. Цените също бяха прекалено високи, сравнение с това, на което бях свикнал в чужбина. Така се роди идеята да отворим собствен био магазин и сами да си организираме вноса и дистрибуцията.
Завършил сте образованието си в Мюнхен, Германия. Защо избрахте да се върнете в България?
Заминах с ясното намерение, че ще се върна след като завърша. В България се чувствам по-добре, социалната среда е по-добра, а и имаше много повече възможности за собствен бизнес, отколкото в Германия.
Кои са предимствата и недостатъците да сте собственик и мениджър на няколко компании?
Предимствата са синергиите, които се получават. Можеш да приложиш всяка бизнес практика научена от едната компания в останалите. Недостатъкът е разпокъсаният фокус, но с правилно балансиране нещата се получат.
Как разбирате твърдението, че най-добрите мениджъри са всъщност ментори?
Може би авторът на твърдението има предвид, че мениджърът трябва постоянно да обучава подчинените си, отново и отново, и от това колко добре го прави зависи успехът на компанията.
Вие сте един от лекторите в първото издание на TedxStaraZagora. Ще ни издадете ли малко от темата, за която ще говорите?
Темата е "Предприемачество и духовност" и ще споделя от моя опит как духовността подпомага успеха в бизнес начинанията и как бизнесът може да помогне за духовното ни израстване.
Същността на Tedx се крие в разпространението на идеи и вдъхновение. Какво вдъхновява вас, за да продължавате напред?
Моето вдъхновение в живота са личния пример и мъдростта на Шри Шри Рави Шанкар. Уча се от него, как да съм по-добър и по-щастлив - както аз, така и хората с които се срещам. Всеки мой ден, също така, започва с йога и медитация, за да поддържам своята интуиция и бизнес нюх.
Спонсори и партньори на TEDxStaraZagora са Societe Generale Експресбанк, Минерална вода "Михалково", EasyPay, хостинг и домейн компанията Cbox, Спетема кафе, хотели "Форум" и "Уникато", Trouble Bakers, Алфамаркет и Център за изпитване и европейска сертификация в град Стара Загора. Медийни партньори са Inews, Успелите, Bloomberg.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.