Успелите

Явор Попов: До 12 клас учениците са част от затворена система с малко право на избор

Явор Попов е част от екипа на Endeavor – неправителствена организация, която предлага достъп до капитал, пазари и талант на успешни български предприемачи. Срещаме се в клуб Перото, където Явор, с когото ви запознахме в рубриката "Защото избрах България", споделя възгледите си за образователната ни система и курсовете по икономика, които провежда в Русе.

Как реши да се насочиш към преподаването?

Учителството винаги ме е привличало; мисля, че се справям добре с това да обяснявам сложни неща с прости думи. След като се прибрах от Англия, започнах да преподавам курс по икономика в Математическата гимназия в Русе. Целите на курса бяха две: на първо място да се обясни какво е икономика. Без да се смятам за компетентен по темата, намирам, че образователната ни система не работи успешно и когато си 12 клас, нямаш представа какво искаш да учиш, a ако си се насочил към икономика, не знаеш разликата между финанси, икономика, мениджмънт и стопанско управление например. Второ, знанията в конкретна сфера и информираността изобщо са изключително важни за вземане на решения или дори само за формирането на мнение. Под информираност нямам предвид какво мисли някой друг, а как нещата работят фундаментално, т.е. когато ти кажат: "Искаме да вдигаме пенсиите или минималната заплата", ти фундаментално да знаеш какво означава това и как рефлектира върху икономиката. Това исках да предам на учениците - начина на мислене, който икономиката ти дава, а именно - да си постоянно критичен и мислещ и трудно да бъдеш манипулиран с няколко мнения на експерти или големи думи.

education

В момента отново водя 6-месечен курс в Русе с колеги от училище. Обхватът от теми е по-широк и включва бизнес, финанси, стратегия на компания, IT, но целта е същата - учениците да  опознаят различните клонове на бизнес средата по един интерактивен начин. Изключително много ме радват хъсът и любопитството, които тези млади хора имат и които ги карат да идват на часове събота и неделя.

Според теб има ли възможност за реализация в икономическата сфера в България към момента? Ако един млад човек реши да се насочи натам, ще има ли бъдеще?

Икономиката не е специалност като архитектурата, тя не ти дава професия след дипломиране. Малко хора, завършили икономика, стават икономисти - за това не стигат степени като бакалавър или магистър, нужна е докторантура. Може би има 3-4 институции, в които можеш да бъдеш професионален икономист. Реализация на набора от умения, който тази специалност ти дава, има обаче. Възможностите със сигурност не са толкова, колко са навън: не мисля, че е трагично, но не мога и да кажа, че е цветущо. Има сериозно несъответствие между търсене и предлагане: доста  хора търсят качествени кадри и не ги намират сред завършилите висше образование. Студентите ли не са достатъчно ангажирани или знанието, което им се преподава, не е практически насочено, не мога да кажа. Резултатът обаче е налице.

Ако се върнем на въпроса ти и дефинираме "реализирал се човек" като някой, който работи по специалността си на първо място и не живее за дните между петък и понеделник, мисля, че ключът се крие в това да можеш да вземеш трезво и адекватно решение, когато избираш какво да кандидатстваш. А образователната ни система не осигурява подготовка за това: до 12 клас учениците са част от затворена система, след което изведнъж им се дава избор не между 2 или 3, а между всички неща на света: избираш между Русе и София, между България и чужбина, между стипендия или платено образование - толкова много избори, за които подготовка и информираност липсва. Все едно цял живот си ходил нормално, а сега или започваш да ходиш на ръце, или край. И нямаш 10 години да се научиш, а 3 месеца примерно.

geometry-1023846_1920

Различни стъпки в посока подобрение могат да бъдат предприети, разбира се. Една от тях може да бъде организирането на семинари, които да представят в детайли различни професии от първо лице. За целта обаче са необходими хора, реализирали се в различни сфери, а в България в повечето случаи говорим за IT специалисти. Нужни са ни и семинари по музика, изкуство, математика или философия, но такива са малко. От друга страта, има неща, които просто не се учат на семинари. Тук идва и разликата между информация и получаване на насоки какво да правиш с нея: в днешно време ходенето на училище заради това, което се преподава там, е загуба на време - по-добре отвори и си го прочети сам. С университета е същото, една карта за библиотеката ти дава достъп до всички необходими книги. Образователната система всъщност трябва да се фокусира не върху информацията, а върху начина, по който последната е предоставена, и какво можеш да правиш с нея, защото това е важното.

Ако един дванадесетокласник те попита кои са стъпките, които трябва да извърви, за да се насочи правилно след завършване и да се реализира успешно, какво би му отговорил?

Основните стъпки за постигане на личностна реализация според мен са 3: себеосъзнатостта на първо място, да си малко луд - или казано по друг начин, да не те е страх от грешки, тъй като грешката не е нещо лошо. И накрая - да имаш някаква мечта, да имаш визия, болка, страст: нещо, за което просто ти пука, нещо, което искаш да промениш и развиеш, нещо, което ти е присърце. Тези 3 неща са изключително важни, а липсват в системата. Себеосъзнатостта не присъства по никакъв начин, в България посещението на психолог се отъждествява с диагноза "луд". Страхът от грешки по-скоро се стимулира отколкото да се избягва. От 1-ви до 12-ти клас е едно и също: сбъркаш на контролно, получаваш по-ниска оценка, не се държиш както трябва, получаваш забележка. Класната стая е винаги подредена по един и същи начин, изобщо всичко се случва по предварително зададен модел и излизането от рамката в повечето случаи означава наказание. И накрая, в училищата все още се наблюдава елементът "моят предмет е най-важен", който убива всяка страст в учениците. На теб може да ти е интересна математиката, но не можеш да отделяш повече време за нея, защото ще имаш 3 по литература. Не се стимулира да търсиш какво ти е интересно и да се съсредоточиш върху него. А истината е, че когато знаеш за какво ти пука, изградил си набор от умения и искаш да ги приложиш без да се притесняваш от грешки, мечтаната работа изведнъж спира да бъде мечтана, а е нещо, за което можеш да кандидатстваш сега.

yavor popov

Дали ще е в България е въпрос на личен избор: понякога нуждата от средства определя решенията. Чувал съм много хора да съдят други хора, че са излезли извън България и са "предали" държавата си. Ако има човек, на когото животът в чужбина му приляга повече, е по-добре той да остане навън: тук той би бил нещастен заради нещата, които го дразнят. Tакива хора, които са се върнали заради някакво чувство на вина, са малко полезни на България или пък на себе си. Имаме нужда от хора с позитивизъм и желание за промяна, които са здраво стъпили на земята и с необходимата доза реализъм осъзнават сериозността на проблемите.

Първа част на интервюто можете да прочетете тук.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Ивалина Саралиева

Обичам страници с широки редове, на които да разказвам историята на големия град, и още печени кестени, вино, джаз и черно-бели филми. Останалото - между редовете. Професията е учител, градът е София.

Оставете коментар

0 коментара