За пръв път в България - интегриран градски транспорт
Бургас е първият град в страната, който въвежда цялостна схема за интегриран градски транспорт.
Модерен софтуер за информационно обслужване и таксуване на пътниците, подмяна на целия автопарк на общинския превозвач, въвеждане на нова транспортна схема, която да свързва отделните комплекси и квартали на града и чисто нови превозни средства са част от проекта.
Така Бургас вече има бърза автобусна линия, която свързва най-югозападната точка на града – Терминал „Меден рудник“, със северните два жилищни района – к-с „Изгрев“ и к-с „Славейков“.
Някои от новите автобуси се движат с дизелово гориво и покриват стандарта ЕВРО 5, а останалите са на метаново гориво. Обновяването на инфраструктурата на града също е част от проекта благодарение, на която улиците са разширени, изградени на ново или подновени. Което доведе до облекчаване на автомобилният трафик в града и обезопасено преминаване на пешеходците.
Безспорно едно от най-значимите нововъведения в градския транспорт на Бургас е стартът на Бързата автобусна линия (BRT).
Бързата автобусна линия (BRT) е едно от най-значимите подобрения в градския транспорт на Бургас, която е проектирана да поеме директно, без нужда от ползване на захранващи линии, около 60% от пътниците. Прекачването от един автобус на друг, без допълнително заплащане, ще бъде осъществено. Това е основната разлика, в сравнение с досегашната действаща система, базирана само на единични пътувания.
В Бургас съвсем скоро ще може да се използва и електронна карта за градския транспорт, която ще бъде в няколко разновидности – еднократен билет за пътуване в едно превозно средство, интегриран билет с времеви лимит за пътуване в цялата градска мрежа, намаление за определени групи като ученици, студенти и пенсионери, карти за семейни и групови пътувания и др. Картите ще бъдат различни по вид и цвят, според намаленията и сроковете на валидност. А зареждането им ще става от автомати за карти и продажба на билети - вендинг машини.
Електронната карта ще има много предимства, например: при загуба тя ще се блокира и ще се издава нова, със същата сума до момента; при изтичане на месеца средствата в картата се прехвърлят в следващия; ползване на максимален брой транспортни линии, без оскъпяване. В бъдеще картата ще дава допълнителни възможности, като посещения на музеи, туристически забележителности, наемане на велосипед под наем, ползване на „синя зона“ и др.
Пътниците ще се качват само от първа врата на автобуса, като валидират пътуването всеки път. Наред с това се запазва възможността пътниците да закупуват хартиен билет направо от шофьора, но на стойност 1,50 лв, докато таксуването с карта ще е 0,95 лв. Времевият билет (стойност за едно пътуване за определено време с ползване на повече от едно превозно средство) с електронна карта ще струва 1 лв., а закупен от шофьора – 2 лв. Глобата за нередовен пътник ще е 20 лв.
Силно се надяваме и Софийска община да вземе пример от бургаския проект за интегриран градски транспорт и да го приложи на практика.
Снимки: kmeta.bg