Фестивал „Тракийски Мистерии“ ще гостува този петък – 30 септември – за първи път на сцената на Античния театър в Стария Пловдив. След големия успех на Фестивала в Стария град на Несебър в две поредни години, сега античната тракийската култура се завръща на територията на древния Филипопол.
Фестивалните форми ще ви разкрият култови средища, които съхраняват събития и образи – памет и реалност от свещената цивилизация на древните. Именно Пловдив, като европейска столица на културата (2019) с близо 8000-годишна история, ще приеме продукцията този петък.
Вълнуващият фестивален ден в Пловдив е кулминацията и финала на тазгодишното издание на Фестивал „Тракийски Мистерии“. Началото в Античния театър е от 18 ч. с отварянето на творческите работилници и ателиета, които ще подготвят зрителите за пълноценното им потапяне в атмосферата на древната духовност и родовите традиции. Ателиетата възстановяват смисъла и дълбоките послания, закодирани в обредността по приготвянето на празничния обреден хляб и обредно облекло, както и изписването на място на лична оброчна плочица на древните свещени руни.
Във фестивалното пространство е разположена и новаторската изложба „Тракийски мистерии“ на дигиталния артист Диляна Ангелова – мащабни платна, където минало и настояще съжителстват в неочаквана симбиоза, като гостите ще видят още много интересни неща.
По-рано във фестивалния ден, на Античния римски стадион ще бъде изнесена и лекция „Свещеният език на траките и неговата сила за човека днес“, след която традиционното вече фестивално шествие ще мине по улиците на Стария Пловдив.
Фестивалът завършва с интерактивния спектакъл „Тракийска Мистерийна Драма“ от 20:30ч в Античния театър.
По-подробно за събитието ще ни разкаже директорът на „Академия Орфика“ Тодор Йотов – предприемач, ментор и лектор във финансови, бизнес и обществени формати и медии. Също така, автор на първата българска книга за вдъхновението и ръководещ благотворителни и обществени инициативи за споделяне, образование и култура:
Г-н Йотов, втора поредна година Фестивалът търпи огромен успех, на какво се дължи това?
Бяхме насърчени от първото издание на Фестивала (2021), защото се потвърдиха стремежа и вдъхновението, около които се събират съмишлениците в „Академия Орфика“. Преживяхме заедно с публиката как в автентичните форми, които възстановяваме, единството на музика, хореография, визуален разказ, обреди, слово, интерактивност и научни достижения, представени на съвременен език, превръща гостите в участници и им дава възможност да преживеят достъпа до свещените извори на човешкото битие.
Фестивалните форми не просто „говорят за“ нещо, което е съществувало в миналото, а улавят в преживяване вас и мен – човекът в 2022 година – човекът, който търси достъп до изворите на жизнеността, до онова, което е красиво, добро, истинното – което е над профанното битие.
И както са ни казвали посетители, човек „идва за зрелище, но си тръгва с преживяване, което остава и работи у него, и го кара да се връща отново и отново към преживяното“. И е изключително интересно как в едни толкова мащабни формати, оживяващи върху монументалните руини от древността, онзи, който е дошъл да бъде зрител, преживява случващото се отвътре – не е стъписан от мащаба на „продукцията“, а бива уловен по личен, интимен начин в характера и словото, което говори на вътрешния свят на човека, и сетивата му се намират „у дома“.
В настоящия сезон включихме нови форми с творческите ателиета „Мистерията на българския обреден хляб“, „Мистерията на Тракийската одежда“ и „Мистерията на оброчните глинени плочки“, където също всеки посетител може да стане участник, а и да отнесе със себе си изписана за него или нея оброчна плочка амулет, одежда със знаци на сила, или вдъхновяващите способи за приготвяне, освещаване и споделяне на хляб.
Дебют на Античната сцена в Стария Пловдив е голям скок, колко шоу вечери ще има, или това е краят за тази година?
Фестивалният сезон 2022 ще приключи с „Тракийска Мистерийна Драма“ от 20:30 ч. на 30 септември. В Пловдив фестивалният ден започва още от ранния следобяд, със събития и на Античния театър, и на Античния римски стадион, и с шествие в Стария град.
Ние обаче не го възприемаме като шоу, защото по своя характер нито една фестивална форма не е създадена, за да бъде просто „изгледана“ – никой не е поканен да бъде единствено зрител, да погледа и да си тръгне.
Във всичко, което правим, стигаме до това възстановките дори и на най-древните модели да не бъдат просто музеен експонат, а да съживяват онова, което разпалва сетивата и умовете на хората днес.
Преди да го видим в жанровете на съвременния свят, изкуството е било територия на свещеното – вход и достъп до реалности и у самите нас. С Фестивала възстановяваме преживяването именно на тази свещена територия – тя е и място и състояние у всеки един, от което можем да погледнем на себе и на живота, да обемем случващото се, и да подновим силите и вдъхновението си не за една вечер.
В този смисъл, угасването на светлините в късната вечер на 30 септември няма как да бъде края на онова, което в действителност е преживяването Фестивал „Тракийски мистерии“.
Фестивалът стартира в Стария Несебър, премина през Стария Пловдив, да очакваме ли негови появи и в други градове със запазени стари части като историческо богатство, като Стария Созопол например?
Програмата за сезон 2023 е все още в разработка. Освен машабните фестивални продукции, заедно с организации от съмишленици „Академия Орфика“ участва във възстановки на ритуали и обреди по свети места, следвайки календарния цикъл от древността и до днес. Онова, което и днес познаваме като „празници“, са всъщност входове – място и време на среща със Свещеното, на поканване на Непобедимото Слънце в собствения ни живот и в този на общността, рода и народа, и извикване на мощта, защитата и заветите на предците ни и на Светите Хероси. Много от тези образи оживяват и във Фестивал „Тракийски мистерии“.
Фестивалът е конструиран върху исторически факти, обреди, обичаи, култура. Доколко достоверни и проучени са те, за да твърдим със сигурност, че именно така е било преди?
Възстановките, които правим – на обредност, хореография, слово, музика, и на цялостна култура, са базирани на Метода Гайд. Ние, българите, сме в уникалната позиция да няма нужда изследователи, историци или археолози от далечни места да поставят в някакъв контекст нашето наследство. Тук, в земите на най-древната култура, ние имаме собствено уникално наследство – свидетелства от траките за самите траки. А е доказано и чрез генетични, и чрез много форми на археологически, исторически, лингвистични и други изследвания, че съвременните българи сме преки наследници именно на траките.
Методът Гайд дава възможност за разчитане на древни артефакти по нашите земи чрез по-късни аналози и производни, записани на други езици или писмености, за които има утвърдени методи за разчитане.
Което е изключително силно и интересно обаче е, че за разчитането на наследството на древните траки, ние имаме не само един език или скрипт, а цели три. Първият е идеограмната писменост на древните, която има пряк аналог в по-късната египетска йероглифна писменост – да, именно в онзи познат на изследователите Древен Египет, чиято история започва с огнените нашественици от север, които отведнъж посяват цивилизация, писменост и култура – пораждането на египетската култура и цивилизация е уникален за човешката история пример за културна и държавническа експанзия на „владетелите на моретата“, както древните историци са наричали траките.
Вторият скрипт с ключове за познанието и живота на древните ни предци е руническата писменост Огам, позната и разчетена в земите на келтите и галите, и за която е записано, че е донесена от „траките от Дунава“.
И третата писменост е т.нар. протокирилица – линеен скрипт, познат от находки, като стелата на цар Мидас, пръстена от Езерово и т.н. Информация за методологията и за част от находките има в поредицата от книги „Тракийското Писмо Декодирано“.
Така разчетените символи, текстове и идеограми имат своя отпечатък в орфическите практики от древността до днес, които оживяват във възстановките на Фестивала.
Всичко, което „Академия Орфика“ и съмишлениците ни правим, е свързано с този процес на откривателство – имайки историческите източници за културата, бита и поклонението на древните, откриваме духовните корени, които впоследствие са се проявили в обреди, традиции и обичаи.
И понеже работим с оригиналните извори и имаме методология, която да ги постави в контекста на изкуство, бит или познание за живота, няма къде другаде зрителите да се срещнат с това автентично преживяване.
Може ли да се каже, че Фестивалът, всичко това, което сте подготвили, е един огромен културен и емоционален сбит урок, който ще накара всеки българин да се гордее още повече с потеклото и историята си?
Със сигурност единството на преживяване, осъзнаване и разбиране на реалността, на цивилизационния модел, на връзките от древността до днес и занапред, са повод за гордост. Но те са и много повече повод за ревност – провокация да не угасва породеното пламтящо желание да научиш и да преживееш повече – да се отключи за самия теб и за семейството, рода и средата ти онзи победоносен живот (цялостност или „Огайон“ от тракийски), който е възможен чрез познаването на заветите, на истинния език и избори на древните.
Когато говорим за история и потекло – имаме тази сила, с която идва и огромна отговорност – да можем да се ползваме от наследството на най-древната първична култура – култура и цивилизация, чиито думи, образи и концепции са работили и работят във всяко човешко време и исторически контекст.
Имайки и методологията за разчитане на езика и образите от древността, ние не можем да се крием от онова, което те ни разкриват за силата, светостта и победите в завета на древните.
А когато говорим за култура и цивилизация, нека не забравяме, че и храмовите християнски тайнства – цялата традиция на Християнската литургична обредност, имат своята приемственост от Древна Тракия, където чрез свещени обреди, в култа към Непобедимото Слънце или Слънцето на Правдата, се влиза в свещени територии и пространства на Божествената красота и слава.
С Фестивала възстановяваме преживяването именно на тази свещена територия. А в това наследство и във верността към потеклото ни, както и вие казахте, са ключовете за пълнотата, красотата и смисъла, който всеки човек издирва.
Предвиждате ли книга с всичко събрано и адаптирано по Фестивала, която да послужи допълнително за пробуждане на позадрямалата ни родова памет?
В книжарница Bogari Books са достъпни много от вече издадените книги, съдържащи откритията и методологията, която прави Фестивал „Тракийски мистерии“ възможен.
Но което е по-важно – Фестивалът сам по себе си е като една писалка, която пише върху сърцата и умовете на присъстващите – изписва думи – свидетели за родовата памет, и за пътя към възвръщането на истиността, борбата и величето на родове, които заслужават да бъдат помнени. И ние искаме тези родове, семейства, кръгове на приятели и съмишленици да започват именно с хората, които са били част от преживяването на Фестивала.
В този смисъл, ние вече виждаме отново и отново как именно тези хора си тръгват от фестивалните форми като ходещи „книги“ – разпалени и вдъхновени. Като хора, които са пробудили онова огнено – тракийско естество, памет и възможности у самите себе си (едно от значенията на думата „Трак“ е „огнен“).
В заключение, поканата ми не е само към хората, които имат интерес или чувствителност за изкуства, музика, танц, сценични форми, или пък които се занимават с история, археология, етнография, лингвистика, с личностно развитие или с изследване на тайната на съществото човек.
За тези хора е ясно, че няма как да пропуснат Фестивала. Те тук са естествено в свои води.
Поканата ми е към всички, които желаят да преживеят тази „разпалена реалност“ – извън злободневието и ограниченията на бита и извън политическата говорилня – точно в този петък – 30 септември – заповядайте да се срещнем във всички форми на Фестивал „Тракийски мистерии“!