Успелите

Bus gratuit! Безплатен градски транспорт в (поредното) френско градче

Дюнкерк, северно градче във Франция с население от 90 000 души, стана най-големият европейски град, който предлага безплатен градски транспорт.

Градчето се намира изключително близо до Ла Манша и годишно е посещавано от няколко милиона туристи. Защо? Известно е заради историята си: през 1940 г. се провежда т.нар. Дюнкеркска операция - евакуация по море на английски, френски и белгийски части, блокирани в града от немски войски след битка. Прочува се и заради едноименния филм "Дюнкерк" на режисьора Кристофър Нолън, спечелил 3 Оскара през 2018 г.

Заради замърсяването и задръстванията, общината решила да проведе експериментална програма за един месец - безплатен градски транспорт. Мрежата е от 140 автобуса, в които има и безплатен Интернет. Градският транспорт обхваща и близки райони, с което се обслужват 200 000 души. Само за един месец, трафикът намалял с 60%, нивата на замърсявания във въздуха се понижили дотолкова, че се забелязвало с просто око, а гражданите искат инициативата да се запази трайно в града им. Така Дюнкерк се превръща в най-големият европейски град, в който се предлага безплатен градски транспорт.

Искаме транспортна революция - казва кметът на града Патрик Вергриет.
Ние не само преразпределяме изразходваната енергия, но и осигуряваме по-добър достъп до работните места и до съораженията за отдих. Укрепваме социалната структура, а мерките имат въздействие върху околната среда.

Досега граждани на 15 френски града могат да използват безплатен градски транспорт. Компиен, малко градче близо до Париж, първи въвеждат тази мярка през 1975 г. Привърженици на безплатния градски транспорт казват, че така се насърчават хората да не използват личните си автомобили, така че се понижават замърсяванията.

Френското правителство обяви, че продажбата на бензинови и дизелови коли ще бъде забранена до 2040 г., а в Париж трябва да се случи до 2030 г. 

След като пуснахме безплатните автобуси през уикендите на 2015 г. 29% повече хора се качват в съботите, и 78% повече през неделите - казва Патрик Вергриет.
Това ни струва само 4,5 млн. евро и затова повече няма да взимаме пари за билетчета. 

За да компенсират липсата на продажба на билетчета, градските власти налагат данък на компании, където работят повече от 11 души. Кметът смята, че компаниите не се противят, защото служителите им използват безплатния градски транспорт. 

Защо да давам пари за бензин, когато мога безплатно да се возя? - казва 56 годишната Клод Поентар.
Дори да плащаме 1000 евро годишна такса за транспорт, пак си заслужава.

Не всички обаче, са съгласни. Те защитават цената на билетчетата, защото вече е показано, че е ефективна.

Важно е да се запомни, че дори и транспортът да е безплатен за потребителите, не е така за града. - казват от френската национална транспортна мрежа GART.  Когато пътниците не плащат, загубите трябва да се компенсират. За да се помогне на хората с по- малко средства, бихме предпочели тарифите да бъдат основавани на доходите, а не на таксите, определяне само на статут на определен пътник.

Гражданите на Дюнкерк са щастливи- има по-малко замърсяване, по-малко задръствания. А кметът е убеден, че безплатният градски транспорт е бъдещето.

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Невена Николова

Бакалавър по психология, с интереси в литературата, астрологията и образованието.

Оставете коментар

0 коментара