LeadersPlay: Нашата кауза е да подготвим децата за утрешния ден
Времето около новогодишните празници е моментът, в който правим равносметки, поставяме си цели и започваме да мечтаем за предстоящата година. Точно покрай тези дни ви представяме една компания, която има за цел да работи за едно по-добро бъдеще. А какво по-добро бъдеще от това да развиваш децата на България?!
Това са LeadersPlay - екип, съсредоточен върху промяната в българската образователна система. Те предлагат игровизирани обучения по предприемачество, финансова грамотност и социални умения, подготвящи децата за утрешния ден. Днес се срещаме с тях по повод LeadStreet - мобилната игра, която разработиха. С нея имат за цел да предадат основни уроци по предприемачество и да насърчат децата да са активни, целеустремени и решителни в заобикалящия ги свят.
Как се зароди идеята за създаване на мобилната игра LeadStreet?
Преди LeadersPlay да заработи като компания през април 2015 г., оперираше близо две години под формата на проект. През този период една от основните цели беше да установим каква всъщност е причината за съществуващите проблеми в образователната система. С изненада установихме, че истинският проблем не са учебните предмети, а липсата на мотивация при по-голямата част от преподавателите да направят часа интересен за децата, с което да ги направят активни в занятията.
След направено проучване установихме нуждата от създаването на интерактивни обучения по предприемачество, финансова грамотност и социални умения за деца и младежи, и започнахме изграждането им. Затова се концентрирахме над търсенето на начини да достигнем максимален брой децата, за да им помогнем да придобият ценни знания и умения. И това трябваше да бъде по възможно най-достъпен и забавен начин. Така достигнахме до пазара за обучителни игри и LeadStreet се превърна в естествено развитие на дейността ни.
Какво представлява играта?
LeadStreet е безплатна мобилна игра, специално създадена за деца на възраст между 7 и 12 години, която цели да им предаде основни уроци по предприемачество и да ги научи да бъдат активни по отношение на заобикалящи ги свят. Играта е разработена така, че да научи децата как да изграждат стратегии, да вземат навременни решения, да си поставят цели и да ги постигат. В основата сме заложили концепцията, че всеки избор, който децата правят, води до някакво дългосрочно последствие, което при добре изградена стратегия, ще ги доведе до постигане на крайната им цел.
Към момента LeadStreet е налична за операционни системи Android и iOS - на български и английски език.
С какво тази игра е различна от останалите на пазара?
Разработката на мобилни игри е специфичен процес, който отнема много финансови и времеви ресурси, така че не ни се иска да се сравняваме с всички налични сходни продукти. Няколко са нещата обаче, които ни отличават от останалите образователни игри. На първо място, това е цялостният гейм дизайн на играта. Децата я описват като „истинска“, защото е динамична и позволява да се забавляват по-дълго. Самите обучителни елементи са добре интегрирани, за да не правят впечатление на малчуганите и така те усвояват различни умения. Темите, около които е създадена играта - предприемачество и финансова грамотност, представляват иновация както за българския, така и за международния пазар.
По какъв начин стратегиите и стъпките, използвани от децата биха помогнали в израстването им?
Когато свалите играта, ще видите, че на всеки ход децата трябва да направят избор между няколко карти. На тях са поместени различни ресурси като - бизнес, обучение, забава, време и т.н. Тяхната задача е да преценят коя карта ще допринесе за постигане на крайната им цел. Макар моделът да изглежда привидно лесен, той оказва изключителни резултати върху децата. Учи ги да взимат навременни решения, да бъдат целеустремени и да преценяват кога и от какво имат нужда. С постигането на заложените цели, децата започват постепенно да придобиват увереност в себе си и във взетите от тях решения, което е предпоставка и за изграждането на вътрешната им мотивация.
По отношение на финансовата грамотност сме заложили два основни урока. Първият е, че парите не са цел, а средство, а вторият - умения за управление на финансови средства. В играта има банка, която позволява на децата да депозират парите, които получават по време на игра, за 3, 5 или 7 хода, като на екрана им изписва каква е финалната сума, която ще получат в края на съответните ходове. Ще се изненадате колко бързо децата се ориентират към тримесечните депозити.
Може ли една игра да отключи предприемаческия дух в подрастващите?
Може, разбира се! Успешните предприемачи притежават набор от различни компетенции, в основата, на които стои вътрешното им желание да бъдат активни по отношение на заобикалящия ги свят. За да бъдеш активен обаче, трябва да притежаваш увереност в себе си и в изборите, които правиш.
Споделете ни за наблюденията си над учениците - кои са методите, които ги мотивират да бъдат успешни?
Методологията, която използваме по време на нашите обучения, се нарича „игровизация“. Тя контрастира значително на стандартния учебен час. Това, което правим е, че превръщаме децата от обект на обучението в субект, който изразява свободно мнението си и усвоява знания и умения чрез съпреживяване на случващото се. Процесът при нас е интерактивен, базиран на специално разработени отборни игри. В тях малчуганите са главни действащи лица. Обучителите само ги насочват и им помагат с въпросите - но не да намерят „правилния отговор“, а да търсят възможни решения. Играта е средство за възпитание на общителност, колективност и социалност.
Работата на екипа ви е насочена към развитието на децата - успяват ли повече хора да видят потенциала на българските ученици?
Обученията, които предлагаме са сравнително нови за страната ни - и като тематика, и като методология. Понякога се сблъскваме със скептично отношение, особено към идеята да запознаем децата в ранна възраст със света на бизнеса, предприемачеството и финансите. Но все по-често срещаме и съмишленици, особено сред онези родители, които съзнават необходимостта от промяна в образователната сфера.
Доверието се печели с работа и все повече са хората, повярвали в желанието ни да насърчаваме децата да бъдат мотивирани, самостоятелно мислещи и разчитащи на себе си личности. Там, където всички се борят за оценки в бележниците, ние се борим да възпитаваме умения, необходими за XXI век. Вярваме, че уменията, които предаваме на децата, ще помогнат за положителната промяна в България.
Върху какво да се работи и как всеки може да бъде участник в промяната?
Промяната изисква упорит и целенасочен труд и ние вярваме, че всеки може да допринесе, дори и с малко, за създаването на повече стойностни проекти, които да влязат в българското училище и да подпомогнат придобиването на функционална грамотност от децата. Би било страхотно все повече организации, които работят в подобна посока, да не гледат помежду си като на конкуренти, а да се обединят, защото само така могат да окажат значително по-голямо въздействие и да постигнат отлични резултати.
Набелязахте ли целите си за предстоящата година?
Определено! Ние не спираме да работим. Има няколко неща, които можете да очаквате от нас: разширяване на територията, на която оперира LeadersPlay (към момента обученията ни са само в гр. София, но плануваме навлизане и в други градове, а дори и в някои големи държави); нови софтуерни продукти в сферата на обучението на деца и младежи по предприемачество и финанси (все по-мащабни и завършени проекти, използващи технологии като AR и VR); бордови игри в сферата на предприемачеството и финансовата грамотност за младежи.
Какво е посланието, което искате да оставите чрез работата си?
Нашата кауза е да подготвим децата за утрешния ден. Тенденциите, професиите и интересите са преходни и независимо какво се случва - единственото, което константно остава въпреки тях, е наборът от личностни умения. Ние се борим за създаването на силен характер в децата, който ще им помогне в това да се чувстват уверени всеки път, когато им се наложи да се справят с различните предизвикателства, които светът неминуемо ще им поднесе.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/ акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.
Иво
2019-09-11 10:33:17 ReplyОще в края на годината в която е писана статията въпросният проект LeadersPlay е вече изоставен. Нямаме никаква реална активност през 2018, а за 2019 изобщо и не се споменава във все още съществуващия им сайт. Напротив през 2017 въпросният проект е бил активно развива.
Та изводът какъв е? Защо създаваш нещо хубаво, което ще го има от ден до пладне, както се казва? Поне да го замениш с нещо по-добро или нещо от същата област. Да, ама не... Поне въпросният проект да беше продаден...