Ани и Стойчо от рефилницата Station Zero: Притежавайки по-малко неща, ставаме по-сплотени
На столичната улица "Юрий Венелин", под номер 4 едно магично място приема посетители вече повече от година. Табела с надпис "Пазарувайте с ваша опаковка за по-чиста природа" ни кани да пристъпим в Station Zero, където откриваме същински рай на наливните препарати, безотпадъчната козметика и алтернативите на пластмасовите продукти за еднократна употреба.
Наречената от първия си собственик "рефилница" (от англ. refill - пълня повторно) Station Zero е първият магазин в София, изцяло посветен на предлагането на стоки без опаковка. В рефилницата можеш да се снабдиш с шампоан, течен сапун или пък перилен препарат в своя собствена опаковка и така да спестиш на природата поредния ненужен отпадък.
Как точно се развива у нас подобно място за природосъобразно пазаруване с нулев отпадък, на какво ни учи този начин на живот и откъде да започнем в стремежа си да допринесем към опазването на околната среда? За това и още много си говорим с Ани и Стойчо от рефилницата Station Zero.
Представете се накратко. Как изглежда екипът, който стои зад Station Zero днес?
Ние сме Ани и Стойчо – партньори в живота и в работата. Oбичаме природата, животните и ни харесва да правим добро. Не обичаме да се примиряваме и вярваме, че действията на всеки от нас имат значение.
Създадохме Eco Switch през 2018 г. като платформа, чрез която да достигнем до повече хора и да дадем гласност на проблема с пластмасовото замърсяване, което нанася огромни щети на природата и на нас самите.
Искахме да направим нещо отвъд личните си усилия в посока към намаляване на отпадъците.
Впоследствие дойде и идеята да предложим решение на хората под формата на продукти заместители на пластмасата и така се роди нашият онлайн магазин.
Случайността и късметът ни срещнаха с Марин Янков – създателят на Station Zero. Той си търсеше хора, които да продължат идеята му за място, предлагащо продукти без опаковка, а за нас беше мечта да имаме физическо пространство, в което да имаме контакт с клиентите ни и да развиваме нови идеи. Взаимно се харесахме и той реши да предаде грижите за рефилницата в наши ръце и така от май месец тази година ние сме горди нови собственици. В момента сме доста малък екип от трима души, съвсем скоро ще станем четирима. Работим заедно и много усилено, за да намираме и предлагаме нови решения за пластмасата.
Какво могат да открият хората, които прекрачат прага на рефилницата?
Стойчо: Това, което откриват хората – особено тези, които за пръв път прекрачват прага ни – е нещо ново и различно. Често, когато им обясня, че предлагаме наливни продукти, което тотално елиминира опаковките, те получават една приятна изненадана физиономия, защото разбират, че има и друг начин, по който да се случват нещата.
Винаги ми става приятно, когато видя, че даваме една нова перспектива на хората.
Ани: Също така това, което ние даваме на хората, е една споделена мотивация за природосъобразен живот. Ние много държим и обичаме да разговаряме с клиентите, да им даваме съвети. Често атмосферата при нас е супер приятелска - обменяме идеи, задават ни въпроси. В магазина имаме и книги, някои от които можем да подаряваме на клиентите – имаме например един атлас на пластмасата, който е преведена версия на един страхотен доклад по темата. Оттам идва и образователният и вдъхновяващ момент.
Не е просто един магазин, в който влизаш, купуваш нещо и излизаш. Напротив, държим Station Zero да бъде място, на което хората идват, за да се вдъхновят да водят начин на живот без еднократна пластмаса.
Какъв е отзвукът от страна на клиентите ви до този момент? Има ли интерес към безотпадъчното пазаруване на подобни продукти?
Стойчо: Определено има интерес и ние - занимавайки се в тези среди от няколко години насам - считаме, че този интерес постоянно нараства. Много хора влизат в магазина и се радват на това, че виждат нещо такова да се случва и в България, защото вече са го виждали в чужбина. Така че интересът определено се разраства непрекъснато.
На запад безотпадъчното пазаруване вече е тенденция и виждаме големи компании, които правят рефилници и предлагат наливни продукти. Мисля, че това е явление, което предстои да навлезе и в България, но засега, доколкото знаем, ние сме единствените.
Ани: Освен това срещаме и повече хора, които проявяват любопитство, но не знаят точно как да подходят и как да пазаруват в такъв тип магазин. Те ни пишат с въпроси – какви опаковки да донесат, как се случват нещата при нас.
И това много ни радва - макар и да им се вижда нещо непознато хората искат да опитат и да дойдат в магазина, за да си купят наливни продукти.
Покрай пандемията на места се увеличи употребата на еднократни пластмасови продукти поради хигиенни съображения. В същото време първата рефилница в България отвори врати именно в тези пандемични времена. Накъде клонят везните според вас - напред към многократната или назад към еднократната употреба?
Стойчо: Като цяло нашата аудитория е насочена към многократните продукти и в това има логика. Определено смятам, че нещата вървят натам. Покрай пандемията ни заля една вълна от много еднократни продукти, което може би беше неизбежно, но за момента не сме видели притеснения в хората относно хигиената и дезинфекцията. Разбира се, ние правим всичко възможно, за да може продуктите и опаковките ни да са дезинфекцирани и годни за преизползване.
Ани: Истината е, че цялата тази вълна от еднократна пластмаса, която ни заля, носи елемент на заблуждение, че еднократните продукти са по-чисти и предпазват от коронавирус. Пластмасата по никакъв начин не е стерилна и в действителност е огромно заблуждение да си мислим, че използвайки еднократните прибори и чинийки, които видяхме масово по заведенията, постигаме ефекта, който си представяме. Всъщност преизползването по никакъв начин не увеличава риска от разболяване и не е по-малко хигиенично. Това е нещо, за което се опитваме да говорим с хората и да им даваме друга гледна точка, която има своето основание.
Каква част от продуктите, които предлагате, са произведени в България? А как постигате нулев отпадък при доставките от чужбина?
Стойчо: Голяма част от продуктите ни са български, което много ни радва. Все по-често с нас се свързват български производители, които правят наистина качествени продукти. С тях и най-лесно се получава нулевият отпадък, понеже е възможно да занесем стъкленици, които да бъдат напълнени с шампоан, след това да се върнат при тях за повторно напълване и т.н.
Когато говорим за производители от чужбина, вариантите са два. Първата възможност е да връщаме тубите към производителя за преизползване. Другият ни вариант е рециклиране - когато имаме продукти от чужбина, които не можем да върнем физически към производителя. А и в такъв случай няма смисъл да се връщат, понеже целият процес ще създаде ненужни въглеродни емисии. Тогава рециклираме опаковките с помощта на Екологика България.
Ани: В магазина също така има наша линия продукти като метални бутилки за вода, чашки за кафе и т.н. Тъй като няма родно производство за тях и ги внасяме от чужбина, се стараем да планираме по-големи партиди и използваме влак като начин на транспорт.
Това е още едно усилие, което полагаме в посока да минимизираме целия отпечатък на магазина и всички продукти в него – било то наливните, или тези, които са за многократна употреба.
Работите ли с някакъв вид депозитна система при продуктите, които се продават в опаковка?
Стойчо: Да, нещо повече - това е едно от любимите ни неща, които правим и искаме допълнително да развиваме във времето. Договорили сме се с много от производителите, с които работим, за изграждането на ефективна депозитна система. Има доста продукти, от които клиентите могат да връщат празната опаковка, при което получават отстъпка, а ние връщаме опаковката към производителя за преизползване.
Това също е един по-нов начин на действие, който прилагаме, и се стремим да говорим активно с производителите по темата. Много често и те не са чували за такова нещо и се замислят, че всъщност е възможно да се случи. Особено когато говорим за стъклени опаковки, които могат да се преизползват вечно.
Какво ви вдъхнови да поемете работата по рефилницата и защо тя е важна за вас – не просто като бизнес, но и като кауза?
Стойчо: Рефилницата е много важна за нас, защото дойде като естествено продължение на това, което правехме преди. Започнахме с един продукт – металните бутилки на Eco Switch – и оттогава имаме щастието да се развиваме. Стигнахме до момент, в който започнахме да мислим, че ако имаме физическо място, можем да реализираме и по-различни проекти като организирането на събития.
В основата беше стремежът ни да се доближим до хората и да можем да си говорим с тях, да имаме директен контакт, да виждаме реакцията им. Понеже, когато сме онлайн, тези неща могат да се пропуснат.
А и така се случи във времето – звездите се наредиха за нас. Предишният собственик също много държеше мисията и визията на мястото да бъдат продължени. Аз мога да кажа, че ние правим това и успяваме да развиваме Station Zero.
Ани: От самото начало на Eco Switch искахме да го развиваме като място, на което човек да може да намери абсолютно всичко – целия арсенал от алтернативи на пластмасата за еднократна употреба. Магазинът ни позволи да осъществим тази мечта. Приехме го и като възможност да предложим наливни продукти, които елиминират доста опаковки в козметиката и препаратите – нещо, което в един онлайн магазин е по-трудно за реализация.
На какво ни учи природосъобразният начин на живот и стремежът към постигане на нулев отпадък – освен на любов и уважение към околната среда?
Стойчо: Водейки този начин на живот, научаваш много интересни уроци за начина, по който потребяваме неща в ежедневието си и колко много всъщност са те. За мен това беше интересен момент – моментът, в който започнах да се замислям и да виждам пластмаса навсякъде. Получаваш един различен поглед над нещата и осъзнаваш, че не всичко ти е толкова нужно.
Като общество сме достигнали момент, в който потреблението е до такава степен част от нас, че на моменти става прекалено. Притежавайки по-малко неща, ние се чувстваме по-добре и малко по-сплотени.
Ани: За мен едно от нещата, които осъзнах и които ме накараха да си потвърдя, че сме на правилния път, е колко взаимносвързани с природата сме. Дадох си сметка как нашите действия имат директно отражение върху природата и обратно – колко много ни дава природата и как ние зависим от нея и трябва да полагаме взаимни грижи. Това, че ние с лекота си хвърляме отпадъка на нерегламентирано място, не го кара да изчезне магически. Всяко наше действие има последствия.
Затова намаляването на еднократната употреба носи много захранващо усещане, че правиш нещо добро - грижиш се не само за себе си и собственото си здраве, но правиш и природата по-чиста. В крайна сметка ние сме едно цяло и е хубаво да пазим втория си дом - природата.
В един ваш пост, свързан с европейската директива за забрана на някои пластмасови продукти, четем: „Искаме България без еднократна пластмаса“. Какво е нужно, за да се постигне това - достатъчно ли е хората да променят навиците в ежедневието си, или е необходима и по-голяма промяна?
Стойчо: Промяна със сигурност е нужна и отгоре, и от самите нас. Мисля, че това е комплексен въпрос, който има много различни аспекти и няма едонзначен отговор.
Трябва всички да работим заедно за тази цел – потребители, бизнеси, правителство. Всички ние имаме избор.
Директивата, която дойде от Европейския съюз, със сигурност е много важна стъпка в правилната посока, защото тя показва на много хора, че съществува проблем с пластмасата. Например - в картонените чашки за кафе вече е обозначен пластмасовият слой, за който много хора не знаят. Това много ме радва, защото по този начин се стига до огромен брой потребители.
Какво бихте посъветвали хората, които искат да поемат по пътя на нулевия отпадък, но не са сигурни откъде да започнат?
Стойчо: Това, което бих ги посъветвал, е да не бързат, да помислят и да се огледат около себе си. Да се запитат: "Какво използвам в ежедневието си, което мога да намаля?" Понеже това е доста индивидуално - има хора, които пият по пет кафета на ден, а има и такива, които въобще не пият. Първите биха могли да си вземат чаша за многократна употреба, която да преизползват, вместо да изхвърлят по пет картонени или пластмасови.
На първо място идва осъзнаването, че това е процес и начин на живот, а не единично събитие. Тези ежедневни навици могат да се променят сравнително лесно, като се започне с бавни и постепенни стъпки, с които хората се чувстват комфортно.
От опит съм видял, че човек, който току-що осъзнава това нещо в себе си, не би започнал веднага да използва многократни клечки за уши, да кажем. Това би дошло на по-късен етап. Но нещата се случват постепенно и бавно, не е нужно да се бърза.
На моменти дори може да ни дойде малко в повече - мислейки за пластмасата, неизбежно стигаме до емисиите от транспорта, до самото черпене на ресурси, проблема с климатичните промени и т.н. Затова трябва да навлизаме постепенно в този начин на живот и действията ни да имат фокус в ежедневието.
А какво да очакваме от Station Zero занапред?
Стойчо: Занапред планираме да реализираме още много нови идеи и проекти. И разбира се, да напредваме в областта на наливното пазаруване, защото то е в основата на нашата дейност. Но искаме да развиваме допълнително и частта с образоването по темата, с повишаването на информираността за проблема с еднократната пластмаса като цяло. Така че могат да се очакват нови проекти и събития, свързани с нулевия отпадък и устойчивия начин на живот, както и интересни нови продукти, които в момента не могат да се намерят в наливен вариант никъде на българския пазар.