България и Балканите се утвърдиха като водещ производител на дрехи за популярни марки
България и Балканите се разгръщат в производството на дрехи, и то за водещи чуждестранни компании. Модните къщи от Париж и Милано увеличават присъствието си в региона.
Водещи марки от Италия, Франция и други европейски държави, изнасят производството си в Източна Европа. Конкуренция на България и Румъния за поръчките от западния свят е висока. Турция и най-вече Китай са основните съперници за възложени задачи. Въпреки това Versace, Hugo Boss, Kenzo възлагат поръчки на български фирми. Изпълняват ги фирми от меката на шивашкия бранш, Русе, но и в други градове.
Други фирми пък направо строят собствени фабрики в нашия регион, като италианската Monder, която инвестира 5 млн. € в център за проучване и разработка в северната ни съседка Румъния.
Работодатели у нас, собственици на шивашки фирми, изпитват недостиг на кадри. Принудени са и да увеличават възнагражденията под натиска на пазара и условията в страната ни. Въпреки това възнагражденията на Балканите и по-конкретно в България, са сред най-ниските в ЕС и с това печелим чуждите поръчки за изработка на облекло.
Друго преимущество е близостта на България до Централна и Западна Европа. По-лесното транспортиране на стоката от границите на България до централите на западните фирми, отколкото от Китай, Бангладеш и Пакистан, ни правят привлекателна дестинация за инвеститорите в модния бранш.
Наблюдава се и друга тенденция, която е ключова за вътрешния ни пазар. Все повече български компании внасят текстил от други държави и добавят върху него бродерия или щампа, за да стане по-привлекателен за клиентите. Хит сред младежите са щампованите тениски. Много марки предлагат тениски от Мароко или Бангладеш, щамповани у нас с дизайни на български творци.
Един от брандовете на българския пазар в пловдивска фирма, която вече има 50 хил. и повече последователи в социалните мрежи и над 17 хил. поръчки. Моделите на марката са над 2500, макар да не се предлагат всички наведнъж, а да се подменят през годината, така че са се поддържа интереса към марката.
Други фирми, като Читател, помагат на дивите животни, като дават процент от продадения текстил на дружество за защита на дивите животни. Българска наука пък подпомага науката в България с част от продажбите си.
Успелите имат собствена модна линия Носия, която може да разгледате ТУК. Носия съчетава автентичната българска шевица с модерната мода. Разглеждайки сайта на марката, ще научите повече за българската везбена орнаментика, за традициите на нашите баби и дядовци. Носия съчетава традиционната българска красота на нашата народна орнаментация по дрехите и съвременен дизайн на кройки. Марката е прекрасен избор както за лятото с нейните тениски и туники (ризи), така и за зимата с ватираните блузи, които предлага.
Предлагат се от конкуренцията и футболни тениски на пазара, с оригинален дизайн, . За всеки вкус има по нещо и затова българските са фаворит на потребителите не само у нас, но и в чужбина.
Снимка: Versace, Бяло, Носия