Благовест Папагалски за образованието, технологиите и философията
Днешната ни среща е с един млад човек, вдъхновител и новатор във внедряването на "Облачни" технологии в сферата на образованието. Благовест Папагалски е отличен редом с 40-те успели българи в класацията на Дарик радио "40 до 40". Това, което прави, води до така желаната промяна на образователната система в българското училище и не само. Благо е човек, който променя средата, в която е, към едно по-добро място, той има собствена философия за обкръжаващия го свят, такава, която помага на хората да бъдат по-добри, благи и съзнателни. Философия и умните решения на добрите хора, така потребни днес...
Разкажи ни за себе си.
Най-често хората ме питат за фамилията ми, не се интересуват толкова кой съм и какво правя. В природата си съм философ. Зная го от много малък благодарение на вниманието, с което се обръщаха към мен.
“Благовесте, голям си философ!” - ясно ехтят думите в бледите ми спомени. Ама това си е самата истина.
Както за мен, така и за фамилията, която впрочем идва от един дядо Марин Папагала. Така го наричали всички деца в кварталната махала навярно защото е бил горд притежател на словесни качества, на каквито аз се радвам днес. И така сега съм по-спокоен, защото знам, че в края на това интервю няма да има неотговорени въпроси.
Какво е Център за творческо обучение?
Това е една от малкото организации, изцяло отдадена на сектор Образование, чиято мисия е да подпомага качествената промяна в образованието. В Център за творческо обучение работят над 20 професионалисти в следните направления: "Облачни технологии", "Обучения на учители", "Внедряване на образователни технологии и иновации", "Младежки лагери и учебни програми".
Фокусът ни е насочен именно върху тези сегменти от образователната система, защото сме убедени, че именно чрез тях може да се постигне положителна промяна. Богатият опит и ноу-хау на екипа е признат на национално, а дори и Европейско ниво.
От средата на миналата година сме горди партньори на Google за образованието в България.
Буквално Центърът за творческо обучение постави България на “картата” на Google.
Технологиите са неизменна част от твоето ежедневие. Какво те провокира да се занимаваш с технологични решения?
Класическо клише - още от малък си падам по джаджи. В сравнение с връстниците ми аз много късно се сдобих с компютър, но за сметка на това още в 10. клас започнах да работя в сервиза на една компютърна фирма. И този опит доведе до това да кандидатствам в гимназия с профил информационни технологии, а след това да продължа същата специалност в университета.
И днес продължавам да си падам по джаджи, така, де, технологични решения.
Защо млад човек инвестира своите знания и опит в сектор образование?
При мен сблъсъкът с образованието се получи съвсем естествено. Вече 6 години работя в Центъра за творческо обучение, а започнах още преди облаците и най-яките технологии да станат толкова модерни, колкото са сега. По онова време, прясно завършил средното си образование в СПГЕ "Джон Атанасов",
имах силно желание да допринеса за развитието на образователната система. Неудовлетворен от личния си опит, разбира се.
И точно тогава съдбата ме среща с Александър, управител и основна движеща сила на Центъра за творческо обучение. В съвместната ни работа разпознах "ключа" към справянето с редица от предизвикателствата на образованието. И това беше достатъчно.
Разкажи ни как твоите иновации помагат в класната стая?
Ние създадохме иновативен подход към един от съвременните проблеми в класните стаи - а именно съхранението и зареждането на смартфоните на учениците по време на час.
Създадохме Pokit - първия български органайзер за телефони. Името му идва от Pocket или Джоб и може едновременно да съхранява до 30 смартфона и да зарежда до 10 от тях.
Вдъхновихме се от желанието да направим нещо практично както за учителите, така и за учениците. Към момента, в който започнахме работа по Pokit, единствената алтернатива бяха дървените кутии за телефони. Ние ги наричаме затвори за телефони, защото, освен че изглеждат като такива, са и супер скучни и не предразполагат учениците да си оставят телефоните в тях.
С кой твой иновативен проект се гордееш най-много?
Тук съм Pokit или съм пас.
Как учителите възприемат навлизането на новите образователни подходи, включващи и широк набор от технологични и дигитални умения?
Все още има съпротива. Но тя намалява забележимо. Дори в рамките на моя скромен опит се усеща разликата от преди 6 години и сега.
С колегите от Центъра за творческо обучение често срещаме учители, които ни припомнят колко смислено е всичко, с което се занимаваме. Понякога учителите разпознават в нас лъч надежда и се мотивират страшно много. И се справят отлично с всички технологии.
Бавно и славно се създава силно общество от учители и директори, които са повярвали в нашата мисия, и с общи усилия постигаме отлични резултати. Използвам възможността да ги поздравя специално и да им припомня да не се отказват, а те си знаят кои са.
Децата са едни от най-големите технологични потребители днес. Пораждат се притеснения у родителите и учителите за това. Как те могат да развият творческия им потенциал?
Аз не съм родител все още, но вярвам, че в основата на въпроса е играта на баланс. Всяка крайност е вредна. Същото казвам и на учителите - разглеждайте технологиите като инструмент, чрез който могат да се придобият нови знания и умения, а не като играчки за губене на време.
Мисля, че родителите и учителите трябва да бъдат по-креативни в начина, по който се справят с технологичните предизвикателства, и да дадат пространство на децата и учениците си да обичат да учат, да обичат да се развиват и да обичат да се забавляват в процеса.
Обвързваш модерните си открития с бизнеса. Ти си част от Биз Раз (бизнес развитието на организацията, в която работиш). Как нещо любимо, което си създал, може да има и финансов прогрес?
Любимата част от бизнес развитието за мен е решаването на проблеми. И това е основното, което ме води. Голяма част от финансовия прогрес е проблемът, който си избираме да решим. Има и други фактори, разбира се. “Формулите” за финансов прогрес са много и най-различни. Те могат да бъдат изпълнени и в много различни вариации. Но вярвам, че благоприятно за изпълнението на всяка формула е наличието на страст и ясен отговор на въпроса “Защо?”.
За какво мечтаеш?
Да отговоря на своето “Защо”. (усмихва се)
Работиш в "Облака". Разкажи ни за един твой ден извън него.
Работата извън "Облака" е като пускането на писмо по пощата. Отнема ти много време да идеш до пощенския клон, да изчакаш реда си, да си купиш марка, докато те обслужват любезно на гишето. И след това да се надяваш на отговор. Аз никак не обичам да ходя до пощата, съответно дните без "Облака" не са ми любими. (усмихва се)