Успелите

Благовест Папагалски за образованието, технологиите и философията

Днешната ни среща е с един млад човек, вдъхновител и новатор във внедряването на "Облачни" технологии в сферата на образованието. Благовест Папагалски е отличен редом с 40-те успели българи в класацията на Дарик радио "40 до 40". Това, което прави, води до така желаната промяна на образователната система в българското училище и не само. Благо е човек, който променя средата, в която е, към едно по-добро място, той има собствена философия за обкръжаващия го свят, такава, която помага на хората да бъдат по-добри, благи и съзнателни. Философия и умните решения на добрите хора, така потребни днес...

Разкажи ни за себе си.

Най-често хората ме питат за фамилията ми, не се интересуват толкова кой съм и какво правя. В природата си съм философ. Зная го от много малък благодарение на вниманието, с което се обръщаха към мен.

“Благовесте, голям си философ!” - ясно ехтят думите в бледите ми спомени. Ама това си е самата истина.

Както за мен, така и за фамилията, която впрочем идва от един дядо Марин Папагала. Така го наричали всички деца в кварталната махала навярно защото е бил горд притежател на словесни качества, на каквито аз се радвам днес. И така сега съм по-спокоен, защото знам, че в края на това интервю няма да има неотговорени въпроси.

Какво е Център за творческо обучение?

Това е една от малкото организации, изцяло отдадена на сектор Образование, чиято мисия е да подпомага качествената промяна в образованието. В Център за творческо обучение работят над 20 професионалисти в следните направления: "Облачни технологии", "Обучения на учители", "Внедряване на образователни технологии и иновации", "Младежки лагери и учебни програми".

Фокусът ни е насочен именно върху тези сегменти от образователната система, защото сме убедени, че именно чрез тях може да се постигне положителна промяна. Богатият опит и ноу-хау на екипа е признат на национално, а дори и Европейско ниво.

От средата на миналата година сме горди партньори на Google за образованието в България.

Буквално Центърът за творческо обучение постави България на “картата” на Google.

Технологиите са неизменна част от твоето ежедневие. Какво те провокира да се занимаваш с технологични решения?

Класическо клише - още от малък си падам по джаджи. В сравнение с връстниците ми аз много късно се сдобих с компютър, но за сметка на това още в 10. клас започнах да работя в сервиза на една компютърна фирма. И този опит доведе до това да кандидатствам в гимназия с профил информационни технологии, а след това да продължа същата специалност в университета.

И днес продължавам да си падам по джаджи, така, де, технологични решения.

Защо млад човек инвестира своите знания и опит в сектор образование?

При мен сблъсъкът с образованието се получи съвсем естествено. Вече 6 години работя в Центъра за творческо обучение, а започнах още преди облаците и най-яките технологии да станат толкова модерни, колкото са сега. По онова време, прясно завършил средното си образование в СПГЕ "Джон Атанасов",

имах силно желание да допринеса за развитието на образователната система. Неудовлетворен от личния си опит, разбира се.

И точно тогава съдбата ме среща с Александър, управител и основна движеща сила на Центъра за творческо обучение. В съвместната ни работа разпознах "ключа" към справянето с редица от предизвикателствата на образованието. И това беше достатъчно.

Разкажи ни как твоите иновации помагат в класната стая?

Ние създадохме иновативен подход към един от съвременните проблеми в класните стаи - а именно съхранението и зареждането на смартфоните на учениците по време на час.

Създадохме Pokit - първия български органайзер за телефони. Името му идва от Pocket или Джоб и може едновременно да съхранява до 30 смартфона и да зарежда до 10 от тях.

Вдъхновихме се от желанието да направим нещо практично както за учителите, така и за учениците. Към момента, в който започнахме работа по Pokit, единствената алтернатива бяха дървените кутии за телефони. Ние ги наричаме затвори за телефони, защото, освен че изглеждат като такива, са и супер скучни и не предразполагат учениците да си оставят телефоните в тях.

С кой твой иновативен проект се гордееш най-много?

Тук съм Pokit или съм пас.

Как учителите възприемат навлизането на новите образователни подходи, включващи и широк набор от технологични и дигитални умения?

Все още има съпротива. Но тя намалява забележимо. Дори в рамките на моя скромен опит се усеща разликата от преди 6 години и сега.

С колегите от Центъра за творческо обучение често срещаме учители, които ни припомнят колко смислено е всичко, с което се занимаваме. Понякога учителите разпознават в нас лъч надежда и се мотивират страшно много. И се справят отлично с всички технологии.

Бавно и славно се създава силно общество от учители и директори, които са повярвали в нашата мисия, и с общи усилия постигаме отлични резултати. Използвам възможността да ги поздравя специално и да им припомня да не се отказват, а те си знаят кои са.

Децата са едни от най-големите технологични потребители днес. Пораждат се притеснения у родителите и учителите за това. Как те могат да развият творческия им потенциал?

Аз не съм родител все още, но вярвам, че в основата на въпроса е играта на баланс. Всяка крайност е вредна. Същото казвам и на учителите - разглеждайте технологиите като инструмент, чрез който могат да се придобият нови знания и умения, а не като играчки за губене на време.

Мисля, че родителите и учителите трябва да бъдат по-креативни в начина, по който се справят с технологичните предизвикателства, и да дадат пространство на децата и учениците си да обичат да учат, да обичат да се развиват и да обичат да се забавляват в процеса.

Обвързваш модерните си открития с бизнеса. Ти си част от Биз Раз (бизнес развитието на организацията, в която работиш). Как нещо любимо, което си създал, може да има и финансов прогрес?

Любимата част от бизнес развитието за мен е решаването на проблеми. И това е основното, което ме води. Голяма част от финансовия прогрес е проблемът, който си избираме да решим. Има и други фактори, разбира се. “Формулите” за финансов прогрес са много и най-различни. Те могат да бъдат изпълнени и в много различни вариации. Но вярвам, че благоприятно за изпълнението на всяка формула е наличието на страст и ясен отговор на въпроса “Защо?”.

За какво мечтаеш?

Да отговоря на своето “Защо”. (усмихва се)

Работиш в "Облака". Разкажи ни за един твой ден извън него.

Работата извън "Облака" е като пускането на писмо по пощата. Отнема ти много време да идеш до пощенския клон, да изчакаш реда си, да си купиш марка, докато те обслужват любезно на гишето. И след това да се надяваш на отговор. Аз никак не обичам да ходя до пощата, съответно дните без "Облака" не са ми любими. (усмихва се) 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Надежда Коцева

Здравейте! Завършила съм анимационна режисура, така се случи, че не се занимавам с анимационни герои :), но пък запазих влечението си към анимирането. Анима от латински означава "душа", "одухотворявам" и на мен много ми харесва да придавам одухотвореност на това което правя, в случая писането и търсенето на доброто във всеки и навсякъде, и обрисуването му в думи:)

Оставете коментар

0 коментара