Готови ли са българските училища за онлайн обучение?
От понеделник предстои на учениците отново да влязат в час благодарение на онлайн обучение. Дали всички училища са готови за това предизвикателство и колко от тях имат нужната подготовка? Тепърва ще разберем, важното е децата да не изпускат от уроците. През последните дни разбрахме, че има различни платформи, които могат да помогнат на учители и ученици да проведат дистанционни уроци. Това, че имаме толкова голям избор може и да помага, но до известна степен и обърква. В последния ден комуникацията в класовете на сина и дъщеря ми се извършваше по три различни канала между родители, ученици и класен ръководител. Уроците се дават през няколко платформи.
Колко училища са подготвени и с какви ресурси разполагат ? Дали всички деца имат достъп до компютър и интернет?
В едно сме сигурни – тези въпроси и извънредната ситуация тепърва ще отворят нова врата към образованието ни.
И преди старта на първите онлайн дни на обучение нека прочетем статията от специализирания блог classroomtech.bg на Център за творческо обучение - експерт в областта, разпознаваем най-добре с проекта "Училище в облака". Учители, родители и ученици вече са създали устойчив модел на комуникация в училище в облака.
Някои от тях вече специално подготвиха набор от ресурси "първа ръка", в които насочват учителите за работа с платформата на Google за образованието ТУК.
В 11 класа учебната година никога не е “под карантина”. Тези паралелки са организирани по модела едно към едно (1:1) и учениците ходят на училище с лаптоп и учат в “облака”.
През изминалата седмица се проведе работна среща в Министерството на образованието за мерки за информиране и подкрепа на училища и учители за провеждане на дистанционно обучение и учене навсякъде, по всяко време. На срещата присъстваха Александър Ангелов от Център за творческо обучение, представители от Образование без раници, МОН, ИТ сектора и други експерти и директори на училища. Докато очакваме конкретни насоки от МОН към края на седмицата как българските училища да бъдат подготвени за дистанционна учебна година, решихме да ви разкажем за няколко училища в България, които вече успешно го правят и чийто опит може да спаси учебната година при евентуална нужда.
За дистанционно обучение първата стъпка е наличието на устройство или иначе казано това е моделът 1:1 (“Едно към едно”)
За технологичните лидери в света, като САЩ, Финландия, Швеция, Великобритания, Австралия и други, моделът 1:1 е стандарт в средното образование. За България внедряването на образователния модел „1:1“ в Езикова гимназия “Иван Вазов”, гр. Пловдив, е първи в страната и прецедент на Балканите. 1:1 (Едно към едно) е модел на организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител имат свое електронно устройство и свързан към него персонален профил (акаунт). Разбира се, моделът предполага използване на дигиталните технологии като ресурс и платформа, а не като самоцел.
За дистанционното обучение следваща стъпка е училището да избере своя облачна платформа. 300 български училища вече са в “облака”.
Революцията е вече в ход в град Пловдив още през 2016 г., когато Община Пловдив одобрява проект за ефективно внедряване на облачна платформа във всички училища в общината, продължаващо обучение и сертифициране на учители и внедряване на ново поколение електронни устройства. Съвместната реализация и партньорство от страна на община, 52 училища и частна експертна организация (в лицето на Център за творческо обучение) е прецедент за българското образование, с която всяко едно училище има облачна платформа Google G Suite за образованието, с която използва редица инструменти като Google класна стая, за да улесни преподаването, независимо дали то се случва в училище, или не.
Към момента 300 български училища вече използват Google G Suite за образованието като основна дигитална платформа за общуване, административни дейности и преподаване.
Платформата е безплатна, изцяло на български език и е изключително подходяща и за провеждане на дистанционно обучение.
Равносметката: Дигитализирането на учебния процес не е недостижим връх за директори, учители и ученици, а напротив – вече се случва у нас. Този опит може да бъде пример за следващите училища, които почерпят от стабилните крачки на образователната революция, изминати от техните колеги в списъка по-долу, и споделят добрата новина.
В София това са:
2 АЕГ “Томас Джеферсън”, една паралелка
Частно училище “ЕСПА”, две паралелки
В Пловдив това са:
ЕГ “Иван Вазов”, с две паралелки ученици, в 8. и 9. клас
СУ “Черноризец Храбър”, с ученици от 8. клас
Професионална гимназия по хранителни технологии и техника, с ученици от 8 клас
ОУ “Яне Сандански”, с ученици от 6. клас
ОУ “Екзарх Антим I”, с ученици от 4. клас
В Бургас това е:
Търговска гимназия, с две паралелки ученици в 8. клас.
—-
*Проектите „Училище в облака“ и 1:1 продължават да се развиват и до днес благодарение на специалния принос на Център за творческо обучение.
Още източници:
- Книга-наръчник “Училище в облака. Внедряване на облачните технологии в град Пловдив и ролята на общинската подкрепа” се разпространява безплатно и може да достъпите тук.