Христина Попова: От 2014 насам ПРОМЯНАТА е подкрепила над 35 000 деца в България
Христина Попова е програмен мениджър на конкурса Промяната. Преди да се запознаем с нея, бързаме да споделим, че всеки човек с предприемачески дух и силна мотивация, който е намерил решение на важен социален проблем на децата и младежите в България - може да кандидатства в конкурса ПРОМЯНАТА, България до 18 юли.
Христина е на 27 г. и интересите й е повличат към по-академични теми - от мъртви езици (като латински и старогръцки) до културология. Благодарение на късмета си обаче започва работа на точното място - Reach for Change България - което й дава възможност да впрегне силите си в нещо по-практично, но най-важното - смислено.
Reach for Change e международна организация, която е най-известна в България с партньорството си с Нова Броудкастинг Груп в инициативата ПРОМЯНАТА.
ПРОМЯНАТА намира и подкрепя стартиращи социални предприемачи, които се стремят да подобрят живота на децата и младежите.
Обикновено се шегувам, че имам най-сладката работа в екипа ни, тъй като работя директно със социалните предприемачи чрез програмите ни за подкрепа - Инкубатор и Акселератор, споделя Христина.
Като програмен мениджър мисли за 2 неща:
от една страна, как да изберем най-подходящите социални предприемачи за ПРОМЯНАТА, а от друга - какъв тип подкрепа ще е най-подходяща за тях (а и други социални предприемачи, с които работим извън инициативата), за да се развият възможно най-бързо и устойчиво.
Какво означава да станеш социален предприемач?
Работата в Reach for Change ме научи, че социалното предприемачество е едно от най-смислените неща, на които човек може да посвети кариерата си, но е за упоритите хора.
Социалните предприемачи стават такива, защото виждат проблем в обществото - от тези сложните, които е лесно да забележиш, но е трудно да направиш нещо смислено за тях. И вместо само да ги наблюдават и коментират, социалните предприемачи си поставят за цел да намерят решение.
Не ги е страх, че няма да стане от първия път, че няма рецепти, нито пък, че ще е трудно. А особено добрите социални предприемачи си дават сметка, че това решение трябва да е и достъпно за всички, които са засегнати от проблема, и си поставят за цел да открият какъв е устойчивият бизнес модел, който им е необходим за това.
Така че за мен, а и за Reach for Change, да си социален предприемач, означава да си прагматичен, но същевременно смел и да не се отказваш. Да продължаваш да “гориш” за каузата - или както казваме в Reach for Change - да си smart, brave and passionate.
Кои са героите, които правят мисията на ПРОМЯНАТА реалност? А каква е мисията?
Героите на ПРОМЯНАТА са хората, които променят правилата на играта за децата.
Те са хора като Красимир и Силвена - основателите на Живот със Синдром на Даун, които чрез позитивни видеа променят нагласите на обществото към децата и хората със Синдром на Даун, или Бояна и Даниела от ParaKids, които осигуряват спортни занимания за деца с увреждания.
Хора като Николета и Надя от Loveguide, които осигуряват на тийнейджърите достъп до интересно съдържание за сексуалното им здраве, поднесено просто и приятелски, така че наистина да стигне до тях и да промени поведението им.
Като екипът на Географ БГ, които работят системно за това децата да имат достъп до практически занимания с наука и да не избират гимназията си и кариерата си само защото не се справят с точните науки (както може би направих аз, когато бях на 14).
Няма значение дали става дума за деца в особено тежка ситуация - деца със специфични нужди, деца в риск, деца от маргинализирани групи - или пък за деца, които поначало са имали добър старт в живота, ПРОМЯНАТА цели да намери начин животите им да се развият по-добре.
И тук идва интересната част в метода на работа на ПРОМЯНАТА и методологията на Reach for Change - ние изпълняваме мисията си, като търсим решенията на проблемите сред стартиращи организации в социалния сектор и инвестираме ресурси в развитието им. Така ефектът от работата на тези организации получава възможност да се разрастне и да постигне съществена промяна за цялото общество.
Разкажи ни за участник/ци в ПРОМЯНАТА, които успяха да те докоснат по-силно?
Много често получавам този въпрос и всеки път се чудя защо. ПРОМЯНАТА има много интензивен процес на селекция, които трае около 9 месеца. На практика това означава, че всички организации, с които работим, имат много ясна кауза, план за действие и правят смислени неща, които могат да те трогнат до сълзи.
И до една са вдъхновяващи. Най-малкото общо кратно за мен обаче е умението им да вървят напред, независимо че предизвикателствата обикновено са повече от лесните неща в работата им.
Винаги съм се възхищавала на умението на предприемачите, с които работим, да видят възможност там, където другите виждат проблем.
Правилният избор сред толкова вълнуващи участници сигурно е труден. Какви са условията да изберете най-необходимия?
Изборът е много труден не само защото получаваме много и интересни проекти, но и защото логиката на инициативата предполага, че оценяваме не просто опита на кандидата и конкретния план за осъществяването на идеята, но и потенциала за развитието й в дългосрочен план.
Основните въпроси винаги са свързани с три основни теми: ефективно ли е решението на идентифицирания проблем, има ли потенциал за финансова устойчивост, има ли ясна амбиция решението да се разрасне и да достигне значима част от целевата група.
За да можем да вземем решение, процесът на подбор е дълъг и в него се включват много хора с различна експертиза - служители на Нова Броудкастинг Груп, експерти от социалния сектор, бизнеса и публични институции, представители на други клонове на Reach for Change, широката публика и самите деца и младежи.
На колко български деца сте помогнали до момента?
От 2014 насам ПРОМЯНАТА е подкрепила над 35 000 деца в България.
На глобално ниво през 2017 Reach for Change e подкрепила близо 450 000 деца от 17 държави.
Какво бихте посъветвали хората, които се страхуват от Промяна в своя живот?
Страхът изобщо не помага. Позитивна или негативна промяната е неизбежна.
Най-доброто, което можем да направим, е ние да сме активната страна и да се опитаме да задаваме посоката на промяната, вместо да очакваме да ни се случи.
Може да се докоснете и до глобалната Промяна, като прочетете и интервюто с нейната създателка София Брейтхолц.