Карина Карагаева: Моята мечтана България се случва чрез мен
Карина Карагаева е предприемач и експериментатор. Тя е работила с корпоративни гиганти като Apple Inc., IBM и Xerox. В момента работи като Business Development Manager за голяма адвокатска кантора в България. Обича да е в близка интеракция с хора и да провокира промяна.
За да разберем заедно кои са предпоставките за извеждане на бизнеса в лидерска позиция и защо е важно да инвестираме в себе си, прочети в следващите редове..
Как се роди идеята за компанията “VOCCESS corporate”?
Винаги ме е вдъхновявало да разбирам как работят организациите. Как се оползотворява човешкият капитал, за да бъде бизнесът успешен. Имах щастието да наблюдавам и сравнявам как се прави бизнес в различни сфери и мащаби. Това ми помогна да разбера какви са основните компоненти, които е необходимо да се имат предвид и да се развиват по-активно, за да може бизнес средата и работната култура в България да се доближат до световното ниво.
Едновременно с това винаги имам усещането, че с моята бизнес партньорка Елица Костова, която също гостува с интервю тук, в повечето случаи идеите ни хрумват едновременно и така е и в този случай - нямам ясен спомен в кой момент някоя от двете каза “Хайде да направим компания за корпоративни обучения”, но ето ни тук, няколко месеца по-късно с бързо разрастващо се портфолио, разширяващ се екип и безкрайно вдъхновение да сме в услуга на българските компании с опита и експертизата си.
Кои са предпоставките за извеждането на една компания на лидерска позиция? И Защо?
Трите ключови нива за развитие на всеки бизнес са бизнес стратегиите и тактиките, но също много ключови са и нагласите на служителите. Това са предпоставките за извеждането на една компания на лидерска позиция, независимо от сферата на дейност, броя на служителите и позицията ѝ в момента спрямо конкуренцията.
Успехът съвсем спокойно може да се разглежда като технология, която е необходимо да бъде разбрана. Стратегическото планиране и умението за създаване на ясно визия, дългосрочни и краткосрочни цели и ясни процеси в подкрепа на това, е първата важна характеристика. Ако компанията не знае накъде отива и как ще стигне там, вероятността за успех е близка е до нула.
След това идват тактиките, което включва работни процеси и работна култура в хармония с визията и целите, защото иначе настъпва хаос и е безсмислено да имаме чудесна визия, която не е подкрепена на операционно ниво и в ежедневните ни дейности.
И третият много важен фактор е нагласата на хората към работата, ангажираността им в процеса и разбира се цялостния начин, по който възприемат себе си. Това последното е едно от най-слабо обгрижените, когато се говори за повишаване на организационната ефективност, а всъщност за мен то е отправната точка.
Това, което наричаме “The H factor of success” (където “H” означава Human capital), е тайната съставка за създаване на успешна компания. Как се развива човешкия ресурс не само откъм умения, но и личностно? Какво подобряваме в начина си на мислене, в емоционалната си интелигентност, в действията си? Как се развиваме като хора, не само като професионалисти? А също и как разбираме света и в частност успеха? Това са въпросите, на които всяка организация е добре да потърси отговори.
Има ли нужда бизнесът в България от промени и какво трябва да се промени според теб?
Бизнесът, както и животът до голяма степен, е в постоянно движение и съответно непрестанно търпи промени и ако сме късметлии - подобрения. В конкретния случай първото, което изниква като най-гореща сфера за подобрение, е отношението и грижата за клиента. Виждам чувствително подобрение в сравнение с предходни години, но все още имаме да учим как да обгрижваме клиентите си и да им създаваме изключително преживяване, когато ползват продуктите или услугите ни. Бих казала, че това е най-ценното умение, което развих до майсторство по време на работата си в Apple Inc., тъй като там стандартите за качество в това отношение за изключително високи и грижата за клиента е абсолютен приоритет.
В България често си повтаряме колко негативизъм има, което е само един допълнителен негативен коментар и нищо повече. Бихме могли да вървим в посока осмисляне до каква степен това отношение ни върши работа и докога ще прекарваме времето си в мрънкане и недоволно цъкане с език. Дори закачливо бих казала, че това отношение толкова отдавна не е на мода.
До колко е важен социалният капитал не само в страната ни, а и по света?
Социалният капитал е онзи елемент, чрез който се осмисля и оползотворява съществуването на останалите видове капитали - финансовия, човешкия, природния. За мен умението да взаимодействаме помежду си ефективно, така че да постигаме общите цели на общността е ключово. Това е един от основните компоненти, по които тук в България имаме да работим.
Способността ни да сме силни и високоефективни на индивидуално ниво е чудесна и много ценна,
но резултатът е фрагментирано общество и малки островчета на успех и реализация,
които не оползотворяват ресурсите в пълнота.
Важно да се учим да създаваме заедно устойчиви съдружия. И може би да се откажем от идеята, че заради това, че сме по-добри в нещо от другите, можем сами да направим всичко. Да си по-добър не означава да си достатъчен, за да построиш всичко сам. Наблюденията ми в по-глобален аспект са, че в обществата, където материалното благосъстояние и кариерния успех са на почит, идеята на себеизтъкването и нездравия индивидуаилизъм е по-скоро с цел да се качат на следващо стъпало, а не просто да покажат колко по-добри са в нещо, както е тук. При всички положения и двата подхода оказват негативен ефект и в крайна сметка не използва оптимално човешкия ресурс.
Опиши ни България, за която мечтаеш?
Основите на България, за която мечтая, вече са поставени и виждам прекрасни положителни промени в много сфери. Мечтая да ни видя по-спокойни и добронамерени един към друг, по-сплотени и окуражени, че сме способни да създаваме стойност и смисъл тук, на тези географски ширини. Мечтая си все повече хора да осъзнаят, че политическия модел не е причина за състоянието на живота и на обществото ни, а обратното - ние сме причината за този модел и той отразява като огледало собственото ни мислене, нагласа и избори.
Ще съм безкрайно щастлива да видя как спираме да действаме от позиция на жертва и намалим мрънкането до минимум, за да успеем да се фокусираме върху това, което зависи от нас, а то е много. Мечтата ми за България е превърната в план и конкретни стъпки, по които допринасям, за да не остане само една красива мисловна картина.
Cover photo credit: Владимир Величков
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.