Лидл-България осъди ПИК - време беше!
Първо искам да започна с това, че този текст няма за цел да защитава Лидл или която и да било друга верига супермаркети. Всеки като потребител е попадал на фалшиви промоции и куп нередности в големите магазини за бързооборотни стоки и всеки сам избира на коя марка да се довери. Това е моето лично мнение (все пак и рубриката така се казва).
Не знам дали Лидл са добри или лоши - всичко е въпрос на лично предпочитание. Може би има хора, които не са доволни от продуктите им и е тяхно право да изразят мнението си като най-правилният начин за това (отново според мен) е да се обърнат към Комисията за защита на потребителите.
Моят опит показва, че можеш да върнеш закупена от Лидл дреха или уред без много обяснения (и съответно да ти върнат парите). Лидл (заедно с Кауфланд) бяха и от малкото вериги, които позволиха на служителите си да почиват по празниците - нещо, от което дори чух разни хора да изразяват възмущение, защото (явно) работещите в този бранш не заслужават почивка на Коледа, все пак някой може да е забравил да си купи маслини...
Защо обаче смятам, че "Лидл-България осъди ПИК заради публикации с неверни твърдения" е една наистина позитивна новина? Преди няколко седмици Обединен Български Пчеларски Съюз - организация, на която симпатизирам, както и на всички други, които се занимават с пчеларство, защото ПЧЕЛИТЕ = ЖИВОТ, публикува на страницата си във фейсбук статия със заглавие "Майка алармира: Отровен пчелен мед залива търговската мрежа в България преди Коледа!". Един вид нищо ново под слънцето.
Това, което ме накара да се загледам на първо време беше източникът - една от "любимите" ми сигнално жълти медии - Petel.bg. Така започна моето...разследване (тези дни в България и без това е модерно всеки да е малко детектив). Противно на всичките ми убеждения отворих материала, защото знаех, че няма как да проследя историята освен ако не прочета за какво става въпрос. Оказа се, че Petel.bg цитира друга подобна на тях медия - Blitz.bg с тази изключително "достоверна" информация.
Общото между всички подобни "новини" е, че винаги жена подава сигнала. Тази жена задължително е майка на малко дете (без изключения!), което е "пострадало" от употребата на някакъв продукт против който е статията. В случая коя е марката можеш да научиш само като кликнеш на първоизточника - материала в Блиц (чието заглавие (пък и снимка) също е повече от скандално). Там се посочва, че въпросният мед е с марка "Родна стряха" (отново на прицел са Лидл), а майката го е дала за изследване, след което е било открито наличието на 2 забранени антибиотика.
Аз веднага имах толкова много въпроси около целия случай, че не знаех откъде да започна, но най-важното е, че не разбирам достатъчно от антибиотици и колкото и да се рових не можех да преценя дали наличието на тези два (като на единия пишеше, че не се допуска, а за другия - няма норма) наистина прави меда отровен. Реших да се свържа с учен, за да ми разясни въпроса - неговото мнение можеш да прочетеш ТУК.
Както и сам можеш да се досетиш, в статията на Блиц никъде не се посочва името на майката или детето, протоколите са сканирани по особено мъглив начин, посочен е номер на протокола, но това реално може да са всякакви произволни цифри. Да не говорим как е възможно при такива ниски все пак нива на тези 2 антибиотика (за които майката някак е знаела, че точно тях търси и е платила изключително голяма сума, за да изследва, а след това се е обърнала не към някоя националната телевизия, а точно към Блиц) на детето да му стане лошо и как може същата тази майка да е била сигурна, че причината е точно в меда.
Не ме разбирай грешно - цените на меда в търговските вериги наистина са обидно ниски и е трудно да се повярва, че медът е истински, когато струва 5 или 6 лв за буркан. Не се съмнявам и в съществуването на "фалшив" мед. Много продукти, които се продават с името "мед" всъщност не са нищо повече от глюкозо-фруктозен сироп. Но в случая говорим за достоверност на информацията и дали реално гореспоменатият мед е отровен.
Във въпросните материали има не една и две пробойни. Много медии са готови на всичко за сензационен материал, включително да си го измислят. Заглавията винаги са дръзки и ЕКСКЛУЗИВНИ. Заключенията никога не са на база факти и в крайна сметка всичко често се оказва чиста доза спекулация. Важното е да се АЛАРМИРА, да се всява СТРАХ и ПАНИКА, да се насажда ОМРАЗА и да се търси СЕНЗАЦИЯТА и СКАНДАЛА.
И щом може да генерираш хиляди кликове с лъжи, редно е и да си платиш за тях. Макар че сумата от 10 000 лв. за двата материала с невярно съдържание от 2015г. едва ли ще научи (дез)информационна агенция ПИК на нещо. Не вярвам и да е каквато и да било поука за останалите онлайн издания, които разчитат на кликбейт, за да поддържат трафика си. Но е една малка победа. Не за Лидл-България, а за всички нас.