Модната приказка Ламя: Поглед към бъдещето с почит към традициите

На 7 юли се състоя първото представяне на устойчивия моден бранд Ламя пред родна публика. Неговите колекции от красиви рокли, поли и блузи, вдъхновени от традиционни български мотиви, сами по себе си представляват една вълшебна модна приказка. Зад нея пък стоят приятелките Катя и Силвия, чието призвание е да създават природосъобразни и устойчиви дрехи, съобразени с всички екологични и етични стандарти.

С работата си по Ламя двете обръщат поглед към бъдещето на модата, като същевременно почитат миналото и неговите традиции. Как се осъществява тази симбиоза? Как се изгражда един истински устойчив бранд на родна земя? И какво бъдеще ни представя приказката Ламя, устремена към благото на човека и природата? Отговорите ще откриеш в следващите редове от създателките на бранда Ламя – вдъхновяващите Катя и Силвия. 

Разкажете ни малко повече за себе си – кои сте вие и как се събрахте като екип.

Силвия: Казваме се Катя и Силвия. И двете сме родени в Бургас. Запознахме се в гимназията и от тогава сме приятелки. Мисля, че около 17 години не можем да се отървем една от друга. И двете се увличахме по мода – така се озовахме с подобни професии и работещи в модната индустрия в Лондон.

Катя: Живяхме и работихме в чужбина около десет години. Понатрупахме опит в модния бизнес и оформихме обща визия около това, какво не ни харесва и какво бихме искали да променим. Винаги сме искали да си имаме нещо наше и някак си естествено и логично обединихме сили като екип.

Катя и Силвия

Как се зароди вашият личен интерес към модата?

Катя: Моят дойде от майка ми – тя винаги е била много стилна жена, винаги купуваше много модни списания. Спомням си как ме водеше със себе си на шивач. Родителите ми винаги държаха да развивам артистичната си страна, поощряваха ме да рисувам, да се занимавам с керамика. 

Силвия: Мисля, че винаги съм искала да се занимавам с мода. Още когато гледах бабите ми как шият, плетат и бродират.

Най-щастлива се чувствах, когато носех дрехи, направения от бабите ми. С течение на времето интересът се превърна в професионален. Искам хората да са щастливи, докато носят дрехи, направени от мен. 

Откъде се появи идеята за създаването на Ламя и защо се спряхте тъкмо на това име?

Силвия: Когато започнахме бранда, искахме да направим нещо, с което да се гордеем, нещо истински добро. Основният ни принцип е: ако ще правим продукт, той трябва да е чист, а именно да не е вреден за околната среда или за човешкото здраве, да не създава боклук, а да може да се разгради след време. Така започнахме да използваме само и единствено натурални и органични материи. Повечето екобрандове на пазара предлагат доста изчистени модели, в монограмни цветове, широки и ежедневни силуети.

Затова си казахме, че бихме искали да предоставим нещо по-различно, по-цветно, малко по-женствено и елегантно. Искахме да покажем, че екомодата може да е забавна, че може да се създаде продукт със силен дизайн, който пак да е екологичен. 

Катя: Така стъпихме върху традициите и наследството ни. Искахме да създадем принтове, които да покажат откъде идваме. Българският фолклор, шевиците, носиите – всички те носят магия, която искахме да споделим с интернационална публика. Така всеки наш принт е вдъхновен от шевици и всеки един мотив си има скрита символика. Понеже искахме да предадем мистичността и магията, решихме, че името на бранда трябва да е свързано с българския фолклор и приказките. Спряхме се на Ламя, защото символизира женската сила.

Според преданията ламята пази водите, тя контролира бурите и спи върху съкровище или скрито имане. Тя е непобедима сила. Така искаме да се чувстват нашите клиенти: непобедими, женствени, елегантни и силни.

Ламя се развива като един от малкото наистина устойчиви брандове у нас. Как подсигурявате етичността и природосъобразността на дрехите, които правите?

Катя: Всичко се крие в строг контрол и много проучване. Проверяваме всеки един доставчик на материали, гледаме за сертификати, срещаме се лично с хората, задаваме въпроси.

Следим за нови материи, които да са наистина екологични, но и не изневеряваме на принципите си. Всичко, което не се вписва в концепцията ни, просто не се използва от нас.

Например все още не сме открили ципове, които да са достатъчно екологични или да се рециклират лесно, затова и в никой от продуктите ни няма да намерите цип. Упорито държим на своето.

Силвия: Сертификатите, които използваме, са много важни за нас, защото гарантират както етично отношение, така и екологичност. Например органичният ни памук е ГОТс, което означава, че не е пръскан с пестициди, за направата му е използвано контролирано количество вода и всички по веригата са заплатени. Ековеро вискозата ни гарантира производство в затворена среда, където не се изсичат безразборно дървета.

Понякога не е достатъчно да се заложи само на натуралните материи, трябва да подсигурим и че те са добити правилно. 

Защо е важно модният бизнес като цяло да се насочва към по-екологични методи на работа?

Катя: Много хора в момента говорят за нивата на въглероден диоксид и повечето от нас свързват това с ползването на коли, самолети, с добива на нефт. Но знаете ли, че при производството на един от най-разпространените изкуствени материали – полиестер – се изхвърлят страшно много вредни емисии в атмосферата? Една дреха, направена от изкуствени материи, изхвърля емисии и пластмасови частици през целия си живот и най-вече, когато тръгне да се разлага. Тези вредни частици попадат във въздуха, в моретата, океаните, в почвата и подпочвените води. Това е огромен източник на замърсяване, лесно достъпен и страшно разпространен, но почти никой не говори за последствията.

Всички ние, клиенти и професионалисти, трябва да се ориентираме към екомода, за да ограничим това замърсяване, тъй като то вреди на здравето ни.

Силвия: Да, за съжаление, колкото и креативен, модният бизнес е един от най-големите замърсители на планетата. Има страшно много проблеми: свръхпроизводство на дрехи, което създава боклук, горене на ненужни материали, създаване на опасни синтетични материи, прекалено голям разход на вода, незаплатен труд.

Ако се съсредоточим върху екомода, можем да направим живота си много по-добър и да гарантираме по-добро бъдеще за следващите поколения.

Живели сте в чужбина преди. Защо решихте да развивате марка дрехи от такъв тип обратно в България?

Силвия: Модният бизнес е много глобален. Ние сме базирани тук, но продаваме в Швеция, има интерес към нас от Италия. Стана ни ясно, че не е нужно да сме в чужбина, за да продаваме там. Затова предпочитаме да подкрепяме местната икономика и развитие.

Тук има хора с напредничави идеи, с които бихме искали да работим. Затова и винаги приоритизираме българския бизнес.

Катя: Да, бих казала, че в България има много скрити възможности. Сантименталните причини настрана – пазарът тук все още има накъде да се развива. Това прави повечето услуги финансово достъпни за един стартъп като нашия. Тук имаме и добър достъп до различни доставчици.

Срещнахте ли трудности в работата си по бранда до този момент и как успяхте да ги преодолеете?

Силвия: Мисля, че почти няма ден, в който да не сме имали някаква трудност. Първо е много трудно да се намерят екологични материали. Това налага доста ограничения и в дизайна, и в разнообразието на продуктите. Отделяме много време за проучване, което пък изисква и повече средства. Наличието на сертификати, както и по-ограниченото количество екоматериали вдигат цената на продукта. Принципно от екологичния бизнес се очаква страшно много.

Върху собствениците и дизайнерите пада голямо бреме и са наложени големи изисквания, а в същото време доста малко институции и магазини предлагат подкрепа. Но това, което ние правим, е да действаме бавно и да търсим позитивното във всяка една пречка.

Катя: Така е, често в ограниченията се крият нови възможности и се стараем да мислим извън статуквото. Работим извън наложените времеви ограничения на индустрията, което ни дава повече свобода и гъвкавост. Произвеждаме в по-малки количества, но това допринася за ексклузивността ни. Същото важи и за материите и сертификатите. Клиентите започват да разбират, че е по-добре да инвестират в чист, сертифициран продукт, отколкото в брандиран луксозен продукт, направен от изкуствени материи. За нас е и много важно да комуникираме с поддръжниците си, да им обясним действията си, да чуем какво мислят.

Откъде черпите вдъхновение при дизайна и изработката на дрехите?

Катя: С годините, прекарани в проучвания, успяхме да съберем известен архив от български мотиви, към който се връщаме в началото на всяка наша колекция.

Преглеждаме всичко старателно и винаги се намират няколко, които ни „проговарят“ не само визуално, но и като послание.

След това ги преработваме дигитално с много внимание и старание, с по-модерни цветове, които биха намерили лесно мястото си в гардероба на съвременната дама. Използването на богата палитра от цветове е много важно за нас.

Силвия: С всяка една колекция се стремим да предложим повече и да разрешим повече проблеми. Бихме искали да правим по-„умни“ дизайни. Затова за втората ни колекция имаме и по-изчистени модели, които обаче лесно се регулират – било то в презрамките, или в гърба, за да могат да бъдат не само по-удобни, но и да прилягат по-добре към тялото.

Защо сте се насочили тъкмо към възраждането и осъвременяването на различни фолклорни мотиви? Какво място заема традиционно българското в нашето съвремие и какво значение носи то лично за вас?

Силвия: Обичаме да казваме, че брандът е поглед към бъдещето с почит към миналото и традициите.

Няма бъдеще без минало и без основи. Важно е да знаем откъде идваме, но още по-важно е накъде отиваме.

Катя: Културата ни е страшно богата и мисля, че доста се гордеем с нея. Искаме да я споделим със света и да покажем, че имаме напредничаво мислене. Преди всяка мома е добавяла нещо от себе си, когато е бродирала нова шевица – това е нашият начин да предадем тази традиция напред.

Цялото излъчване на бранда – от самото име Ламя до начина, по който представяте колекциите си, е приказно и магично. Стремите ли се към тази приказност и как успявате да я постигнете?

Катя: Да, определено, опитваме се да създадем една модерна приказка. Самото уповаване на традиции и фолклор ни помага в това отношение. 

Силвия: Повечето приказки те пренасят на едно ново и различно място, където въображението и възможностите ти са без предел и ти можеш да постигнеш всичко, което си наумиш.

Това би била идеалната действителност за нас, един перфектен свят като в приказките, където ежедневните проблеми са просто поредното приключение.

Имате ли свой любим модел, по който сте работили досега?

Катя: За мен е полата Елена от втората ни колекция. Мисля, че е много универсална, кройката е модерна и стои много добре както с високи токчета, така и с кецове. Освен това се регулира лесно в кръста и тъмносиният принт е подходящ както за по-топлите, така и за по-студените месеци.

Силвия: Аз харесвам много роклите ни. Трудно ми е да се спра на фаворит, но бих казала, че Маргарита от сегашната ни колекция е на върха в класацията. Тя е дълга и много елегантна, с паднало рамо и гол гръб, изработена от лекото ековеро, което я прави перфектна за по-специалните събития в горещите летни дни и нощи. ­­

Какво чувство се стремите да предизвикате у човек, който носи вашите дрехи?

Катя: Бихме искали всеки, който носи наши дрехи, да се чувства удобно, комфортно, уверено.

Силвия: Също да се чувства удовлетворен и щастлив, че носи продукт, който е екологичен.

Намираме се в т.нар. „сезон на бавната мода“. Какви са вашите практични съвети за един по-природосъобразен гардероб?

Силвия: На първо място, винаги гледайте съставния етикет, преди да закупите дреха. Приоритизирайте натуралните материи – хем са по-екологични, хем са по-добри за вашето здраве. Имат шанс да се разградят след време, не изпускат пластмасови частици във водата, а и са с доста по-добро качество от синтетичните платове.

Катя: Обичайте дрехите си. Направете ги част от вашата идентичност. Не следете тенденции.

Най-добре ще изглеждате в дреха, която ви подхожда на характера и в която се чувствате себе си. Съсредоточете се върху качество, а не количество и ще видите след време как ще изхвърляте и купувате все по-малко дрехи.

Какво послание ви се иска да отправите към своята публика посредством марката Ламя?

Силвия: Това, което бихме искали да покажем с нашата марка, е, че можеш да бъдеш еко и да изглеждаш достатъчно модерно и това да не е за сметка нито на твоето здраве, нито на здравето на хората, които са произвели продукта, нито за сметка на планетата.

Катя: Бихме се радвали да подпомогнем разговора за устойчивостта и хората да започнат да правят по-осъзнати и информирани избори във всеки аспект от своя живот, защото да бъдеш еко не е нещо, което е на мода сега.

Да си еко е начин на живот с мисъл и грижа за бъдещето на всички нас.

Снимките в материала са дело на Иван Филев.

Успяхме ли да те вдъхновим?

Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Подкрепи ни
Написано от

Седемнайсетгодишна и побъркана - по Бредбъри, шестнайсетгодишна, непохватна и срамежлива - по Смитс. Обича красива музика, пощенски картички и истории, които те променят. Мрази праз и несправедливости. Става част от Uspelite.bg благодарение на програма "Европейски копрус на солидарността".

Няма коментари

Коментирай