Успелите

НЕ купувай! Black Friday и консуматорската култура

Всички сме добре запознати с Черния петък и възможностите, които предлага. С годините пазаруването в този ден (а всъщност вече цял месец) се е превърнало в традиция, която хора по цял свят "спазват". Отстъпките (не всички, от които са чак толкова големи), множеството реклами и всеобщият ентусиазъм увличат много от потребителите и те често се оказват с купища вещи, от които в действителност не се нуждаят. Свръхконсумацията се превръща в огромен проблем, който изглежда не пречи на търговските компании, за които печалбата е над всичко, но започва да прави впечатление на все повече хора. Така се появява алтернативата на Black Friday, а именно Buy Nothing Day, който се отбелязва на същата дата. Целта му е да повиши осведомеността за етичните и екологични последици от прекомерното пазаруване и да го намали. На този ден участниците се насърчават да спестяват пари, вместо да харчат за безполезни артикули.

Черият петък се заражда като американска традиция, но за 50 години успява да се разпострани по целия свят. Обикновено за ден на големите намаления е определен последния петък на ноември, но през последните години ставаме свидетели на маркетингови стратегии като "Черен месец", "Черен ноември" или "Черна седмица". Магазините зареждат витрините си със стоки с червени етикети и предпразничното пазаруване започва още от началото на ноември. В някои държави обсесията прескача границите на нормалното и чакането на опашки пред магазините започва от предния ден като дори се стига и до физически схватки между клиентите. Онлайн пазаруването пък улеснява купувачите като им предлага възможността да харчат без да се налага да излизат от вкъщи. Големите марки изкушават с толкова евтини дрехи, че могат да бъдат третирани като артикули за еднократна употреба – носени два или три пъти и след това изхвърлени. Хората бързо и лекомислено се сдобират с достъпните стоки и не си дават сметка, че по този начин вредят на себе си и на околната среда. 

„Бързата мода“ се появява и изчезва в рамките на месеци и често е с твърде лошо качество, за да се рециклира. Всеобщото мнение е, че щом можеш да дариш ненужните си дрехи, значи си решил проблема, но това всъщност не е така. Благотворителните магазини не могат да продадат всичко и огромни количества в крайна сметка се изхвърлят или се изпращат в чужбина, което причинява още повече икономически и екологични проблеми. От общото количество влакна, използвани за производството на облекло, 87% се изгарят или изхвърлят на сметища.

В опозиция на консуматорството се появява друга тенденция – тенденцията „не купувайте нищо“. Идеята се заражда в Канада в началото на 90-те години на миналия век и след това се премества в САЩ, където се превръща в отхвърляне на ненужното харчене и прекомерното потребление по време на Черен петък. Buy nothing day е международен ден на протест срещу консуматорството и хората могат да участват в него просто като не купуват нищо в продължение на 24 часа. Някои протестират в търговски центрове, други напълно избягват магазините и вместо това правят нещо различно, като например да се разходят сред природата. Друга алтернатива, Buy Nothing Coat Exchange, е идея, която става все по-популярна. Хората даряват зимни палта през целия ноември на местните центрове за подкрепа и всеки, който има нужда от такова. 

Buy nothing day е чудесна възможност да помислим как културата ни на прекомерна консумация влияе отрицателно на околната среда. Всеки артикул, който купуваме, изисква природни ресурси, а производствените техники като боядисването на текстил замърсяват нашата водна система с огромните количества химикали, които големите фабрики изхвърлят директно в реките и океаните. Според данни на Програмата на ООН за околната среда (UNEP) за изработката на един чифт дънки например са необходими 3781 литра вода - от производството на памука до доставката на крайния продукт в магазина. Всяка година модната индустрия използва 93 милиарда кубически метра вода - достатъчно, за да задоволят нуждите на пет милиона души по света. Близо 20% от световните отпадъчни води са в резултат от модната индустрия – боядисването и обработването на тъкани.

Прочети още: "НЕ" на модата на боклука. "ДА" на устойчивия гардероб и дрехите втора употреба

Благодарение на социалните мрежи тенденцията „не купувайте нищо“ придоби голяма популярност. Вече има групи, в които хората могат да разменят своите вещи. Много инфлуенсъри окуражават своите последователи да пазаруват от магазини втора употреба и да намалят купуването на ненужни вещи. За жалост има и такива, които все още спомагат с купуването на огромни количества евтина и некачествена стока тя да бъде на мода. Те споделят новите си придобивки, насърчавайки последователите си да купуват дрехи и гримове.  Време е да се замислим как функционираме като общество, какъв пример даваме и какво оставяме след себе.

Прочети още: Защо дрехите втора употреба са супер?

Истината е, че дори и да се включите в инициативата Buy nothing day, това не означава, че няма да прекалявате с покупките през останалата част от годината. В крайна сметка един ден не може да промени изцяло консуматорската култура, затова най-важно е посланието, което той носи. Бъдете съзнателни в изборите си. От нас зависи дали ще прекараме времето си по магазините, на протест или в природата, важно е да го правим с мисъл. Ако решите да се възползвате от намаленията, направете го разумно. Преди да купите нещо, първо се замислете колко дълъг път е изминало, за да стигне до вас, дали наистина ще ви влезе в употреба и дали има смисъл като дългосрочна покупка.

Ако не можете да спрете да пазарувате, то ви предлагаме няколко съвета как да го правите разумно:

  • Периодично пренареждайте гардероба си. Така имате голям шанс да попаднете на скрити съкровища, за които сте забравили и току-виж се окаже, че нямате нужда от нищо ново.
  • Разменяйте. Колкото и да са хубави, често старите дрехи ни омръзват, но вместо да ги изхвърлите, има начин да се сдобиете с нови в замяна на своите.
  • Подарявайте. Когато дарим дрехите си не сме сигурни до кого ще достигнат и дали изобщо ще бъдат носени. Това обаче се променя, когато сами решим при кого искаме да отидат и зарадваме някой близък.
  • Пазарувайте втора употреба. Ще се изненадате колко невероятни неща можете да откриете в магазините за втора употреба, които не само са много по-евтини, но и са неповторими. И тук не става въпрос само за дрехи, може да намерите почти всичко втора ръка - вещи, техника, стоки за дома.
  • Ако все пак държите вещите ви да бъдат чисто нови, избирайте дизайнери, които знаете, че залагат на качеството и дрехите им няма да ви предадат след третото обличане.
  • Мислете в перспектива. Преди да купите нещо, задайте си въпроса колко често ще го ползвате. В крайна сметка няма смисъл от ненужно трупане на вещи, които само събират прах.
  •  Най-важният въпрос: Ако не беше толкова евтино, би ли го купил?

Прочети още: Как да се отървем от чуждата енергия на новите дрехи? Като купуваме втора употреба!

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Оставете коментар

0 коментара