Всички сме добре запознати с Черния петък и възможностите, които предлага. С годините пазаруването в този ден (а всъщност вече цял месец) се е превърнало в традиция, която хора по цял свят "спазват". Отстъпките (не всички, от които са чак толкова големи), множеството реклами и всеобщият ентусиазъм увличат много от потребителите и те често се оказват с купища вещи, от които в действителност не се нуждаят. Свръхконсумацията се превръща в огромен проблем, който изглежда не пречи на търговските компании, за които печалбата е над всичко, но започва да прави впечатление на все повече хора. Така се появява алтернативата на Black Friday, а именно Buy Nothing Day, който се отбелязва на същата дата. Целта му е да повиши осведомеността за етичните и екологични последици от прекомерното пазаруване и да го намали. На този ден участниците се насърчават да спестяват пари, вместо да харчат за безполезни артикули.
Черият петък се заражда като американска традиция, но за 50 години успява да се разпострани по целия свят. Обикновено за ден на големите намаления е определен последния петък на ноември, но през последните години ставаме свидетели на маркетингови стратегии като "Черен месец", "Черен ноември" или "Черна седмица". Магазините зареждат витрините си със стоки с червени етикети и предпразничното пазаруване започва още от началото на ноември. В някои държави обсесията прескача границите на нормалното и чакането на опашки пред магазините започва от предния ден като дори се стига и до физически схватки между клиентите. Онлайн пазаруването пък улеснява купувачите като им предлага възможността да харчат без да се налага да излизат от вкъщи. Големите марки изкушават с толкова евтини дрехи, че могат да бъдат третирани като артикули за еднократна употреба – носени два или три пъти и след това изхвърлени. Хората бързо и лекомислено се сдобират с достъпните стоки и не си дават сметка, че по този начин вредят на себе си и на околната среда.



Прочети още: "НЕ" на модата на боклука. "ДА" на устойчивия гардероб и дрехите втора употреба
Благодарение на социалните мрежи тенденцията „не купувайте нищо“ придоби голяма популярност. Вече има групи, в които хората могат да разменят своите вещи. Много инфлуенсъри окуражават своите последователи да пазаруват от магазини втора употреба и да намалят купуването на ненужни вещи. За жалост има и такива, които все още спомагат с купуването на огромни количества евтина и некачествена стока тя да бъде на мода. Те споделят новите си придобивки, насърчавайки последователите си да купуват дрехи и гримове. Време е да се замислим как функционираме като общество, какъв пример даваме и какво оставяме след себе.
Прочети още: Защо дрехите втора употреба са супер?
Истината е, че дори и да се включите в инициативата Buy nothing day, това не означава, че няма да прекалявате с покупките през останалата част от годината. В крайна сметка един ден не може да промени изцяло консуматорската култура, затова най-важно е посланието, което той носи. Бъдете съзнателни в изборите си. От нас зависи дали ще прекараме времето си по магазините, на протест или в природата, важно е да го правим с мисъл. Ако решите да се възползвате от намаленията, направете го разумно. Преди да купите нещо, първо се замислете колко дълъг път е изминало, за да стигне до вас, дали наистина ще ви влезе в употреба и дали има смисъл като дългосрочна покупка.
Ако не можете да спрете да пазарувате, то ви предлагаме няколко съвета как да го правите разумно:
- Периодично пренареждайте гардероба си. Така имате голям шанс да попаднете на скрити съкровища, за които сте забравили и току-виж се окаже, че нямате нужда от нищо ново.
- Разменяйте. Колкото и да са хубави, често старите дрехи ни омръзват, но вместо да ги изхвърлите, има начин да се сдобиете с нови в замяна на своите.
- Подарявайте. Когато дарим дрехите си не сме сигурни до кого ще достигнат и дали изобщо ще бъдат носени. Това обаче се променя, когато сами решим при кого искаме да отидат и зарадваме някой близък.
- Пазарувайте втора употреба. Ще се изненадате колко невероятни неща можете да откриете в магазините за втора употреба, които не само са много по-евтини, но и са неповторими. И тук не става въпрос само за дрехи, може да намерите почти всичко втора ръка – вещи, техника, стоки за дома.
- Ако все пак държите вещите ви да бъдат чисто нови, избирайте дизайнери, които знаете, че залагат на качеството и дрехите им няма да ви предадат след третото обличане.
- Мислете в перспектива. Преди да купите нещо, задайте си въпроса колко често ще го ползвате. В крайна сметка няма смисъл от ненужно трупане на вещи, които само събират прах.
- Най-важният въпрос: Ако не беше толкова евтино, би ли го купил?
