Недялко Дервенков: Черпим своето вдъхновение от традициите!
Обичам българските традиции. Обичам да надниквам към миналото и да се запознавам с бита и културата на дедите ни. Но още повече обичам да виждам как традициите оживяват пред мен.
Може би по тази причина се радвам на срещата с готините хора от Koren Clothing - първият български етноспортен бранд, който създава дрехи за активни хора с родни митологични герои. И то с безупречно качество.
Повече за проекта ще ни разкаже Недялко Дервенков.
Привет! Кога и как решихте да създавате спортни дрехи с фолклорни мотиви?
Kонцепцията, стояща зад Koren, е плод на дълго проучване и плануване, любовта ни към българското и уважението към спорта. Комбинацията на спорт и фолклор е отражение на характерите, формиращи нашия екип.
Друг важен мотиватор за нас е фактът, че има толкова много български спортисти, хора, които променят животи, но не се чува за тях. Чува се за западните, което само по себе си не е лошо. Лошото се крие там, че все забравяме да гледаме по-близките и прости неща...
Корен е нещо като платформа за родните ни спортисти. Ние сме в постоянно търсене на #БългарскияСупергерой - даваме гласност на начинания и хора, за които има смисъл да се чуе.
Официално пуснахме Koren на 31.07.2017г. Можем да кажем обаче, че самата идея и нейното оформяне е точно на 1 година.
Как вашата идея се приема от хората?
С ентусиазъм. Надяваме се да будим любопитство у хората, както и да ги насърчаваме да живеят здравословно. Идеята на нашия бранд е да предоставя висококачествени продукти, но заедно с това и да разкрива пред хората древния български свят. Неговата магия, вярвания и традиции.
За момента имаме мъжки рашгардове, дамски спортни топове и памучни тениски за всекидневна употреба. Много се радваме, че получаваме отлична обратна връзка за качеството (дишане, съхнене и комфорт) на спортните ни стоки.
Разработката и прототипирането отне значително време и ресурс и се радваме, че освен дизайнерски дрехи, всъщност правим и високо функционални дрехи. Доста голяма част от нашите клиенти се занимават с боди билдинг и кросфит, но имаме и клиетни в сферата на бразилскто Джу-Джицо, Джудо и други бойни спортове... Имаме колоездачи, бегачи, тенисисти... интересно е как продуктът ни набира популярност в различни сфери на спорта.
Името, което носи марката е много интересно. Как го избрахте?
Както вече споменахме, ние черпим нашето вдъхновение от традициите, бита и културата на българския народ, От нашите корени.
Изследваме миналото, имаме да покажем още много. Толкова са дълбоки корените на българина! Искаме да припомняме за това, да разгласим и покажем с гордост нашата идентичност.
Думата корен е разпознаваема в повечето балкански народи. В „Енциклопедичен речник на Българска митология“ на А. Стойнев, значението на думата корен е род. Логото ни също говори. Основната фигура в него е “маказ“ – символ, взаимстван от българската шевица. Базов знак за изграждането на символите, за семейство, сродство, род.
Други значения, с които е свързан, са мъжкото и женското начало, божественото и земното, хармонията в природата. Триъгълникът сам по себе си носи успех и наследство. Цветовете в логото също придават своя смисъл - черното е символ на достолепие, а бялото - на съвършенство.
Вплитаме и още един знак от българската везба – „елбетица“. Смисълът ѝ може да се определи като „елем-бехт“ или осемте посоки в едно. Коренът на елбетицата е засвидетелстван в прабългарската традиция. Тогава знакът се е използвал като олицетворение на българската мощ.
Какво общо има Koren Clothing със Сурва?
Сурва ни вдъхновява - това е фестивал, който пази една древна традиция. Съживява я по грандиозен начин и я показва на света. Това ще се опитаме да направим и ние. Отделно нашият първи дизайн е „Кукерът“ - един страхотен и силен персонаж, с който предците ни са стартирали новата година, така на концептуално ниво и ние стартирахме нашата. Шегуваме се, че по “Коренянския” календар Сурва е началото на новата година. Празнуваме и по тази причина, в момента даваме намаление на нашите клиенти.
Пред какви трудности се изправихте, когато решихте да създадете своята марка дрехи и как се преборихте с тях?
Трудностите, пред които се изправя един стартиращ бизнес са винаги комплексни и присъстват през целия път. Не можем да кажем, че сме се преборили с всички, борим ги една по една, точно като зли караконджули и таласъми и продължаваме по пътя, който сме избрали. Нямаме право да се оплакваме, гледаме позитивно и сме заредени с енергия да променяме света.
Кои са любимите ви митологични герои?
О, те са толкова много. Всеки от тях носи силен характер и своенравност и става любим веднага, щом започнем да четем за него. Не можем да изберем любим. Може би всеки от нас би имал симпатии към определен, с който се оприличава. Започнахме с “Кукерът” - мъжките ни рашгардове, продължихме със “Самодивата” - дамски спортни дрехи, идва и нещо ново и вълнуващо...
Какво е нужно, за да се сбъднат мечтите ни?
Много всеотдайност, още повече труд и огромни компромиси. Не на последно място вяра, че винаги има начин и всяка пречка е урок.
Имаме силен екип, който устоява в трудни моменти. Пазим си гърбовете и действаме смело напред.
Споделете ни част от свое любимо фолклорно произведение.
Всъщност това, което е едно от любимите ни произведения е народно предание:
„Небото е връшняк, който заклапя землята от всичките ѝ страни. Тамо, дето небото се допира до землята, се казва край свят или край земля или още усвет. Човек може да стигне до тоя край свят, но трябва да мине първом пространна тъмница, а после широко море. Някога е имало човеци, които са стигвали до край свят.“
баба Мария, с. Твърдица, „Народна вяра“, Маринов, Д.