Предизвикателството: Една централна емисия само с положителни новини
Скъпи приятели,
Време е да си поговорим по-подробно за същността на предизвикателството, което отправяме. На първо място бихме искали да разясним, че мисията ни е да повдигнем обществен дебат, който да определи мястото на положителните новини в новинарските емисии. На входа на този дебат заварваме силен недостиг на такива новини, като акцент се слага върху стряскащите и въздействащи негативни новини – убийства, атентати, скандали, черни статистики. Ясно е, че новините не са само негативни и целта ни е всички ние, като общество, да променим търсенето и оттам предлагането на новини. Само времето ще покаже какви ще са настроенията накрая на дебата и още по-важното: какъв ще е резултатът.
Краткосрочната ни цел, т.е. първата стъпка от тази кампания се крепи на вече отправеното Предизвикателство. То е целенасочен апел към трите най-големи телевизионни медии – БНТ, BTV и Нова телевизия, да създадат една вечерна емисия, която да съдържа само положителни новини.
Защо само към трите най-големи телевизии?
Защото те са лидерите в предлагането на информация и от тях зависи поведението на конкуренцията. У българския зрител има „глад“ за един нов модел на журналистика – по-позитивен, обнадеждаващ и зареждащ. Дори само една от тези медиите да приеме предизвикателството, тя ще промени изцяло облика на медийното поведение.
Защо само една новинарска емисия?
Защото голямата промяна изисква малък, но постоянен градеж. Това задава само усета за това, как биха могли да се променят новините. Всички сме съгласни, че това може да се осъществи еднократно, защото изцяло положителните новини също внасят дисбаланс в обществения живот.
Не можем и не искаме да бъдем наивно информирани само за хубавите неща, които се случват по света. Но в бъдеще можем да променим процентното съдържание на добри и лоши новини в медийното пространство – всяка важна новина, която засяга българското общество, както и световната политика и икономика, са неделима част от новинарските емисии. Оставащото ефирно време, вместо да бъде запълвано от лични трагедии, престъпност от всякакъв тип, потискащи статистики или скандали, може да бъде запълвано с вдъхновяващи истории за добри дела навсякъде по света, положителни статистики, успехи, постижения на българите по света и у нас.
Защо само централна?
Тогава хората са най-податливи на въздействие, защото са изморени от дългия работен ден. Тогава са и най-многобройни зрителите, защото след работа по време на вечеря е най-любопитно да разбереш какво се е случило през деня. Ако прекалено много се натоварят от новините, хората просто спират да ги гледат. Но не всички го правят. Както вече споменахме, нашите баби и дядовци нямат интернет и това е единственият им източник на информация.
За въздействието на негативните новини вече писахме ТУК.
Как така само положителни новини?
Това, което прави позитивните емоции специални е, че отварят съзнанието ни – те траят секунди или минути, но тогава нашият мозък засилва способността си да обработва и усвоява информация, да свързва точките и да вижда „голямата картина“. Докато неутралните и негативните състояния затварят съзнанието ни. С помощта на позитивните емоции имаме възможността да изградим по-добри взаимоотношение с другите, както и по-крепко ментално и физическо здраве. И всичко това, защото се чувстваме по-заредени и енергични.
Барбара Фредриксон, професор по позитивна психология в Университета на Западна Каролина
Отново стигаме до начина на поднасяне на информация. Всяка новина може да бъде поднесена по ненатоварващ или потискащ начин, и дори с доза надежда. В същото време тя може напълно да спазва критериите за неутралност и обективност. Бихме искали да припомним нещо на медиите, което те отдавна знаят – всичко може да се каже по 100 различни начина и да носи 100 различни послания. Защо трябва да се избира най-неприятото?
Вторият ни отговор е: ей така! За разнообразие. Защото е време да видим и чуем нещо различно! Нещо градивно, нещо вдъхновяващо, нещо, което ще ни накара да се усмихнем!
Каква е нашата визия за предизвикателството?
Всяка телевизия има правото да реши на коя дата би искала да проведе централната позитивна новинарска емисия, предшествана от широка публичност. Представете си реакцията на зрителите, когато разберат, че една от централните новинарски емисии ще бъде съставена изцяло от положителни новини. Това буквално ще бъде сензация и със сигурност ще грабне вниманието дори и на хората, които отдавна са забравили в колко часа се излъчват новините. Ние например с удоволствие ще си включим телевизорите. Както и всички хора, които ни подкрепят. А те никак не са малко.
Ами ако не могат точно в този ден да открият позитивни новини? Тогава какво?
Хубави неща се случват всеки ден. Това най-малко трябва да притеснява всеки, който си задава този въпрос. Ние сме един чудесен пример, който нагледно показва, че дори с ограничени времеви и фанансови ресурси, може да запознава аудиторията си само и единствено с положителни новини. Представете си какво могат да постигнат специалистите, които работят в съответните медии, разполагащи с дългогодишен опит и ресурси от всякакъв тип. Със същия успех, с който те намират негативното в света, в който живеем, те биха могли да откриват и положителното. Всичко е въпрос на воля и желание.
Това не е кампания-експеримент. „рЕмисия новини“ е кампания, която се опитва да даде началото на новото мислене. Това е кампания за едно по-добро бъдеще, изграждано стъпка по стъпка. Прав е бил Йозеф Гьобелс, казвайки:
Една лъжа, казана 100 пъти, става истина.
Само че днес е време да преобърнем парадигмата, казвайки, че една идея, повтаряна достатъчно дълго … един ден става реалност.
Бихме искали да благодарим на всички хора и институции, които ни подкрепят и предстои да ни подкрепят. Тази кампания е жива благодарение на вас! Вие сте нейното сърце и сме убедени, че всички заедно можем да променим това, което не ни харесва!
Светът, който създадохме, е плод на нашите мисли. Той не може да бъде променен, освен ако не променим мисленето си.
Албърт Айнщайн
Включи се в нашето събитие. Покани приятел! Изрази подкрепа с #рЕмисия! Само заедно можем!
Прочетете цялата ни позиция ТУК!