СЕМ с отговор на писмо от „Успелите“ и позиция относно кампанията „рЕмисия новини“
Ако четеш тези редове, има голям шанс да си запознат с кампанията „рЕмисия новини“. Смятаме също така, че най-вероятно я подкрепяш и се надяваме, че си имал възможност да изкажеш своето мнение по време на Флашмоба за добри новини миналата неделя. Дори да не си успял, не забравяй, че можеш да изразиш позицията си по всяко време с #рЕмисия в социалните мрежи.
Ако все пак не знаеш много за каузата, накратко, ние, като позитивна онлайн медия, се борим за повече добри новини в ефир. Преди малко повече от месец отправихме предизвикателство към трите най-големи национални телевизии – БНТ, БТВ и Нова, да излъчат една централна емисия изцяло с положителни новини - цялото становище може да прочетеш ТУК. Досега не сме получили официален (или какъвто и да било) отговор от никоя от тях.
И преди да си попитал не сме ли наясно, че една емисия няма да промени нищо – наясно сме. Това, към което се стремим в дългосрочен план е балансирано съдържание – 50 на 50. Защото за всеки „ин“ има „ян“, а в момента виждаме само една малка бяла точица в море от черно.
Негативни новини винаги ще има. Ние не можем да спрем лошите неща да се случват и сме наясно с това, но го има и доброто. А в момента приоритетно се отразяват лоши новини. По този повод се обърнахме към Съвета за електронни медии (СЕМ) с молба да изрази позиция.
Можеш да прочетеш нашето писмо до тях:
Кои са СЕМ и с какво се занимават
Съветът за електронни медии (СЕМ) е създаден като национален регулатор в медийната среда в края на 2001 г. СЕМ следи за спазването на Закона за радиото и телевизията. Съветът за електронни медии е независим специализиран орган, който регулира медийните услуги в случаите посочени в закона.
Дори от това кратко описание, трябва да стане ясно едно нещо – СЕМ НЕ МОЖЕ да предписва на доставчиците на медийни услиги какво да излъчват. А знаеш ли кой може? ТИ.
Ето и отговора, който получихме от тяхна страна:
Няма да навлизаме в подробности и да се опитваме да тълкувам писмото им. От него ясно личат няколко неща:
- СЕМ признава големия превес на негативно съдържание в национален ефир;
- СЕМ е „обезпокоен, че доминирането на негативно медийно съдържание влияе върху аудиторията като потребител на медиен продукт, а преекспонирането на едни и същи теми и събития лишават публиката от друга значима информация“;
- СЕМ отчита нарушенията на Етичния кодекс на българските медии (който не е обект на правомощията му);
- СЕМ се опитва да следи за спазване на Закона за радиото и телевизията (и се надяваме с времето все повече да повишава своята ефективност);
- СЕМ вижда нуждата от кампания като рЕмисия новини.
Но в крайна сметка не СЕМ решава какво да излъчват по радиото или телевизията. Решаваш го ТИ. Решава го ЗРИТЕЛЯТ. Знаeм, че в момента може да не ти се струва така, но всеки от нас има избор. Какво да гледа или не. Как да покаже на националните медии, че рекламодателите не са по-важни от зрителите. Никой не осъзнава силата си поотделно, но ЗАЕДНО може категорично да докажем, че в България има добри новини и те заслужават ефирно време.
Благодарим на Съвета за електронни медии за отговора и изявената позиция.