Дрехите не са боклук! Втори шанс за текстила, подкрепа за жени с рак на гърдата
"Дрехите не са боклук" е инициатива, създадена от Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба. Магазини "Мания" стоят зад проекта и заедно с основателите на кампанията, към които се включва и Нана Гладуиш, се опитват да променят системата за изхвърляне на ненужния текстил и едновременно с това да помагат на жени, диагностицирани с рак на гърдата.
Текстилната промишленост е втората най-замърсяваща след тази на петрола. При производството на дрехи, само за една година се отделят около 195 млн. тона въглеродни емисии. За производството на килограм памук се изразходват между 10 и 20 000 литра вода. Според проучвания всяка година се изхвърлят 6 милиона тона текстилни продукти, а само 25% се използват повторно. Продължителността на живот на една дреха е средно 3 години и половина. Тези прости статистики доказват, че хвърлянето на дрехи, в които има живот, е често срещано явление, което вреди на околната среда.
Дрехите са огромен проблем за сметищата, защото синтетичните влакна не се разграждат, а при разграждането на вълнените се произвежда метан, който е основен виновник за глобалното затопляне. Боите и химикалите, вложени в текстила, замърсяват почвата със силно отровни или опасни химични съединения. Освен това съществува и възможност, следвайки пътя на хранителната верига, тези вредни емисии да попаднат в организма на човек или животно.
Текстилните изделия могат да живеят втори нов живот – да се носят от друг човек или да бъдат преработени в нова суровина. Тези, които не могат да бъдат повторно използвани, получават нов шанс като текстилни нишки или се използват за производство на други продукти за строителната, мебелната и шивашката промишленост, както и за бита – различни видове хидроизолации, стелки за обувки, вати за шивашката промишленост, изолиращи материали в автомобилната индустрия и много други.
За щастие, съществуват организации, които се борят с този мащабен проблем. Една от тях е именно "Дрехите не са боклук". Кампанията има за цел да ограничи безразборното изхвърляне на текстилни изделия и междувременно да помогне на нуждаещите се. Във всеки магазин от веригата "Мания" в гр. София вече има пунктове за събиране на обувки, дрехи, текстил, в които всеки може да остави непотребни материи.
Няма условия за състоянието им, нито за начина на предаване. "Мания" ще обработи цялото събрано количество и ще го изпрати на нуждаещите се в Африка и Азия. Друга важна цел на проекта е да подкрепя жените с рак на гърдата в България. Събраните от инициативата средства ще подпомагат финансово Фондация ,,Една от 8" и ще бъдат използвани за изработка на красива розова чанта "Не си сама" за жени, преживели мастектомия.
„Жените с рак на гърдата имат нужда от подкрепа във всеки етап от заболяването си. С тази кампания ние ще насочим помощта си към новодиагностицираните жени, преминали операция за премахване на гърдата, като им предоставим първични протези. Тези протези са необходими на жените, но не се покриват от Здравната каса." - сподели Нана Гладуиш, основател на Фондация „Една от 8".
Пунктовете в магазини "Мания" са алтернативата на близо 100 000 тона отпадъци от стари дрехи и обувки, които се изхвърлят годишно. Кампанията е подкрепена от Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба, която също стремглаво работи към образоване на гражданите за възможностите за събиране и рециклиране на ненужен текстил.
За да мотивират хората да даряват, магазини Мания ще предоставят отстъпка за пазаруване в своите обекти за всяка оставена торба с дрехи. Само с едно действие - оставяне на ненужен текстил в магазин "Мания", потребителите ще са допринесли към три различни дейности - запазване на екологичното равновесие и опазване на природата, удължаване живота на ненужните дрехи и най-важното - подкрепа на жени с рак на гърдата.
Друга инициатива, продължаваща дейността си за поредна година, е тази на Мария Юрукова - "Плети с тениска". В рамките на проекта Мария събира стари тениски, които преработва и рециклира в прежда. С готовата прежда изработва редица изделия - аксесоари за дома и офиса, като възглавници, пуфове, килимчета и др.
Има и друг начин. Старите дрехи и аксесоари могат да се предадат в контейнер за текстилни отпадъци. Кампанията е на Червения кръст и на частна компания за разделно събиране. Три години след старта ѝ, в страната има над 90 контейнера, в които са събрани около 6 000 000 артикула. Част от годните за употреба дрехи се използват за създаване на бедствен резерв.
Има много начини, които ни дават шанс да правим малки, но сигурни стъпки към опазването на околната среда. От нас зависи дали ще намалим вредните емисии и дали ще започнем да живеем природосъобразно, търсейки, създавайки или включвайки се в кампании, чиято цел е да се борят за един по-добър и чист начин на живот.
Снимки:google,БЧК, facebook
Източници: artshc.org, maniastores.bg