Европарламентът слага край на подвеждащото използване на "еко" етикети и реклами
Драстичните климатични промени през последните години предизвикаха хиляди хора да преосмислят начина си на пазаруване. Много от тях започнаха да търсят решение в устойчивата мода и да обръщат специално внимание на материите и начина на производство. Тази тенденция не остана незабелязана и големите компании веднага се присъединиха към "новото модерно", създавайки "зелени колекции". Въпросът обаче е колко от тях наистина са екосъобразни.
Оказва се, че зелените етикети в много случаи се оказват подвеждащи, а до този момент нямаше закон, който да забранява тази вредна практика. Европейският парламент обаче окончателно промени това, след като прие директивата, с която налага строги правила върху етикирането на продукти и забранява използването на подвеждащи твърдения за екосъобразност. Новият закон, имащ за цел да ограничи така наречения "greenwashing", бе приет с пълно мнозинство- 593 гласа „за“, 21 гласа „против“ и 14 гласа „въздържал се“.
Основната цел на директивата е да защити потребителите от подвеждащи маркетингови практики, чрез които продукти или производства са представяни като екологично чисти, когато всъщност не са такива, и да им помогне да направят по-добър избор при покупка. За да се постигне това, ЕС създаде списък с редица забранени търговски практики. Ще бъде забранено използването на общи екологични твърдения като „екологосъобразни“, „естествени“, „биоразградими“, „неутрални по отношение на климата“ или „еко“ - ако компаниите не представят конкретни доказателства, че предлаганите продукти са именно такива. Освен това информацията за гаранцията на дадения продукт ще трябва да бъде по-видима, като ще бъде създаден нов хармонизиран етикет, за да изпъкват по-лесно стоките с удължен гаранционен срок.
"Този закон ще промени ежедневието на всички европейци! Ще се оттеглим от културата на изхвърлянето, ще направим маркетинга по-прозрачен и ще се борим с преждевременното остаряване на стоките. Хората ще могат да избират продукти, които са по-трайни, по-устойчиви и по-лесно се ремонтират благодарение на надеждни етикети и реклами. Най-важното е, че компаниите вече не могат да подвеждат хората, като например казват, че пластмасовите бутилки са добри, защото компанията е засадила дървета някъде", заяви докладчикът на Парламента и депутат Биляна Борзан (S&D).
Прочети още: Устойчивата мода е новото черно
През 2020 г. са засечени около 230 различни "еко-етикети" в Европа, но изследване на ЕК показва, че 53% от тях са неясни или подвеждащи, а 40% не почиват на никакви доказателства.
- Голяма част от дрехите, които се продават всяка година, не се рециклират, а се изхвърлят като отпадък - особено моделите с ниско качество, които излизат от употреба само след няколко обличания
- Близо 100 млрд. дрехи се произвеждат всяка година, а над 50 млрд. от тях се изгарят или се изхвърлят в депа за отпадъци в рамките на 12 месеца от закупуването им, според доклад на UBS.
- Според анализ на McKinsey, през 2014 г. хората са купували 60% повече дрехи, отколкото през 2000 г., но са ги носели за два пъти по-кратък срок.
Наскоро в сайта на Европейския парламент бе публикувана статия , в която са описани част от най-масовите практики на компаниите, които злоупотребяват със "зелени твърдения". В нея са разяснени съображенията и целите на предвидените в директивата мерки.
Според новопиетия закон търговците няма да имат право да твърдят, че продуктите им са въглеродно неутрални само на недоказани данни за офсетни програми. Но това се отнася не само за масовите потребителски стоки, а и за корпоративния "greenwashing". Вече има разработени методи за пълна оценка на влиянието, което един продукт има върху околната среда - от емисиите и суровините до финалното управление на отпадъците.
След одобрението на ЕП следва директивата да получи окончателно одобрение от Съвета на Европейския съюз. След това новият закон може да влезе официално в сила, а държавите членки ще имат 24 месеца да въведат промени в своите законодателства.