Велореволюция: 400 колела под наем вече и в столицата
Велосипеди под наем завземат центъра на София. Столицата ще се радва на 400 велосипеда на 33 стоянки от есента, до които ще имат достъп както жители, така и гости на града.
Услугата се въвежда за пръв път в София и вече има своя концесионер - сдружение „София байкс“. Първият половин час при наем на велосипед ще бъде безплатен. Едноктратно пътуване с нает велосипед ще струва на колоездача 1 лев на час. Ще съществува и опция за еднодневна карта на цена от 3 лева, с която ще може да се пътува до 6 часа. За тези, които предпочитат повече алтернативния начин на придвижване ще има и едномесечни карти на цена от 20 лева, което не се различава от тези за другия вид обществен транспорт.
Като превантивна мярка срещу кражби на велосипедите ще бъдат поставени GPS устройства, за да се следи лесно тяхното местоположение.
Община София прие предложението за концесията в началото на миналата година, а след обявения конкурс отварянето на офертите трябваше да стане през лятото. Заради подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията обаче, процедурата бе забавена. Сега изборът на инвеститор е вече факт, като може да бъде обжалван в 10-дневен срок. След това Столичната община има 3 месеца да сключи договор.
Подобен транспорт не е новост за страната. Велосипеди могат да се наемат свободно в Бургас. През тази година се очаква откриване на велотранспорт и в Пловдив, където тече изпълнение на проекта, продъление на вече изградените 50 километра велоалеи.
Снимка: Дарик
gorichka
2017-02-23 11:45:34 ReplyНе е лоша идеята, но за съжаление отново общинарите са я подхванали от краката към главата.
В момента не знам да има непрекъсната велоалея. Повечето започват и завършват в небитието.
Нека първо целият град да бъде "опасан" с велоалеи, за да има къде човек да ги кара тези колела под наем.
dan40
2017-02-23 16:13:19Не сте прав, gorichka.
"Опасване"-то с алеи е бавно и скъпо. По тази логика ще имаме колела през 2050г.
Ще карат с каска където могат и така ще е по-чисто и здравословно :)
В Токио няма велоалеи и всичко си е ОК - хората си карат колелата и си свиркат.
Антонело
2017-02-24 13:58:45dan40, не мисля че си наясно с фактите на тема колоездене в Япония. Според проучване на NPA (national police agency) за 2013 е имало 71.5 милиона велосипеди на територията на Япония, а през 1970 това число е било значително по-ниско. Едва 27.6 милиона. За същата 2013 година населението на Япония е визлизало на 127.3 милиона. Следователно грубо 56% от населението е притежавало велосипед.
От друга страна, след проучване на NPA за 2015 броят на иницидентите e бил 109,269, от които 542 са смъртни. Така че бих казал, че хич не си пеят и свиркат велосипедистите в Япония и в частност Токио.
И накрая бих казал, че изграждането на алеи, може да е бавно и скъпо, но решението не е да се закупят велосипеди, защото няма финансиране за велоалеите. По същата логика тъй като искам да си купя нов лаптоп, но нямам определената сума, трябва да се задоволя с операционната система, тъй като тя е по-евтина.