Успелите

Велореволюция: 400 колела под наем вече и в столицата

Велосипеди под наем завземат центъра на София. Столицата ще се радва на 400 велосипеда на 33 стоянки от есента, до които ще имат достъп както жители, така и гости на града.

Услугата се въвежда за пръв път в София и вече има своя концесионер - сдружение „София байкс“. Първият половин час при наем на велосипед ще бъде безплатен. Едноктратно пътуване с нает велосипед ще струва на колоездача 1 лев на час. Ще съществува и опция за еднодневна карта на цена от 3 лева, с която ще може да се пътува до 6 часа. За тези, които предпочитат повече алтернативния начин на придвижване ще има и едномесечни карти на цена от 20 лева, което не се различава от тези за другия вид обществен транспорт.

Като превантивна мярка срещу кражби на велосипедите ще бъдат поставени GPS устройства, за да се следи лесно тяхното местоположение.

Община София прие предложението за концесията в началото на миналата година, а след обявения конкурс отварянето на офертите трябваше да стане през лятото. Заради подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията обаче, процедурата бе забавена. Сега изборът на инвеститор е вече факт, като може да бъде обжалван в 10-дневен срок. След това Столичната община има 3 месеца да сключи договор.

Подобен транспорт не е новост за страната. Велосипеди могат да се наемат свободно в Бургас. През тази година се очаква откриване на велотранспорт и в Пловдив, където тече изпълнение на проекта, продъление на вече изградените 50 километра велоалеи.

Снимка: Дарик

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Джесика Вълчева

Студент по журналистика, ходещ облак позитивизъм, самоук китарист, любител готвач. Трите думи, които ме описват: мечтател, нестандартно, душа. Слушам много музика, пея под душа, въпреки че не мога, усмихвам се на непознати понякога.

Оставете коментар

1 коментар

  1. gorichka
    2017-02-23 11:45:34 Reply

    Не е лоша идеята, но за съжаление отново общинарите са я подхванали от краката към главата.

    В момента не знам да има непрекъсната велоалея. Повечето започват и завършват в небитието.

    Нека първо целият град да бъде "опасан" с велоалеи, за да има къде човек да ги кара тези колела под наем.

    • dan40
      2017-02-23 16:13:19

      Не сте прав, gorichka.
      "Опасване"-то с алеи е бавно и скъпо. По тази логика ще имаме колела през 2050г.
      Ще карат с каска където могат и така ще е по-чисто и здравословно :)
      В Токио няма велоалеи и всичко си е ОК - хората си карат колелата и си свиркат.

    • Антонело
      2017-02-24 13:58:45

      dan40, не мисля че си наясно с фактите на тема колоездене в Япония. Според проучване на NPA (national police agency) за 2013 е имало 71.5 милиона велосипеди на територията на Япония, а през 1970 това число е било значително по-ниско. Едва 27.6 милиона. За същата 2013 година населението на Япония е визлизало на 127.3 милиона. Следователно грубо 56% от населението е притежавало велосипед.

      От друга страна, след проучване на NPA за 2015 броят на иницидентите e бил 109,269, от които 542 са смъртни. Така че бих казал, че хич не си пеят и свиркат велосипедистите в Япония и в частност Токио.

      И накрая бих казал, че изграждането на алеи, може да е бавно и скъпо, но решението не е да се закупят велосипеди, защото няма финансиране за велоалеите. По същата логика тъй като искам да си купя нов лаптоп, но нямам определената сума, трябва да се задоволя с операционната система, тъй като тя е по-евтина.