Към края на всяка година обичайно започват равносметките на всеки от нас – постигнах ли това, което си бях поставил за цел, какво научих, какво не успях да направя…
Равносметките не подминават и медиите, които често заливат пространството с обзори – политически, икономически, криминален… И ние, като една уважаваща себе си медия, също правим равносметки. Нашите обаче са различни – такива, след които остава приятен вкус в устата и топла искра в душата.
Не за друго, а защото в края на всяка година си даваме сметка за всички добри новини, които сме се постарали да достигнат до вас – нашите верни читатели, и за вдъхновяващите срещи с хора, които определено имат какво да кажат, а заедно с това – да дадат и добър пример.
Затова и в края на 2018 ще ви покажем най-четените и най-вдъхновяващите интервюта за годината, а заедно с това ще си пожелаем милион повече такива през идната 2019. Защото с помощта на всички тези хора е още по-лесно да си кажеш – има смисъл.
Ще започнем нашия списък с вдъхновяващи личности с един от хората, които са основни отговорници за този сайт. Венелин Добрев (когото ние наричаме просто Венко), заедно с друг наш познайник Александър Иванов. Двамата започват ново начинание – „Купи от баба“ – онлайн платформа, в която могат да се закупят качествени и ръчно изплетени терлици от възрастни жени от цялата страна.
Можем съвсем спокойно да кажем – гордеем се с такива хора и се радваме безкрайно много, че те са част от нашия екип. Припомнете си интервюто ни с тях!
Днес ще ви представим едно интересно бизнес начинание със социална цел, което стартира преди Коледа – „Купи от баба“. Това е онлайн платформа, в която могат да се закупят качествени ръчно изплетени терлици от възрастни жени от цяла България. Целта е, като се създаде един качествен продукт, да се ангажират и подкрепят възрастните хора в страната, като им се даде възможности за допълнителни доходи. Имаме удоволствието да кажем, че едно от лицата зад проекта е и основател на „Успелите” – Венелин Добрев, който стартира своето ново начинание заедно с Александър Иванов.
Разкажете ни малко повече за тази интересна бизнес идея?
Венелин: Работата по „Купи от баба” започна преди повече от година, като в началото в проекта бяха замесени други главни герои, на които тук е мястото да благодаря – на Елеонора, Иван, Георги, Христиан, Елица, Василена, Иво, Невена и на целия екип на Create X, начело с Александър Иванов. Без всички тях този проект нямаше да види бял свят и щеше да остане само една хубава идея в главата ми.
„Купи от баба” се роди от носталгията ни по дните от зимните ваканции, които прекарвахме на село и знаехме, че там ни очаква топлата печка, домашните гозби и обичта на баба и дядо. Със сигурност всеки един пази поне един чифт стари терлици или шушони, които са изплетени от баба му и все още носи с удоволствие.
Макар вече тези уютни зимни ваканции да са само един прекрасен спомен, решихме да пренесем любимото усещане и в града и да му сложим днешна дата. Така започна всичко. Побрахме моделите терлици, намерихме български производител на прежда, организирахме няколко прекрасни възрастни дами да плетат и облякохме всичко в един чуден сайт и концепция за реклама. И магията се случи.
Инициативата е прекрасна, но защо започнахте точно преди Коледа?
Александър: Обикновено се подготвяме за коледните празници месеци преди това, а те сякаш отлитат за часове и остава да ни топли споменът от вече изминалите празници, докато не дойдат отново. За съжаление, ние виждаме, че те са комерсиализирани и повечето хора трудно успяват да зарадват близките си с подарък, който хем да е по джоба, хем да носи сантимент, хем да е полезен, а не непотребен, хем да остане и спомен. Аз и моето поколение, децата от 90-те години, още помним една по-различна перспектива за смисъла, който тези празници носят…
(Цялото интервю може да прочетете тук)
Не бихме могли да отминем и човекът, който прави всичко възможно, за да върне доверието в българския учител. Преподавателите са съвременните будители и е крайно време всички ние да осъзнаем тяхната важна роля в изграждането на обществото днес.
Затова ви припомняме и разговора си със Станислав Вълев – един от най-младите и усмихнати учители в българското образование, който създава платформата „Аз, учителят“.
Станислав е един от най-младите и усмихнати учители в българското образование. Говори с огромна любов за работата си, учениците си и колегите си. Мечтае за образователна система, която ще превърне ученето в удоволствие, а не в досадно задължение.
Знае също, че трябват и действия. Така създава платформата "Аз, учителят". Нейните цели са многобройни, но всички водят до едни и същи резултати – популяризиране на учителската професия, представяне на интересни идеи свързани с образованието и повече гордост в очите на всички, които работят за децата на България.
Създател си на платформата "Аз, учителят". Каква е нейната мисия?
Основната мисия на “Аз, учителят” е да покаже отдадените учители в българското образование! Да разкаже техните истории, да покаже добри и работещи практики, за да може всеки да открие нещо за себе си, което да помогне в неговата работа.
Най-важното нещо, което се надявам да постигнем, е да спомогнем за популяризирането на учителската професия сред младите хора. Да я направим харесвана и предпочитана. Смятам, че е време да върнем доверието в българския учител.
Каква е ролята на съвременния учител?
Да разпалва интерес и да мотивира учениците да достигат до познание чрез задълбочени мислене и логика. Тоест да разбират процеси, а не да познават сухи факти.
Учителят вече няма как да претендира за всезнаещ, тъй като информацията е на „един клик“ по всяко време. Ние трябва да насочваме и да подготвяме учениците за съвременния свят.
Да развиваме в тях едновременно знания и умения, които ще им позволят да покажат потенциала си и да се реализират в интересните за тях професионални сфери…
(Цялото интервю може да прочетете тук)
Тук смятаме за много подходящо да ви припомним и срещата си с Цветина Петкова – жената, която обича усещането за принадлежност към корените си с цялото си сърце, обича родните Родопи и заради тази огромна любов към страната ни създава проекта „Надморско ЕдинЕние“.
Цветина Петкова е авантюристично момиче. Изпълнено с енергия, вдъхновение, вяра и любов. Обича да споделя времето си със смислени хора, разговори и хубава музика. Обича предизвикателствата, танците, баскетбола и приРодата. Обича усещането за принадлежност към корените си, България и родния си град – Ботевград.
Обича Родопите. Обича да открива нови места, да учи нови неща и да се запознава с вдъхновяващи хора. Обича приятелите си и изкуството във всичките му форми. Обича промяната. Обича живота. Обича и усещането за свобода.
Точно заради свободата създава проекта ,,Номадско ЕдинЕние". Повече за него, както и как е стигнала до създаването му, ще ни разкаже в следното интервю.
Как се реши на крачката да оставиш професията на юрист и да се преместиш на село, за да реставрираш стари къщи?
Това, с което се занимавам в момента, е естествено продължение на всичко, което ми се случва през последните 5 години. Преминавайки през дебрите на правото, където работех в адвокатски кантори и държавни администрации в България, стигнах до Обединените арабски емирства, където живях близо година и половина в Дубай и работих като стюардеса. Така усещайки динамиката на скучната офис среда, вкусвайки аромата на околосветските приключения и докосвайки се до ритъма на модерното робство в една от най-големите световни компании, се усетих жадна за България.
Преоцених я. Започнах да разбирам и усещам ясно, че тук имаме всичко необходимо за спокоен и пълноценен живот. И най-вече, пътувайки по света, разбрах, че тук имаме най-важното – усещането за Свобода.
Така започнах ясно да визуализирам картини от лятната вила на баба и дядо, където прекарвах голяма част от летата си като дете. Прииска ми се, когато се събуждам и когато заспивам, да имам гледката на планината. Припомних си, че всъщност се чувствам най-жива и заредена, когато общувам с разнообразни хора, занимаващи се с изкуство и иновативни проекти…
(Останалата част от интервюто може да видите тук)
И колкото и красива да е родината ни, колкото и прекрасни да са планинските и морските ни пейзажи, трябва ясно да съзнаваме отговорността си към планетата и да я пазим от всичко онова, което й причиняваме в индустриалното и напреднало ежедневие.
Това правят и Илияна и Йоан – млади хора, които обичат морето и спорта и се борят за по-чиста природа.
Тя е Илияна Стоилова, а той – Йоан Колев. Любовта им към морето и спорта пресича пътищата им и двамата основават училището по сърф Акаша. Илияна се занимава сериозно с водни спортове от 9 години и дори преподава уиндсърф. Освен с водни спортове, Илияна се занимава и с продуктов дизайн. Екстремната ѝ личност, която обожава да пори вълните е съосновател на ателие Трион – студио, което се занимава с up-cycling дизайн – преизползване на отпадъци и въвличането им отново в експлоатация.
Обожавам музиката, пея и свиря на укулеле. Влюбена в света и възможностите, които ни се предоставят всеки един ден!
Той пък още от дете се занимава със спорт. Започва на земята – тренира баскетбол. Но постепенно открива страстта си към вълните с помощта на брат си и започва да се занимава с уиндсърф. Тренира усилено в продължение на 10 години с една единствена цел – Олимпийските игри в Лондон през 2012. Пътят му го отвежда в НСА, където завършва като треньор по ветроходство. Спортната му натура се интересува и от света на новите технологии.
Имам афинитет към новите технологи и обичам да помагам безвъзмездно на хората..
(Цялото интервю може да прочетете тук)
Проблемите с мръсния въздух, особено около столицата, винаги успяват да наострят общественото внимание и да предизвикат разпалени дебати. Завишените нива на фини прахови частици са един от основните проблеми на големите градове, които водят след себе си и сериозни последствия върху околната среда.
Затова ви припомняме и срещата си с Петър Живков, който приема борбата с мръсния въздух като лична цел и създава маските Airlief.
Петър Живков е инженер по образование и обича да решава проблеми. Живял и работил в 5 държави (Холандия, Испания, Франция, Виетнам и Камбоджа), преди да се прибере в България. Докато е живял в град с 8 млн. население – Хо Ши Мин, Виетнам, се сблъсква по-сериозно с катаклизма ,,мръсен въздух‘‘. Там му се налога да носи ежедневно маска и да пие медикаменти, въпреки това отново е далеч от нормалното дишане. Също така е с леки респираторни проблеми от дете. За него:
Въздействието на мръсния въздух на човешкото здраве е много сериозен проблем.
Поради тази причина приема борбата с мръсния въздух като лична цел, заради която си заслужава да си отделя енергията и времето. Успява да намери възможност за създаване на по-иновативен и качествен продукт от предлаганите на пазара. Намира финансиране и събира най-подходящите експерти в България, за да може да го реализира. Социалният елемент на това, което правят, е нещото, което ги консолидира и им дава крила в най-трудните предизвикателства. Повече за този иновативен продукт – Airlief – ще ни разкаже в следното интервю.
Какво те подбуди да създадеш тези маски? И то точно в България?
Имам леки респираторни проблеми от дете и всяка зима в София – ближа рани. По данни на Световната Здравна Организация (СЗО) в България умират около 50 души на ден вследствие на болести, които са причинени от мръсен въздух. Така че проблем си има. До скоро обаче почти никой нищо не говореше за него.
Видяхме няколко проблема в съществуващите маски на пазара и решихме да използваме възможността да създадем нещо ново и иновативно. След кратко пазарно проучване решихме да започнем да работим. До този момент имаме над 48 итерации на продукта, правим по 2 – 3 прототипа на седмица.
Висококачествените маските са само едно от решенията за защита на здравето, но трябваше да започнем отнякъде…
(Цялото интервю прочетете тук)
Като наши читатели добре знаете, че имаме силно изразен афинитет към родното. Затова се стараем не само да ви показваме ежедневно добрите примери от България, но и да съхраним нашите традиции. Така създадохме своята модна линия Носия.
Заради тази наша вяра в българското и истинската си любов към родните традиции, с удоволствие подкрепяме всички онези, решили да направят същото – да осъвременят, съхранят и направят отново популярни фолклорните традиции.
Припомняме ви нашата среща с Дари и нейните черги.
Дари, от "Чергите на Дари" е прекрасна! Гледаш я запленено. И не мигаш! Ще изпуснеш магическия процес на изкуството да тъчеш… А тя се справя толкова изкусно! Трудно е да опишеш създадените от нея неща с думи. Трудно е да опишеш самата нея…
Обичта ми към тъкането се породи от момента, когато седнах за първи път на стан през 2008 година. Както всяка истинска обич, с времето това чувство става все по-силно в мен.
В момента не мога да си представя живота си без моята голяма любов – тъкането. Чувствам, че съм призвана да развивам и предавам този занаят на тези, които идват след нас, а именно нашите деца.
В началото беше просто хоби. До момента, когато бях изтъкала достатъчно много черги, с достатъчно добро качество на самата тъкан. Тогава Веско Фесчиев ме подбутна и покани да участвам в панаир на занаятите, за да представя нещата, които бях изработила, пред публиката и посетителите.
Помня колко се притеснявах преди това участие, но като видях колко добри впечатления и похвали получих, това ми даде кураж да се замисля да превърна хобито си в професия. От онзи момент до днес не съм спирала да тъка…
(Цялото интервю може да прочетете тук)
Смятаме не само за уместно, но и необходимо да ви припомним срещата си с Боян Танчев – създателят на TIMIFY – приложение, което стартира през 2013 година, а до момента вече има над 230 000 потребители и над 5 милиона евро печалба.
Боян е от онези хора, които ще ви вдъхновят да сте продуктивни. Да наричате ежедневието си забавление, а не работа. Той е поредният пример, че провалите са здравословни, защото успехът идва не въпреки тях, а благодарение на тях. Боян Танчев е роден в София и в момента е на 32 години. Започва да програмира от 12-годишен, а на 14 вече печели от това и твърди, че чувството на независимост от джобните, които дават родителите, е страхотно. Когато е на 21, заминава да учи архитектура в Мюнхен, Германия, където извън учебното време се занимава с фрийланс. Работи с Томас Ланг, вицепрезидент на Walt Disney. Създава стартъпи непрестанно. Учи се всеки ден. Той не вярва в успеха, той го чувства. Последният му стартъп TIMIFY има над 230 000 потребители и от 2013 досега е получил повече от 5 милиона евро от инвестиции.
Издадохме ви много, но добрите примери и вдъхновения около Боян са много повече, ще разберете от редовете по-долу.
На каква възраст направи първия си сайт?
Интересът ми към уеб дизайна се прояви точно три дни след като родителите ми купиха първия компютър. Трябва да съм бил на около 12 години. Така започнах да уча HTML, след което преминах на Flash. Това беше невероятна технология на онзи етап и започнах да експериментирам много с лични проекти. Записах се на курс към софийската агенция за уеб дизайн ABC Design & Communication и имах късмет да попадна на двама невероятни преподаватели. Доколкото си спомням, бях най-младият в този момент.
Година по-късно създадох един от първите портали за конспирации (друга моя страст в този период) в България – Xnetbg. Покрай него се запознах с първия си клиент и на 14-годишна възраст продадох първия си уеб сайт за 400 лева. Чувството, да получиш пари, с които да си купиш нещо, без да трябва да се молиш на мама и татко, доста ми допадна и така започнах да предлагам услугите си на познати и семейни приятели.
Работил си с вицепрезидента на Walt Disney. Разкажи ни за работата ти с него?
Да, с него ме съврзват два стартъпа. Единият се провали с гръм и трясък, а другият е TIMIFY, който до момента се развива в правилната насока.
Какво да ви кажа, лично за мен Томас е един голям Мики Маус със страхотен нюх към бизнеса. Невероятен оптимист, готов да рискува всичко, ако е убеден в успеха на определен продукт. Има си позитивни и негативни страни като всеки човек на този свят. Ако трябва да определя какво го прави по-специален, то това ще е невероятната аура, която притежава, и позитивната енергия, която носи в себе си. А също и убедителният начин на комуникация, с който омайва събеседниците си.
Няма да забравя когато двамата представяхме нашия продукт пред един от първите ни инвеститори, а именно борда на директорите в Mail.Ru. Отидохме с целта да го убедим да инвестира 500 000 евро в TIMIFY. Презентацията мина невероятно успешно. Отчасти, защото представихме изключително иновативен продукт, но преди всичко поради това, че Томас успя да омае инвеститора с убедеността си в успеха на продукта и визията ни за неговото бъдеще. Представянето завърши с потвърждение за инвестиция в проекта TIMIFY от 1,7 милиона евро…
(Цялото интервю може да прочетете тук)
Почетна позиция в нашите топ 10 заема един (почти) изтънчен, но с големи претенции за аристократичност котарак, познат на широката аудитория като Румен.
Британец. Зодия Овен. Блогър на годината за 2017. Румен е една от най-известните котки в България. Има фейсбук страница, която е събрала хиляди харесвания, а чувството му за хумор и сарказъм е повече от добре прието. Неговата стопанка Наталия Атанасова е завършила архитектура към катедра "Интериор и дизайн" в УАСГ . Преди 7 години си е направила бутик за дрехи, а по-късно започва да изработва бижута и чанти. Обича да снима и се надява скоро отново да има време за това нейно хоби, тъй като Румен заема голяма част от ежедневието й. Сподели ни, че предстои издаване на книга за Румен, а ние можем само да очакваме новите му приключения.
Кой е котаракът Румен?
Котаракът Румен е един румен и засмян котарак, от породата британска късокосместа, на 9 месеца, зодия Овен, който от известно време живее у нас. Съквартирант ми е един вид и малко нещо шефче ми се пада. По професия е интернет котка и като такъв е доста зает човек, затова има нужда от личен асистент в мое лице. Има страница във Фейсбук, където публикува преживяванията си и ги обсъжда с приятелите си.
Аз му помагам с организацията на събития, с интервютата, с логистиката, с графичните материали, както и съм поела и някои битови въпроси по съвместителство, като почистване на тоалетната (затова и съм известна като Ч.Т,) и поддържане на купата с храна винаги прилично пълна. Такива неща.
Опишете ни света през Вашите очи.
Т.е. искате да ви опиша ВСИЧКО? СЕГА? Трудна работа, а и ще отнеме време (усмихва се).
Как понася славата една особа като Вас?
Добре я понасям, харесвам си я, приятна ми е. Моята слава, или по-скоро може би е по-правилно да кажа „нашата", е от хубавите. Засега ми е донесла единствено положителни емоции и много подкрепа отвсякъде. Изведнъж се заобиколих с доброжелатели, които не само стискат виртуални палци в интернет, ами и реално ми помагат за много неща. Голяма част от румените щуротии са по идея, желание или са направени с помощта на неговите приятели от Фейсбук, които аз не съм познавала преди това. Един голям екип сме…
(Прочетете цялото интервю тук)
Тук е много подходящо да ви припомним и за усмихнатата и слънчева Оливера, която е популярно лице в онлайн пространството не само у нас, но и в чужбина. Красавицата с български корени има над 100 000 абоната в YouTube канала си, а съвсем наскоро пусна и своята линия облекла.
Хей, всички! Припомнете си срещата ни с Оливера!
Името и е Оливера и е на 24. Повечето я познават като усмихнатото и щуро момиче от YouTube канала Olive’s Branch. Баща ѝ е сърбин, а майка ѝ – от България, и затова у дома говорят на техен си език, който е българо-сръбско-английски, но пък те се разбират идеално.
Въпреки че почти не е живяла в България, Оливера говори доста приличен български, който даже я прави още по-очарователна, отколкото е (а тя е много очарователна, повярвайте ни).
Израства по почти цялото земно кълбо (преувеличаваме, разбира се). Живяла е в Ню Йорк, Сингапур, Сърбия, а в момента можем да я намерим по някоя от лондонските улици с голяма чаша кафе в ръка. Занимава се активно с YouTube и поддържа цели два канала – един на български и един на английски, който от скоро е факт.
Учи актьорско майсторство в САЩ, подвизава се като модел. Между всички тези занимания тя успя да вмъкне и нас, за да си поговорим!
Оставяме ви в приятната компания на усмихнатата, щура и забавна Оливера…
Как реши да се занимаваш с YouTube?
Винаги съм обожавала да гледам видеа на различни влогъри. Освен това правенето на филми ми е страшно интересно, а и обичам да съм пред камерата.
Затова реших да дам шанс на YouTube и се оказа любов от пръв поглед…
Каналът ти има над 100 хиляди абонати. Очакваше ли да има такъв успех?
Ако трябва да съм честна, не. Изобщо не предполагах да се превърне в български канал. Това дойде буквално от нищото. Първоначалната идея беше да правя видеа на английски, която растеше бавно, но сигурно.
Когато българската аудитория разбра за българските ми корени те буквално завзеха канала! Беше лудница…
(Цялото интервю с щурата и забавна Оливера може да видите тук)
На финала на 2018 искаме да ви пожелаем само едно – вярвайте в доброто, защото то е навсякъде около нас. Потърсете го, направете го, предайте нататък! Защото има смисъл.