Успелите

Bulgaria zaslujava da se potrudim za neia*

*Лично мнение на Васил Койнарев

Bulgaria zaslujava da se potrudim za neia – агитира пламенно Бойчо Огнянов от страниците на Pod igoto. Точно така – Pod igoto. Няма грешка. Дни преди Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост – 24 май – издателство „Жанет 45“ издаде първия български роман „Под игото“ на шльокавица в тираж от 500 копия.

„Но какво е шльокавица?“ Все още има хора, които биха задали този наивен въпрос. Удобно за нашата цел определение на понятието „шльокавица“ намираме в Уикипедия:

[…начин на изписване на български език, при който се използва несистематизирана комбинация от латински букви, цифри и други символи, намиращи се на клавиатурата на компютър, gsm или друго електронно устройство…].

Та от издателство „Жанет 45“ решиха да почетат предстоящия празничен ден с това издание: Pod igoto.

Техният лайтмотив е следният:

Под игото на шльoкавицата. Едва ли това ще те изненада, но огромен брой хора пишат на шльокавица. Пишат абсурдни съчетания от латински букви, цифри и препинателни знаци. Затова издадохме книга специално за тях. За да покажем на всички в какво ще се превърне езикът ни, ако не направим нищо по въпроса.

С други думи, от „Жанет 45“ решиха да борят шльокавицата с шльокавица вероятно на принципа клин клин избива. Но замесиха в своята борба името на Иван Вазов. Името на автора, написал първия български роман. Името на автора, използвал 45 000 думи (доказано с изследване на БАН) в своето творчество.

Ако последват тази логика, изкуствоведите могат да решат да се борят срещу масовия лош вкус на обществото ни като дорисуват мустаци и брада на някоя героиня от картините на Златю Бояджиев. Но само лекичко да поиграят с пастели върху нея, да стане по-шарена. Или пък пожарникари да изпепелят някоя хубава и известна сграда – в Стария град в Пловдив например – в борба срещу заклетите пиромани и дребните хулигани…

Господин Кандов, България заслужава да се потрудим за нея. Казва Бойчо Огнянов в глава VIII – Колчови вълнения – от „Под игото“.

България заслужава да се потрудим за нея, ама българите май не заслужават да се потрудим за тях. Не заслужават да се потрудим, да ги ограмотим, да ги научим.

Как ще преборим пошлостта с пошлост? Как ще помогне гаврата с първия български роман, любим на стотици поколения със своята оригиналност, пъстрота, езиково богатство? По какъв точно начин ще спомогне издаването му на шльокавица?

Вместо да бъдат отпечатани 500 нови копия на „Под игото“, които да послужат за пленяване на 500 и повече нови младежки сърца и да открият пред тях пребогатото творчество на Вазов, биват отпечатани 500 пошли копия на „езика“, срещу който се бунтуваме.

На шльокавицата, която осмиваме, която всъщност преследваме и чиято употреба искаме да преустановим. Та нима по този начин ние не я официализираме? Та нима ние по този начин не спомагаме за всеобщата неграмотност като я поощряваме, вместо да я залеем с нови и нови книги?

„Ако изгубим езика си, губим културата си. Така губим и идентичността си“, посочват от издателството.

И как помагаме на културата и езика си, като разпространяваме тази гавра с „Под игото“?

500 копия от този блед напън за оригиналност може би струват няколко хиляди лева. Няколко хиляди лева грешно хвърлени не в борба срещу шльокавицата, а в подкрепа за нейното влизане в аналите на българското книгоиздаване.

След 10 или 100 години шльокавица може и да няма, но на някой незнаен рафт на някоя обществена библиотека, или на прашната лавица сред някоя домашна колекция, ще стои едно копие от Pod igoto, притаено между оригиналите на творбата. Ще стои винаги, за да напомня за глупостта ни.

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Васил Койнарев

Кандидат-доктор по съвременен български език, докторант по философия, магистър по лингвистика, бакалавър по филология и бакалавър по журналистика. Преподавател, лектор, редактор на свободна практика. Основател на фирма за редакторски услуги — Редактор.бг ЕООД — www.redaktor.bg

Оставете коментар

3 коментара

  1. Maria M.
    2017-05-23 10:41:54 Reply

    Съгласна съм с автора на статията. Прахосани пари за нещо, което трябва да се забрани със закон, положени усилия в грешна посока. Убедена съм, че хората към които е насочена книгата никога няма да купят.

  2. Анна Гочева
    2017-05-24 10:26:20 Reply

    Господин Койнарев, Вие си позволихте да озглавите статията си на шльокавица. Защо го направихте? На практика прекрачихте точно границата, която казвате, че не трябва да се прекрачва. Направихте го, защото така е по-предизвикателно и прави впечатление.
    Същия ефект са търсили и от издателската къща. Те вдигнаха такъв шум по темата, какъвто не вярвам да можеха да вдигнат ако бяха инвестирали парите за издаване на 500 копия, в стандартна рекламна кампания.
    Освен това прочетох, че за всеки закупен екземпляр от издателството дарявали по 2 български книги (не помня на училища или читалища).
    За мен инициативата е добра и много находчива.
    А 500 копия са нищо - достатъчно е 500 чивека да купят по едно и да го унищожат. Така 1000 книги ще отидат на местата си и антирекламата на шльокавицата ще бъде успешна.

  3. Анна Гочева
    2017-05-24 10:26:21 Reply

    Господин Койнарев, Вие си позволихте да озглавите статията си на шльокавица. Защо го направихте? На практика прекрачихте точно границата, която казвате, че не трябва да се прекрачва. Направихте го, защото така е по-предизвикателно и прави впечатление.
    Същия ефект са търсили и от издателската къща. Те вдигнаха такъв шум по темата, какъвто не вярвам да можеха да вдигнат ако бяха инвестирали парите за издаване на 500 копия, в стандартна рекламна кампания.
    Освен това прочетох, че за всеки закупен екземпляр от издателството дарявали по 2 български книги (не помня на училища или читалища).
    За мен инициативата е добра и много находчива.
    А 500 копия са нищо - достатъчно е 500 чивека да купят по едно и да го унищожат. Така 1000 книги ще отидат на местата си и антирекламата на шльокавицата ще бъде успешна.