32 компании получиха Годишен знак за дарителство от работното място “Отговорна компания - отговорни служители” за 2024 година
2 милиона и 300 хиляди лева и почти 90 000 часа доброволчески труд са дарени само от служителите на тези компании.
На 13 март 2025 г. бяха връчени за единадесети път отличията Годишен знак „Отговорна компания - отговорни служители". Знаците се присъждат на български компании, които насърчават и развиват дарителството на работното място и развиват разнообразни вътрешни програми за включване на служителите в дарителски кампании, доброволчески акции, благотворителни базари и различни форми на споделяне на професионални умения и знания в обществена полза.
През 2024 година, компаниите, които получиха годишен знак, са набрали от своите служители над 2 милиона и 300 хиляди лева дарения, а дарените часове доброволчески труд са почти 90 000, от близо 60 000 служители. Компаниите са осигурили за тях възможности да даряват ежемесечно - директно от заплатата си, редовно или кампанийно - чрез различни български и международни платформи; предоставили са допълнителни дни отпуск, материали и логистична подкрепа за доброволчество. Някои от компаниите са удвоили или дори утроили набраните от служителите дарения, увеличавайки ефекта от даренията.
Журито, което оцени кандидатурите беше в състав: Елица Баракова, изпълнителен директор на Фондация BCause; Анна Панчева, Председател на Управителния съвет на Българска асоциация за управление на хора; Марина Стефанова, председател на Асоциацията на специалистите по устойчивост; Иван Янакиев, председател на Българско дружество за връзки с обществеността и Даниел Киряков, мениджър "Публични комуникации" на Американската търговска камара в България.
След вдъхновяващото начало, в което беше оценен професионализмът и отдадеността на присъстващите организатори и координатори на фирмените програми, изненадахме публиката със специален гост - неповторимата д-р Рада Стаменкова, изпълнителен директор на Българска асоциация по семейно планиране и сексуално здраве (БАСП).
Тя говори за “голямата любов” към даряването и по какво тя напомня за истинските любовни връзки в живота ни, както и какво е “лекарството” за неуспешните дарителски “любови”, които всеки от нас като дарител неизбежно преживява - да намериш каузата, която те вълнува всеки ден и начин, който е достатъчно лесен, за да може да се обвържеш за цял живот.
Златният знак за 2024 година беше връчен от Анна Панчева, новоизбраният председател на управителния съвет на БАУХ: “Респект към всички хора, които днес са тук. Знам колко труд стои зад всичко това - много повече от описаното от вас в таблиците на кандидатурите Ви”, каза тя в своето обръщение към кандидатите. А1 получи златен знак за богата си и разнообразна програма за ангажиране на служителите в редовно и кампанийно дарителство, доброволчество, споделяне на опит и знания с уязвими групи от хора - с активното участие, съфинансиране и логистична подкрепа на компанията. А1 получи от журито и първата по рода си специална награда “Синергия”, с която беше отличена перфектната работа в синхрон между два отдела - Корпоративни комуникации и Човешки Ресурси на А1.
HP Глобал Деливъри Център получи златен знак за своята политика за включване на служителите в социални каузи, според която те разполагат годишно с 60 часа за доброволчество в работно време и с 5000 долара дарителски „кредит“ за даряване към избрана от тях организация. Програмата е харесвана от служителите и за изминалата година е привлякла служителите да дарят 11 000 часа доброволен труд и над 390 000 лева.
След кратка пауза, IBM България се завръща със златен знак - тя е сред компаниите, които използват пълния потенциал на дарителските платформи, през които служителите могат да откриват сами каузите, които ги интересуват, да следят доброволческите си часове и да трупат от доброволчеството си награди, които после могат да даряват. Merkle и САП Лабс България, които също са били носители на златния знак многократно, благодариха на колегите си, че създават програми, с които заедно можем да променим средата и да създаваме нови поколения отговорни дарители. Те поканиха гостите на Знака да продължат да общуват и след наградите, за да споделят помежду си най-работещите подходи и механизми, за да си бъдат взаимно полезни през цялата година.
Със сребърен знак бяха отличени Accenture, DXC Technology Bulgaria, Електроенергиен системен оператор (ЕСО), EVN България, Фантастико, Generali, Холдинг Загора, HP Inc, Кауфланд, TELUS, ОББ, Уникредит Булбанк и VIVACOM. Всички колеги, които приеха наградата от името на своя работодател, не пропуснаха да благодарят на служителите, за които в крайна сметка се създават всички програми за дарителство и доброволчество от работното място.
Както каза Силвия Митова от Виваком: “през всички тези години фондация BCause e винаги до нас и успяваме да подкрепим нашите служители своевременно. PR отдел, HR отдел - искаме служителите да могат да разчитат на нас, да бъдем за тях не просто работно място, а истинско голямо семейство.”
Бронзов знак получиха BOSCH Digital, Кока Кола Хеленик Ботлинг Къмпани, Easy Asset Management, Eviden България, Hitachi Solutions, Овергаз Мрежи, Paysafe, Robert Bosch, SiteGround, Sofia Stars и TSD Group.
С почетен знак за дарителство от работното място бяха отличени ENDAVA, Hitachi Energy и KYNDRYL. Даниел Киряков, най-новият член на журито, поздрави тях и всички участници в наградите с думите, че няма бивши носители на Знака “Отговорна фирма - отговорни служители” и с пожеланието догодина да се завърнат с още по-високо отличие.
Журито връчи още две специални отличия “Двигател на доброто” - Дебора Апостолова от екипа на BOSCH Digital получава тази награда за втори път. “Вярвам, че не само аз съм носител на доброто. Без екип е невъзможно... Вярвам, че в компаниите, за които работя, хората са добри.”
Специална награда получи и дамският тандем от Hitachi Solutions - Мариела Цекова и Ирина Иванова, които само за година преобразиха дарителството и доброволчеството в компанията и с личния си пример заразиха много от своите колеги.
Годишният знак „Отговорна компания - отговорни служители“ е съвместна инициатива на фондация BCause, Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българската асоциация за управление на хора (БАУХ) и Асоциацията на специалистите по устойчивост (АСУ). Степента на отличие се определя от обективни критерии, свързани с процент на участващите служители, разнообразието от благотворителни проекти на работното място и механизмите, с които компанията популяризира, насърчава и развива програмите за регулярно дарителство.
Спонсори на събитието бяха JTI и А1.
Благодарим на водещите Ива Петрова и Стефан А. Щерев.
Фотограф: Иван Коловос