Успелите

Огнян Коларски от FinDep: Кога една бизнес идея има смисъл и кога е време да се откажем?

Огнян Коларски управляващ партньор в FinDep. Днес той ни разказва за компанията, която предлага, така нареченото CFO as Service или външно СФО на малки и средни компании. ФинДеп работи с предприемачи, които искат ясно да могат да дефинират пътя за постигането на финансов успех за техните бизнеси.

ФинДеп – Какво означава и няколко думи за екипа?

ФинДеп идва от Financial Department. Идеята е, че ние разполагаме с хора с много различна експертиза, които да могат комплексно да разгледат един проблем, както и съответно решението, което предлагаме, да покрива много рискове. Невъзможно e да получиш тази съвкупна експертиза от един човек. Не е същото дали ще си купиш една книга, или ще имаш достъп до цялата библиотека.

Партньорите в компанията сме трима. Моят професионален път винаги е бил свързан с финансите – започнал още от Търговско-банковата гимназия, преминавайки през специалност "Финансов контрол" в УНСС, където паралелно учех и работех в международна счетоводна къща. След това продължих кариерата си в Лихтенщайн и Германия, където участвах в различни проекти, докато не се върнах в България, за да поема финансовия контрол на международни компании. Имам задълбочено разбиране относно пътя на парите, което ми позволява да виждам цялостната картина, тъй като всеки детайл от нея ми е добре познат.

Снимка: Георги Георгиев, Огнян Коларски и Петър Илиев

Един от партньорите ми притежава значителен опит в света на инвестициите и финансовото моделиране – това е Петър, най-добре си го проверете, ако желаете, за да се уверите. Другият се казва Георги. Той е от онези хора, които само за секунди да погледнат даден отчет и вече знаят къде са проблемите на компанията, както и какво трябва да се направи. В екипа разполагаме със значителен данъчен човек, за който данъците са истинска страст. Аз го наричам „данъчен гуру“. Също така имаме и няколко сътрудници, които се занимават по тясно със счетоводство, ТРЗ и други финансови задачи.

Защо решихте да създавате бизнес в България?

Отговорът е простичък. През годините забелязахме един и същ проблем, от който растящите бизнеси страдат, а именно липсата на структурирано управление на финансите.

Знаете ли как един собственик го прави? Отваря банковата си сметка, поглежда продажбите, минава през разходите, започва да си прави сметка в главата или на Excel, кое кога трябва да плати и дали ще му останат пари в края на месеца за заплати. Всичко това е страхотно и работи добре до към първия милион, но постепенно бизнесът започва да става все по-голям и все по-комплексен. Започваш да наемаш повече хора, да се тревожиш за повече плащания и постъпления, да следиш повече за това как се изпълняват дадени процеси и постоянно се чудиш дали можеш да си позволиш едно или друго решение. Всичко това започва да генерира все повече стрес и усещаш, че губиш фокуса в това да развиваш бизнеса си. За теб става крайно необходимо някой финансов професионалист да го структурира и да го следи. Не си на етап да си позволиш СФО на пълен работен ден, но не искаш и да правиш компромис. В този момент се появява и услугата – CFO as a service. Тази услуга в Щатите е изключително популярна, докато в България пазарът за нея тепърва се създава.

Какъв тип компании са подходящи за вашите услуги?

Ние разделяме компаниите на два типа: VC funded (такива, които са получили финансиране от фонд или бизнес ангел – най-често това са т.нар. StartUp-и) и Revenue funded (компании, които се развиват на база на собственото си усилие – образно казано малки и средни бизнеси). Много е различено мисленето на собствениците при едните и другите.

Каква е рецептата, когато нещата не вървят по план?

Виж си плана! Явно нещо му куца, а на база опита ни, мога да ви кажа, че му липсват точно 2 основни неща – Cashflow и Pipeline. Управлението на тези два фундамента на всеки бизнес е нещото, което руши съня на всеки предприемач. Като казвам Cashflow, тук са преплетени почти всички процеси, в една компания, които водят до този краен резултат. От lead при търговците - през изпълнението в operation - до collection в счетоводството.

Всеки иска да може да управлява прихода си, така че да взима решения на база на информация и без това да поставя в риск компанията му. Ето този процес може да се организира и то по такъв начин, че настина да работи като една добре смазана машина за пари. И ние знаем как става.

Кои са трите най-важни ценности за Вас?

Ще си позволя да перифразирам малко въпроса и ще ви кажа, кое най-много харесвам в работата си. Много е яко, когато седнеш на среща с един предприемач и в рамките на 2 часа научиш какво го кара да не заспива вечер и да става рано сутрин. Колко здраво работи за идеята си, какви трудности среща, с какво се справя ежедневно и каква е висшата му цел. Ще ви изненадам, никога не са били ПАРИ. Сякаш прочиташ една цяла книга на един дъх. Много е вдъхновяващо и човек много лесно се увлича да помогне!

Мит ли е, че предприемачите работят по 16+ часа на ден?

Мит е, разбира се. Понякога е повече, друг път - по-малко. Много зависи колко харесваш това, което правиш. Когато си на заплата, ти даваш точно толкова, колкото се очаква от теб и въобще не те интересуват болките и проблемите на собственика на бизнеса. Дали някоя важна сделка не е пропаднала, кой ценен кадър си тръгва или какви фактури имаш да плаща, за теб може да бъде безразлично. Важното е да си видиш парите по сметката в края на месеца. И това е напълно разбираемо. При собственика е почти същото, само че в обратен ред. Той трябва да направи всичко по силите му, да може в края на месеца да отговори на твоето очакване, тъй като носи отговорността, че ти също имаш сметки за плащане и може да те загуби дори и с ден забавяне. Много е особено.

На мен лично ми е много трудно да отговоря със 100% убеденост на въпроса „Върви ли бизнесът?“ с „Да“. И причината е, че не знаеш дали утре този отговор вече няма да е актуален :)

В началото всеки има нужда от помощ. Кога е моментът един предприемач да започне да помага на другите?

Моментът е веднага!  Щом смяташ, че може да добавиш стойност за някой друг, помогни.

Тук не говоря за хора тип „всезнайковци“, които винаги имат „експертиза“ по всяка тема. Напротив, когато си натрупал опит и знание в определена сфера, сподели го. Според мен е изключително важно, когато човек възприема себе си за професионалист, да не излиза от полето на своите компетенции. В нашата работа често се налага да насочваме нашите клиенти по теми, касаещи повече маркетинга, правото или управлението на човешкия ресурс, към наши доверени партньори, за които добре знаем, че ще подходят професионално към всеки казус.

Има един принцип, в който много вярвам – винаги трябва да помагаш на тези преди теб и на тези след теб, за да можеш да си в златната среда на настоящето. От по-възрастните взимай опит, на по-младите давай и така ще имаш най-доброто то двата свята.

Кога е моментът да се откажете от една идея?

Ако е глупава, по-бързо, по-добре. Този отговор го дава пазара. Докато не стигнеш до него, не знаеш дали е настъпил момента. Другият критерии е, ако не получиш подкрепа от никого в реализирането ѝ. А третият е в самия теб – ако ти не вярваш в нея вече, значи трябва да я оставиш. Във финансите е малко по-ясно. Там има прогнози, норми на възвращаемост, куп показатели, които го мерят, но всички те идват едва след като идеята оцелее, след споменатите горни три пресявания.

Какво НЕ бихте направили, ако бизнесът го налага и/или изисква?

Не бих искал да се опитвам да задържа клиент, ако усетя, че той не вижда стойност в нашата работа и смята, че по-добре би се справил сам с тази функция, независимо от това колко биха пострадали финансите на моя бизнес.

Житейската аналогия е с любовта. Ако тя изчезне, не бива отчаяно да държиш човек до себе си – не съм чувал за такива истории с щастлив край. Именно поради тази причина, ние никога не обвързваме клиентите си с договори за неустойки или предизвестия. Не се кефиш или ние не се кефим… Ами това означава, че е време е да се разделим.

Как вашият уебсайт помага за развиване на дейността ви? 

За мен уебсайтът е една визитна картичка – и нищо повече. Дали е важен -  ДА! Много е важен, тъй като това е мястото, което всеки ваш потенциален клиент би си създал своето първо впечатление. Ключово е какво усещане искате да предадете. Той е като кола на автосалон – влизаш в нея, пипаш волана, сменяш радиото, четеш характеристиките и после се прибираш вкъщи да мислиш. Ако сутринта се обадиш на дилърите на марката за тест-драйв, означавам че дизайнарите са се справили много добре. 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Гергана Петкова

"Почти всички хора са добри, Скаут, когато най-после ги видиш." Из „Да убиеш присмехулник“ – Харпър Ли

Оставете коментар

0 коментара