EDIT.bg и обликът на дигиталната бизнес карта у нас
EDIT.bg представи резултатите от първото мащабно проучване на малкия и среден дигитален бизнес в България на 4 ноември в София.
EDIT.bg (Economic Development via Innovation and Technologies) е инициатива, отворена за всички, които с работата си допринасят за развитието и утвърждаването на дигитална България. Отворената мрежа, обединява организации и компании, заинтересовани от развитието на дигиталната индустрия в България. Основатели на проекта са MOVE.BG, Start It Smart, StartUP Foundation, Association of Bulgarian Leaders and Entrepreneurs, ABLE, Betahaus, Bulgarian Centre of Women in Technology , brain WORKSHOP Institute, Eleven Accelerator Venture Fund, LAUNCHub Seed and Acceleration Fund, NEVEQ, TAKEOVER, Perpetto, Reloyalty, join the players, web/desh.
EDITogether е първата голяма среща за малки и средни дигитални иновативни бизнеси, ситуирани в България. Поводът - обявяване на резултатите от първото национално проучване на малките и средни дигитални компании в страната. EDIT.bg събира предприемачи и представители на българската стартъп екосистема, анализатори и инвеститори.
Саша Безуханова – основател на MOVE.BG, както и инициатор на дигиталното обединение EDIT.bg споделя, че вече се утвърждава нов модел за бизнеса и животa в среда на споделена и on-demand икономика. Светът е свързан с множеството социални мрежи - онлайн в рамките на една минута се разменят 150 милиона имейли, 21 милиона съобщения във WhatsApp и 347 222 Tweet поста, има 2,4 милиона търсения в Google, 51 000 сваляния на iOS апликации, 2,78 милиона гледания в YouTube и 1389 пътувания с Uber. Точно този свят изисква и нови технологични решения. Такъв тип продукти – с изкуствен интелект, добавена реалност и 3D принтиране – развиват българските стартъп компании.
С точно тази мотивация се създава и отворената мрежа за дигитално развитие. Тя обединява организациите, хъбовете и компании, които развиват дигитално знание и бизнес в България. 229 са компаниите, взели участие в националното изследване. 43% от дигиталните бизнеси са регистрирани през последните 3 години и 32% от тях имат вече положителен паричен поток.
Анализът на националното изследване е резултат от съвместната работа на а MOVE.BG и Brain Workshop Institutе. Той показва още, че 26% от дигиталните компании вече имат регистрирани патенти или свои търговски марки. Тези продукти се конкурират на динамичния световен пазар.
Изследването потвърждава потенциала на иновативните дигитални бизнеси като основен фактор за растеж на икономиката в България. 91% от компаниите целят реализация на международни пазари, като за 21% от тях износът формира 67% от оборота им. Ясна тенденция, очертана от проучването на EDIT.bg е разрастването на дигиталните компании - 91% от анкетираните планират да наемат още служители през предстоящата година. 57% от анкетираните компании търсят служители, по 30 годишна възраст. Това е един от най-важните отговори за това как да задържим и върнем младите хора обратно в България. .
Разширяването на относителния дял на модерната икономика в страната ни е основен фактор за избор на живот в България за най-виталната част от обществото ни – хората с квалификации, особено инженерни, които са желани днес на всички пазари. Повечето от българските компании реализират успешно стратегии, позволяващи трайно стъпване на чужди пазари.
Знак за виталността на стартиращите дигитални бизнеси у нас е и фактът, че 32% от компаниите на възраст под три години имат устойчив положителен паричен поток. В рамките на Европейска стратегия 2020 за България има договорен значим финансов ресурс за създаване на нови посредници и специализирани инструменти за подкрепа на икономическо развитие, включително рисково финансиране. Забавянето на процедурите на фондовете обаче, както и липсата на достъпна информация за други европейски финансови инструменти, могат да бъдат фактор за развитието на младите компании.
Голямата червена лампа в изследването е фактът, че едва 9% от иновативните дигитални компании виждат българските университетите като фактор за развитието им. Естеството на този бизнес има за своя естествена среда именно академичните центрове в развитите държави по света. България трудно ще успее да развие пълния потенциал за иновативна икономика, без един от най-важните играчи в системата – университетите. Има нужда от модернизация на системата и непрекъсната квалификация на преподавателите по най-високите образователни стандарти. Трябва да се осигури нормативна възможност за обмен и гост-преподавали за работа със студентите.
Националното изследване Innovation Ship Digital показа също интересни резултати за развиваните технологии, бизнес модели и индустриите, в които работят българските дигитални компании.
Проучването на EDIT е добра база за българските стартъпи. Дава системна картина за това къде е България днес в развитието на този активен сектор на икономиката.
EDIT.bg ще продължи да работи за обединение и развитие на дигиталната екосистема в България, както и за преодоляване на основните предизвикателства пред стартиращите компании – недостиг на средства за растеж, липса на подходящи партньорства и знание за пазари, липса на целенасочена държавна политика за подкрепа.
Това е пътят на новото време – път, трасиран от създаващите новото знание. Път към икономически просперитет и авторитет за България.
Саша Безуханова