„Обичам те, тате!“ – или спортните уроци, на които Ковид-19 ни научи
Ако сте запален фен на някой спорт или пък се информирате само понякога какво се случва из спорните зали, няма как да не сте забелязали, че 2020-а е една доста по-особена година. Вина за това отново има печално известният на всички коронавирус.
Пандемията, която навлезе в нашите домове и се „заигра“ с човешките ни страхове, обърка и начина, по който съществува нашият свят, поставяйки много неизвестни пред това какво предстои. Скоростната въртележка, на която се въртеше целият свят, спря в началото на месец март и ние всички се приземихме. Но никой не ни беше осигурил възглавници, върху които да паднем.
И докато националните и регионални икономики по целия свят малко по малко започват да прилагат своите планове за рестартиране, един друг сектор се бореше и продължава да го прави в опит да се адаптира, без да „умре“ напълно.
Спортът по време на пандемия – на какво може да ни научи новата реалност?
Точно така, говорим за спортния сектор. Област, в която освен мачовете и състезанията, голяма роля играят маркетингът и рекламите.
От години, по стечения на обстоятелства, прекарвам огромна част от времето си из спортните зали. Наблюдавам календара на състезанията и неговата еволюция – и забелязвам, че става все по-натоварен и по-натоварен. Мач в сряда за Шампионска лига е последван от мач в събота в местното първенство. И така, в този цикъл на домакинства и гостувания, минават седмици и месеци наред.
Коронавирусът сложи спирачка на този процес (или поне засега). Станахме свидетели дори на нещо, немислимо само допреди една година - отлагането на Летните Олимпийски игри в Токио 2020.
В тази така неясна и несигурна ситуация, различните спортове не знаеха как да реагират.
Някои спортни асоциации, като Европейският волейбол и прилежащите му състезания като Шампионска лига или Купата на ЦЕВ, заложиха на прекратяване на сезона и недоиграването му. Сезонът просто не завърши на клубно ниво, а на национално отсъства изцяло.
Европейският футбол пък избра друга стратегия: доиграване на сезона през летните месеци. Мачове на затворени трибуни. Без публика. И честно, без толкова емоция.
Какво обаче се случи зад океана в най-голямото баскетболно първенство, за което мечтае всяко дете, започнало да тренира този спорт?
В НБА намериха алтернативно решение и влязоха в балон!
Когато преди няколко месеци в НБА вкараха в употреба термина „НБА Балон“, принципът беше определян от мнозина като смешен. В тези моменти лигата на извънземните преценяваше по какъв начин точно да продължи сезона. Стотици играчи от НБА на едно и също място, изолирани от останалия свят за три месеца?
И все пак, ето ни тук два месеца по-късно, а балонът на НБА изглежда като жизнеспособно - макар и странно - решение на проблемите, свързани с професионалните спортове по време на глобална пандемия.
Какво точно представлява Балонът на НБА?
22 отбора от Лигата бяха поканени в края на месец юни да се затворят в „балона“, който се намира в куротната част на Уолт Дисни, Орландо, САЩ. Всички спортисти, треньори и останалият персонал в отборите се събират на едно място – преминавайки тестове за Коронавирус, които, разбира се, трябва да бъдат негативни.
Не се допускат външни лица, а отборите, които отпадат, просто напускат „балона“ и се връщат към реалността. Участието в „балона“ не е задължително, така че нито един от 22-та отбора не е бил „притиснат в стената“. Някои всъщност отказват, други приемат, но в началото на септември вече е ясно, че това може би не е толкова налудничаво решение.
“Обичам те, тате!“
Животът на професионалния спортист е белязан от постоянни отсъствия. Дни, седмици, в които изпълняваш задълженията си, но си далеч от семейството си.
Балонът на НБА, в който Асоциацията инвестира над 150 млн. долара, се превърна в доброволна изолация от света за баскетболистите и ги лиши от възможността да са със своите семейства по време на карантината (бел. авт. тъй като коронавирусната вълна се развива с различна скорост по света, в САЩ карантината дойде малко по-късно от тази в Европа).
Да, говорим за същите онези професионалисти, които определяме като „звезди“, но които всъщност са хора като вас, като мен. И също като нас страдат, когато са разделени от любимите си хора. Не всеки обаче говори за своите чувства и емоции. Докато не се появи момент, в който не можеш да сдържиш това, което си таил в сърцето си.
За баскетболиста на Торонто Раптърс Фред Ван Влийт този момент дойде в началото на септември, когато приятелката му и двете му малки деца получиха разрешение да го посетят в Балона. Освен Влийт и други играчи преживяха подобни щастливи моменти със семействата си след два месеца изолация, като условието е роднините да са пазили карантина и да представят негативни тестове за Ковид-19.
„Обичам те, тате!“ бяха първите думи, които Влийт чу от двегодишната си дъщеря Санаа, докато прегръщаше и едногодишния си син Фред Джуниър.
„Мисля, че за последно ги видях на Деня на бащата на 20 юни. Можем да кажем, че е минало малко време, нали?“, коментира баскетболистът пред Асошиейтид прес. - „Срещата с тях сега ми дава още повече сили да се представя отлично в следващите решителни мачове в плейофите“.
Как помогна Ковид-19 на хората в спортния сектор?
Вероятно този въпрос е почти толкова налудничав, колкото през юни месец беше и концептът за Балона на НБА.
Но видеото със стоплящия момент, в който едно дете тича към баща си (и за него този баща е просто „тате“, а не „баскетболната звезда“) и му казва, че го обича, стана популярно в социалните мрежи, показвайки ни, че може би и изолацията в спорта ще ни помогне, от една страна, да оценим връзките си, а от друга – посещавайки следващото спортно събитие, искрено да се зарадваме, че имаме възможността да го направим.
Надявам се, че следващия път, когато отидем на стадиона или в залата, за да гледаме дългоочакван мач, наистина ще се зарадваме, че той... просто се случва.
Да, заради глобалната пандемия спортният сектор загуби изключително големи суми и преживя сътресения, от които вероятно дълго ще се възстановява. Но може би това ще помогне за връщането му към истинските му корени и ценности – където преди всичко е емоцията и поуките стоят над маркетинга и рекламите.
Снимки: Getty Images/SN Illustration
Видео: 2020 NBA Playoffs