Пловдив с възможност да произвежда електромобила Harmony
Пловдив е най-подходящ да помещава български завод за производство на новите градски електромобили Harmony.
Камен Василев от изпълнителния борд на Българска асоциация електрически превозни средства (БАЕПС) споделя, че в Пловдив има достатъчно фирми, произвеждащи различни части, автомобилна електроника и детайли. Това довело до изводите, че около 70% от компонентите на електромобила могат да се произведат в града под тепетата. От БАЕПС смятат, че най-логично е пълното сглобяване на продукта да бъде със същата локация. На този етап Harmony е готов само като прототип. Дебютът на електрическата кола беше през август.
Евентуалното производство на електромобила ще е по европейския проект MOBY. Проектът се изпълнява с финансиране от консорциум на организации от Италия, Великобритания, Испания, Полша, Австрия, Дания и Румъния, както и БАЕПС от България. MOBY се финансира от Седма рамкова програма на Европейската комисия (ЕК). Българското участие в проекта е 80 000 евро - като задачата на българските инженери е да изчислят каква е консумацията на електричество от вторичните консуматори (като чистачки, фарове, климатик и др.). Сглобяването ще бъде изключително евтино, като първоначалният капитал, който ще е нужен, е между 20 и 40 милиона евро. Камен Василев споделя, че това няма да е проблем за такъв продукт, тъй като има инвеститори, които биха отпуснали средствата много бързо. В момента европейският консорциум завършва проекта и се очаква предаването на документацията на ЕК.
Harmony е обявен за нискобюджетен автомобил, който вече е разработен и тестван, включително и с краш тестове в Испания. Идеята е да се създаде малък градски автомобил, евтин и осигуряващ удобството на фирми от различни сектори.
Нашият прототип има пробег с едно зареждане 150 километра при максимална скорост 90 километра в час, товаримост 150 килограма и 4 часа за зареждане от домашния контакт.
Камен Василев
Harmony е с прогнозна цена между 12 и 15 000 евро. Електрическият автомобил ще се произвежда близо до клиентите, което ще помогне да се създава според конкретните им нужди.
От БАЕПС имат желание да изградят мрежа от зарядни станции в България. Идеята им е те да бъдат около 300 на брой в София и от 50 до 100 в Пловдив. На автомагистралите пък ще има бързи зарядни станции. Вече има поне 3 оператора, които ще предоставят тази услуга.