Училищни истории за солидарност и подкрепа по време на COVID-19
Училището е място, където придобиваме хиляди знания за света и неговите възможности, но и мястото, където развиваме ключови умения и нагласи. Всеки предмет носи със себе си собствен пакет от знания и умения, всеки учител работи неуморно, за да ги развива у "своите деца" и да бъде ролеви модел за учениците си. В статията ще разгледаме няколко училищни истории с учители и ученици - супергерои, които даряват своето време и усилия на обществото по време на пандемията.
България
От началото на извънредното положение, в Американския колеж в София мениджърът на Ученическия институт за компютърни иновации и производства (SCIFI) - Дейвид Йорданов, и Таниел Гюлиян (випуск 2019) произвеждат предпазни шлемове за лице, които са достигнали до шест болници от страната. Доброволно те "отпечатват” на 3D принтер придържащи ленти и оформят на машината за лазерно изрязване предпазните визьори", като по този начин се включват в борбата с разпространението на COVID-19 в страната ни. Г-н Йорданов споделя:
... в SCIFI произведохме около 100 шлема и отговорихме на търсенето, което беше стигнало до нашата доброволческа група. По-голямата заслуга за изработката има Таниел. Неговото трудолюбие и ентусиазъм да твори добро, са величини безкрай.
В ПГ "Георги Сава Раковски", град Костенец, учителите и непедагогическият персонал показват своята съпричастност като шият предпазни маски за лице. Пред списание "Икономист" директорът на училището, Николина Черешарова, споделя:
"Учителите и непедагогическият персонал шият и го правим с удоволствие. Знаем, че има нужда, а ние можем да помогнем. Съпричастни сме към ситуацията. Всеки трябва да помисли как трябва да помогне, а ние можем да ушием маски. Имаше период, в който нямаше от къде да се набавят защитни средства. А са нужни и на възрастните хора, които нямат възможност да си набавят. Имаме възможност да изпълним и по-големи поръчки на съвсем ниски цени – колкото да си набавим платовете."
В ПГ "Христо Ботев", град Долна баня, учителите също подкрепят борбата за здраве, като шият предпазни маски. Юлиян Одажиян, старши учител в училището, разказва за списание "Икономист":
Задоволихме нуждите в Долна баня. Дали сме в общината, болницата, старческия дом, детската кухня. Сега искам в Костенец да помогнем. Вече съм донесъл в общината в града, предстои да се свържа с болницата, за да ми кажат от каква бройка имат нужда.
Канада
Група гимназисти от град Калгари, Канада, разработи проекта Joy4All и така отвори безплатна телефонна линия в подкрепа на тъжни и самотни хора, изолирани заради коронавируса. С едно обаждане всеки потребител може да достъпи до разнообразие от позитивни послания, песни, поезия, вицове, истории и писма.
Сайтът на проекта кани всички, особено младежите, да споделят собствено позитивно съдържание. Джейми Андерсън, учител в Ever Active Schools, насърчава своите ученици, още откакто са затворени училищата, да радват възрастните хора с позитивни съобщения.
Али Ахмед, един от 21 ученици, участници в проекта, разказва:
През проекта имаме възможност да покажем нашата благодарност към хората, които се самоизолират, и да им дадем нещо, което да очакват през дните си. Надяваме се, че може да повдигне настроението и дори да спаси животи. Искаме да достигаме до много хора - както до възрастните в домове и болници, така и до семейства, които са си вкъщи.
Благодарим за позитивните ролеви модели. Вярваме, че всеки може да прави "големи малки неща", чрез които светът да се усмихне.