Затегнете коланите! Скоро ще се возим в крилата на самолет "Flying-V"
Кому е нужно това? Каква е причината? Въпрос на научни постижения, гледна точка или още един начин да затвърдим ексцентричността на нашето време? Отговорът се оказва прозаичен. Въпрос на екологично мислене.
Към момента холандската авиокомпания KLM търси начин да направи самолетите по-безвредни за околната среда. Други техни конкуренти също работят в тази посока, като например авиокомпанията Virgin Atlantic. Иновацията на Atlantic е да използват рециклирани отпадъци за гориво на пътнически полет. Не са за изпускане и идеите и опитите за разработка на хибридни електрически самолети на Boeing и JetBlue.
Компанията KLM Royal Dutch Airlines работи в колаборация с Технологичния университет "Делфт". Проектът се казва “Flying-V”, а практиците от авиокомпанията и учените от "Делфт" заедно разработват нов дизайн, при който пътническите седалки са разположени в крилата на самолета. Така ще изглежда и самолетът - като буквата "л" на български или на английски v-образни.
Целта – да се намали необходимото количество гориво за полета със сериозните 20%. Според “Flying V” резервоарите и товарното отделение също ще се помещават в крилата на самолета.
Според изчисленията новият дизайн ще позволи Flying-V да превозва почти същия брой пътници като Airbus A350, но (едно голямо „НО”) с 20% по-малко гориво. Ето какво споделя и ръководителят на проекта от ТУ "Делфт", Рулоф Вос:
Вече от десетилетия летим със същия дизайн на самолетите, но изглежда, тази конфигурация вече достига своето плато, що се отнася до енергийна ефективност. Новата конфигурация, която предлагаме, използва синергия между фюзелажа и крилото. Фюзелажът допринася активно за издигането на самолета и създава по-малко аеродинамично съпротивление.