„Hear the world“ - Млади предприемачи помагат на хора със слухови затруднения (ИНТЕРВЮ)
Дейността на отбора, явил се на международното състезание „Социални иновации“ е за пример. Те са прекрасни млади хора, които правят идейни и иновативни неща в крак с времето. „Социални иновации" е световно състезание, в което ученически отбори от 10 страни разработват проекти, които могат да окажат положително влияние върху обществото. Българското участие се представи със своя проект, носещ името „Hear the world“, и достигна достойното трето място, след като преодоляха конкуренция от общо 314 отбора и над 1000 ученици, включили се в националните кръгове на конкурса.
Инициативата „Социални иновации“ се организира за пета година от Фондация „Джуниър Ачийвмънт – България“ в партньорство с NN България за ученици от гимназиален етап. В първия етап на състезанието учениците разработват идея за социален бизнес, насочен към разрешаването на конкретен проблем в обществото. Едва 15 отбора се класират до втория кръг, като получават възможност да работят с бизнес консултант от практиката, който ги подпомага в задачата да задълбочат и разработят допълнително своята идея. Половината от тях се класират до третия кръг – национален финал, в който защитават идеята и реализацията си, като презентират пред жури.
Ежегодно в „Социални иновации“ се включват близо 1000 ученици, разпределени в около 250 отбора от цялата страна.
Кои млади и дейни хора стоят зад Hear the world, и кой е техният ментор следва да разберем от учениците Димитър, Теодор и Стоян в следващите редове.
Здравейте на целия отбор! Представете се на нашите читатели.
Димитър: Аз съм Димитър Джангозов, ученик от 11 клас в ПМГ „Иван Вазов“ Димитровград. Занимавам се с програмиране и съм финалист в последното издание на националното стартъп състезание „Get in the Ring“. Освен автор на идеята в нашия отбор, аз бях и техническият разработчик, създаващ мобилното ни приложение в помощ на хората със слухови затруднения.
Теодор: Аз съм Теодор Жеков. Наскоро се дипломирах от ПМГ „Иван Вазов“ в Димитровград. През годините редовно се включвам в различни извънкласни дейности, а неотдавна имах и възможността да посетя Европейския парламент в Брюксел. Спортът и фотографията са ми хоби, а професията ми ще бъде свързана с предприемачеството. Само след няколко седмици заминавам за Холандия, където ще уча Международна бизнес администрация в Ротердамския университет „Еразъм“.
Стоян: Казвам се Стоян Гечков. Тази година завърших Националната търговска гимназия в гр. Пловдив. Занимавам се с много неща, участвам в различни състезания и конкурси, пътувам. Само преди седмица завърших успешно осмия си международен проект по програма „Еразъм+“, а през април спечелих националните финали на „Виртуално предприятие“ и „Финансов иновационен лагер“, организирани от Джуниър Ачийвмънт България.
Преди 2 години мислех да продължа образованието си със специалност Медицина – химията беше моят любим предмет в училище. Тогава разбрах за Джуниър Ачийвмънт и се включих в едно тяхно състезание, където стигнах до финала, може би малко неочаквано. Силно ме впечатлиха талантът, амбицията, желанието за успех, искрицата в очите на младите хора – също като мен, удоволствието, с което всички те работеха задружно, рамо до рамо с ментори и преподаватели. Тогава осъзнах, че това за мен е идеалната среда, която не искам да напускам. И ето, че сега продължавам своя път към Американския университет в България, където ще уча бизнес, мениджмънт и политика.
Менторът ни е Стоимен Илиев, програмист от NN България. Той ни даваше съвети за технологичната част на продукта, както и за целевата ни група.
Вашият проект се казва „Hear the world“. Разкажете ни за него.
Димитър: HearTheWorld е социална иновация от ново поколение, която цели да бъде от помощ на хората със слухови затруднения. Тя анализира в реално време (подобно на Shazam) природата на звуците около смартфона ни и ни известява с вибрация, премигване на екрана и нотификация, когато специфичен тембър е засечен/силата на звука е твърде висока/установят се равномерни промени в звука. Така например телефонът може да стои на масата в офиса или вкъщи и да ни известява, когато звънецът на вратата се натисне, някой почука на вратата, микровълновата иззвъни, пожарната аларма се включи и т.н. Продуктът е в процес на разработка.
Как се роди идеята за „Hear the world”? – Проект, който е колкото емоционален, толкова и полезен за хората със затруднения в слуха.
Димитър: Аз винаги съм се чувствал съпричастен към хората, които по някаква причина имат проблем със сетивата си. Не само заради възникващите битови проблеми, а и поради социалните такива – тези хора твърде често не биват приемани от обществото заради безкрайно глупави причини: страх, дезинформираност, липса на възпитание... Затова и когато тримата започнахме да мислим идея за проект, аз веднага се насочих към хората със слухови затруднения. Вярвам, че не е далеч денят, когато с помощта на високотехнологични изобретения като HearTheWorld бариерата (първо в битов, а после и в междуличностен план) между чуващи и нечуващи, виждащи и невиждащи и т.н. ще стане почти незабележима.
Как протече състезанието „Социални иновации“ на Джуниър Ачийвмънт? Кое ви затрудни най-много?
Стоян: Инициативата „Социални иновации“ протича на няколко етапа: има два предварителни кръга - национален и световен финал.
През първия кръг всички отбори описват съвсем накратко своите идеи и ги изпращат за преглед от журито. Тази година, от над 300 отбора след този кръг, останаха само 15.
Във втория кръг всеки от отборите развива по-задълбочено идеята си, правят се проучвания, анализират се статистики, търсят се партньори. Целта е да се създаде завършен бизнес план по модела „Canvas“, където ясно и точно се разграничават фактори като целева група, потребители, партньори, доставчици, конкуренция, разходи, ключови дейности, възвръщаемост и добри практики. По време на този кръг всички отбори имаха възможността да се консултират с ментори от NN България, с които имахме по 2 онлайн срещи.
Следващата стъпка беше националният финал на 30 май. До него бяха допуснати 8 отбора, чиито бизнес модели журито определи за най-добри. Националният финал се проведе онлайн в платформата „GoToMeeting“. Тук всеки от отборите имаше възможността да представи продукта си в рамките на 5-минутна презентация или видео, след което журито, съставено от представители на Джуниър Ачийвмънт България и специалисти от NN България, задаваше своите въпроси. Състезателният ден приключи за няколко часа. Последва кратка пауза, в която членовете на журито обсъждаха представянията на отборите. След това всички отново влязохме в онлайн платформата, а комисията вече беше взела своето решение: за национален победител беше обявен нашият отбор HearTheWorld.
Така стигнахме до най-високото стъпало в „Социални иновации“ и отборът ни беше поканен да се включи в световния финал, който предстоеше на 23 юни сутринта. Тук нещата не бяха много по-различни – надпреварата отново беше онлайн в същата платформа, просто имахме повече работа – освен бизнес плана, трябваше да представим и видео, и презентация, преведени на английски език, като в представянето на живо всички отбори използвахме презентациите си и отговаряхме на въпроси, а видеото и бизнес плановете ни се оценяваха отделно.
Нашето представяне мина без фатални трудности, единствено на моменти имахме проблем с Интернет връзката, която блокира точно когато беше нашият ред, но ние се опитахме да запазим самообладание, рестартирахме системата и отново се включихме. Обяснихме за продукта си и отговорихме на въпросите. Изслушахме и останалите отбори от другите държави, които също имаха интересни идеи. Така дойде краят на този, вълнуващ и изпълнен с емоции, състезателен ден. Резултатите бяха обявени с прессъобщение на следващата сутрин, когато разбрахме, че комисията с членове от Европейския парламент, NN Group и Junior Achievement Worldwide ни е направила първият български отбор, който се класира в челната тройка на тази глобална надпревара.
По пътя към успеха срещахме много и различни трудности, свързани най-вече с липсата на време и разстоянието между нас. „Социални иновации“ се провежда по време на учебната година, а по това време всички ние се занимавахме с много други неща, на мен и Теодор ни предстояха и матури. Затова се налагаше винаги да изпращаме материалите си в последния момент, за малко дори да пропуснем срока за регистрация още в началото. Другата трудност беше, че сме от различни класове, а аз – от друг град. По време на инициативата се събрахме само два пъти за малко в Димитровград – за да заснемем видеото за световния финал и за да участваме заедно и от едно място в него. През останалото време комуникирахме по Skype, говорехме няколко пъти в седмицата по няколко часа, като често се случваше всеки от нас да е свободен по различно време. Но никой от нас не е очаквал нещата да бъдат лесни, напротив – трудностите придадоха допълнителна стойност на пълноценното ни участие в „Социални иновации“ – това вълнуващо приключение, в което се впуснахме и извървяхме пътя от началото до края!
Какви качества трябва да притежава един отбор, за да успее да впечатли експерти със световен авторитет?
Стоян: Отбор – това е ключовата дума. „Социални иновации“ е отборна инициатива, в която на първо място е отборната работа. За да бъдат успешни участниците, трябва да работят като отбор, да действат като отбор, да бъдат отбор в истинския смисъл на думата. Ние от самото начало решихме, че ще участваме с равни дялове при развитието на HearTheWorld, затова разделихме компанията на 3 отдела, като всеки от нас управляваше един от тях: Димитър – техническия, Теодор – маркетинговия, а аз – финансовия. Винаги зачитахме мнението на всеки един от нас, а когато имаше разногласия, вземахме под внимание всички гледни точки и дискутирахме, докато стигнем до единно решение.
Другият основен критерий е отборната идея да има практическа реализация и да се докаже, че е работено върху това, защото само на теория много неща звучат по идеалния начин, но на практика са неприложими. В нашия случай, до световния финал ние бяхме завършили приложението си на около 70%, като обяснихме, пратихме снимки, показахме кодовете и представихме план за развитието на продукта ни с точни дати и срокове, които сме си поставяли и сме изпълнявали още от началния етап.
Разбира се, при оценяването е важно всичко – качественият бизнес план, оформлението на видеото и презентацията, отговорите на въпросите, които журито задава на момента и т.н. Още нещо обаче, което ние препоръчваме, е свободата на инициативата. „Социални иновации“ е състезание за ученици и затова е добре учениците сами да се спрат на определен проблем и сами да стигнат до идеята за продукт, който смятат да реализират, защото така ще имат по-точни цели и по-ясна представа за отборната им концепция. Има случаи, в които разработени от учителите, идеи се взимат наготово, което комисията може много лесно да разбере и съответно да накаже. Пътят към успеха в „Социални иновации“ и изобщо в което и да е състезание на Джуниър Ачийвмънт, не е това!
Живеем в напрегнат свят и сме дотолкова претоварени с информация, че промени като „Hear the world” внасят глътка свежест в ежедневието на хората. Ако можехте да решите друг подобен проблем, то какъв би бил той?
Димитър: В България имаме късмета идеята ни за нормално детство да не е свързана с мизерия, недохранване, липса на образование, бракове на 12 или стрелба с автомат по мишени в пустинята. За милиони деца по света обаче това не е така.
И поне аз бих работил години наред, просто за да видя как едно такова дете изживява това, което заслужава – щастливо детство, далеч е от ужаса на войната, назадничавите култури или бедността.
Трудно е секторът на социалната иновация да бъде измерен, но с какво всъщност се различава той от останалите?
Димитър: Тъй като все пак не става дума за благотворителност, той има общо с иновациите във всички други сектори – необходим е устойчив бизнес модел, от който да се генерира печалба. Само че тази печалба обикновено не отива за нечий десети апартамент, а за оцеляването на въпросното предприятие. Често се разчита основно на спомоществователи, които да поддържат фирмата жива. И понеже думата „социално“ тук играе голяма роля, приходите може да са ограничени – идеята е да помагаме на хората (уязвимите групи не разполагат с големи финанси), не да ги „изцедим“.
Какво ново можем да очакваме от вашия екип през следващите месеци?
Стоян: В днешно време живеем в условия на забързано ежедневие, в свят, в който нещата непрекъснато се променят, понякога неочаквано. Същото е и при нас. В момента не можем да поемем ангажимент и да дадем определено обещание за нещо конкретно дори това - да работим по развитието на идеята HearTheWorld не беше планирано и се зароди сякаш като изненада. Може би след по-дълго време – месеци или години, а може би още през следващата седмица ще обявим разработването на нов, различен и иновативен продукт. Едно нещо е сигурно: ще продължаваме активно да се включваме в инициативите на Джуниър Ачийвмънт и да работим съвместно с тях.
Димитър: С края на състезанието и началото на новите ни ангажименти (университети, работа, обучителни програми и т.н.) темпото ни на работа се забавя и насочваме основните си усилия към следващите ни житейски предизвикателства. Въпреки това обаче ще останем верни на проекта и каузата, както и на социалното предприемачество по принцип, и ще помагаме безкористно на хората в нужда.
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.