Успелите

Quin Bite: Хапвайте вкусно и полезно

Преди 3 години Константин и Сана Драгови започват бизнес със сурови десерти и създават безглутенови, веган биобарчета, като лично опитват, измислят и променят рецептите, така че да предложат здравословна алтернатива на известни десерти. 

Именно това според тях отличава Quin Bite от конкурентите, които залагат основно на полезните състaвки и не толкова на вкуса. Всичките шест варианта, които управляваната от тях компания "Шанкара България", собственост на холандската Shankara, произвежда в момента, са познати на масовия потребител, тъй като наподобяват други популярни продукти, но за разлика от тях са здравословни. А пазарът за този вид храни расте.

Идеята за Quin Bite се ражда съвсем естествено - и двамата водят здравословен начин на живот, но забелязват, че повечето биопродукти не са много вкусни, защото се набляга повече на ефекта. Именно там те виждат своята ниша.

Така три месеца след като се появява идеята, на пазара излизат първите блокчета Quin Bite.

"Сложихме в тях различни подправки и билки, които според типа човек влияят по различен начин",

обяснява Драгов. Макар че десертите получават положителни отговори при тестването, те така и не откриват масов пазар, просто защото вкусът е непознат.

"Не можеш да научиш човек да яде нещо, което не познава", казва Сана Алсбей-Драгова за личния урок, който са получили.

Така стигат до решението да променят рецептите и да ги заменят с нови и познати вкусове. Променят също и дизайна на опаковките, но запазват името. В момента компанията предлага шест вида Quin Bite - лешник, коко шоко, шоко мента, кокос, боровинка и брауни.

Според предприемачите най-голямото предизвикателство е "да улучиш рецептата, да направиш вкусен десерт, който е изцяло чист".

 

По думите на Драгови първоначалната им инвестиция е минимална в сравнение с други компании, които разработват биопродукти. Началното вложение е не повече от 10 хил. лв., с което са покрити дизайнът и опаковките. Производството и дистрибуцията поема съдружникът от Roobar Яни Драгов, а Сана и Константин връщат дължимото с първата печалба. 

За Драгови качеството на суровините е много важно. Използват само един сорт цели фурми и цели ядки кашу като база за всяко десертче, а различните вкусове включват какаови зърна, кокос, боровинки от България.

Суровините са с биосертификат, а някои от тях се изпращат за допълнителни тестове в Германия, за да са сигурни, че няма пестициди. Сред предизвикателствата, с които се сблъскват, е подборът на доставчици - не всички продават малките количества суровини, от които Quin Bite се нуждае.

Всичко това увеличава цената на суровите десерти.

"Слагаме ванилия, парченца шоколад, боровинки и над 20% кашу, докато другите фирми слагат основно фурми. Това прави нашата себестойност като суровини по-висока",

обяснява Драгов. Компанията обаче не може да продава по-скъпо, тъй като по думите на Алсбей-Драгова "пазарът вече е наложил цените". Затова и барчетата Quin Bite в магазините вървят колкото и конкурентните продукти - по около 1.80 лв. за брой, което е за сметка на маржа на дружеството.

Дори и така обаче "Шанкара България" работи на печалба, и то увеличаваща се. Последният отчет показва, че тя се е повишила от 74 хил. лв. през 2016 до 110 хил. лв. миналата година. Засега с цялата печалба се изплаща вложението на компанията майка, която насочва част от средствата за финансово подпомагане на социални проекти. Драгов прогнозира, че в рамките на една година инвестицията трябва да се изплати. 

В момента компанията произвежда 100 хил. барчета на месец, което е десет пъти повече, отколкото в началото. Освен в България Quin Bite се продава в 15 държави, сред които Португалия, Сърбия и Полша, а плановете са пазарът още да се разшири.

Пазарът за биопродукти и най-вече на сурови десерти се разраства скоростно навсякъде по света и България не изостава от тази тенденция. Тук компанията среща и по-голяма конкуренция: "Интересното е, че България се очертава като център на суровите барчета и е основният производител за Европа", споделя Драгов.

Въпреки наблюдавания успех обаче двамата смятат, че трябва да проучат внимателно търсенето, преди да пуснат следващите си нови продукти. Те са още концептуални, но Драгов загатва, че "подготвихме хем нещо сурово, хем и нещо, което не е сурово", което вероятно ще излезе на пазара тази есен. И ще добави още малко сладост към бизнеса.

Откъде дойде името на десертчетата?

Константин Драгов: Quin на английски е "петорка", а bite - "хапка". Идеята беше, че това е хапка от петте елемента в природата - вода, въздух, огън, земя и пространство. 

Защо се отказахте от десертите с билки?

Сана Алсбей-Драгова: За да продадеш такова барче, трябва 10-минутна лекция какво е това аюрведа и в магазина няма кой да обяснява, трябва да има цяло "предписание". Затова решихме, че храната трябва да бъде вкусна, а билковите продукти трябва да бъдат отделно.

Как избрахте вкусовете?

С. А.-Д.: "Баунти" беше моят любим десерт, когато бях малка. Косьо пък много обича мъфин с боровинка. Когато правихме лешник, бяхме купили "Нутела", за да си спомним вкуса, защото отдавна не ядем такива неща. Барчетата са вдъхновени от любими и познати вкусове, като в нашия случай съставът е изцяло сушени плодове и ядки.

Можете да намерите повече информация или да си закупите от вкусните продукти на сайта им, а на фейсбук страницата им можете да откриете много интересни и забавни рецепти, с които да разчупите класическите десерти и да погъделичкате сетивата си. 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Радостина Иванова

Млада, перспективна, бъдеща PR-ка. Влюбена съм в живота- обичам цветята, животните, колите, вкусната храна и приключенията. Но най-вече обичам да творя красота!

Оставете коментар

0 коментара