Успелите

Soft Questions: представление за деликатните въпроси на успеха

Стефани Ханджийска наскоро завърши магистратурата си в London School of Contemporary Dance с дипломна работа на тема „Връзката между капитализма и артистичния труд: възможности за устойчивост“. Темите, които я вълнуват като артист, са представите за успеха в съвременното общество, труда и националната идентичност – все такива, които заради противоречивостта си е по-лесно да бъдат оставени безвъпросни, вместо дискутирани.

Стефани е един от 13-те български хореографи, чиито работи попадат в програмата на втората Българска танцова платформа на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“. Той се провежда в София между 10 октомври и 8 ноември с богата международна програма, платформа от български продукции, образователна програма и двудневна международна хореографска среща. 

Освен пред публиката на „Антистатик“ работите на Стефани са показвани още във Великобритания, Виетнам и Египет. През 2019 г. тя режисира и първия си филм „Поглед от ръба“ (в сътрудничество с режисьора и хореограф Коста Каракашян).

През същата година е избрана за първия стипендиант в област „Танц“ на Национална стипендия „С усилия към звездите“, учредена от Фондация „Културни перспективи“, с ментор Галина Борисова, а междувременно се обучава и в програмата за млади хореографи ATLAS на престижния ImPulsTanz 2019.

В паузата от натовареното ѝ танцово ежедневие разговаряме със Стефани Ханджийска за последния ѝ проект Soft Questions, посветен на „деликатните“ въпроси, свързани с успеха. 

Стефани, в момента, особено в света на бизнеса, много се говори за soft skills и се насърчава изучаването и развитието им. Soft Questions задават ли въпроси към тези умения, или самите те си служат с част от езика им? 

Soft Questions задава „меки“ въпроси за това какво е успехът. Успехът има известна перформативност в обществото – демонстрира се и се доказва чрез външни, често материални белези – награди, позиции, интервюта, материални придобивки. На техен фон представлението задава въпроси относно истинската същност на успеха от гледна точка на един млад професионалист в танца. Аз, на свой ред, като автор, идентифицирам разминаване между външния успех и вътрешния такъв и меко задавам въпроси в тази посока. 

Защо задаването на въпроси е важно и има ли по-важни и по-маловажни такива? 

За мен е много важно да си задаваме въпроса какво означава истинският успех за нас като хора. И ако разпознаем, че изневеряваме на вътрешния си морален компас – да не се страхуваме да пренаредим пъзела си. Притеснявам се, че много рано обществото ни раздава готови формули за успешност и много възрастни около мен са ги приели като верни, без да ги проверят сами за себе си. 

В работата си често ползваш средствата на физическия пърформанс и визуалните изкуства. Как ги съчетаваш? 

По някакъв начин след стипендията ми от „Импулстанц“ миналата година, мисля, че започнах да възприемам танца като визуално изкуство. Сякаш въздухът е едно голямо празно платно, а тялото ми е четка с ярка боя. 

В по-широкото ти поле на интереси ярко присъства темата за труда и чувството за успешност. Как би описала ситуацията на съвременните артисти на пазара на изкуството и труда в България? 

Според мен в настоящия момент независимите артисти в България са в много динамична ситуация и имат възможността да влияят върху културното статукво. Българските съвременни артисти са изключително активни и това, което ме радва – много сплотени в усилията си да работят заедно с институциите за една по-добра културна екосистема.

В практиката си съм ситуирана между София и Лондон – в английската столица подобна непосредствена връзка с институциите, такова динамично влияние от страна на сектора е немислимо да има поради мащабите на сектора. 

Кои са водещите „деликатни въпроси“, които те занимават в момента? 

Капитализмът и как той влияе на изкуството, продължава да ме занимава изключително много. Намираме се насред глобална пандемия, последиците от това в глобален мащаб са тук и сега и ще бъдат тук, с нас, поне в следващите няколко години. Пандемията направи още по-видими социалните и моралните проблеми на капитализма и начина, по който уязвимите групи са засегнати от него. 

Капитализмът влияе едновременно като гравитационен камък на изкуството, ограничава полета му, но и го предизвиква да комуникира още по-ярко. Написах магистърската си дисертация на тази тема и ще работя в същата посока с новата си работа „84 разговора“ заедно с Ясен Василев и Коста Каракашян. Коста и аз се назначаваме като своеобразен отдел „Продажби“ на танца и ще се обаждаме по телефона на хората, за да ги поканим да дойдат да гледат танц, докато не спираме да танцуваме пред публиката в залата. 

Soft Questions гостува на Сцена „Дерида“ (София, ул. „Цар Самуил“ 32) на 8 ноември, от 18.30 ч. Билетите (10 – 12 лв.) вече са в продажба на EPAYGO, както и на касите на Сцена „Дерида“. До 1 ноември 2020 г. е в продажба и общ билет за цялата „Българска танцова платформа“ на стойност 50 лв., единствено онлайн на EPAYGO.BG (груповият билет не включва концерта на Иво Димчев). 

Повече за представлението ТУК

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Васил Койнарев

Кандидат-доктор по съвременен български език, докторант по философия, магистър по лингвистика, бакалавър по филология и бакалавър по журналистика. Преподавател, лектор, редактор на свободна практика. Основател на фирма за редакторски услуги — Редактор.бг ЕООД — www.redaktor.bg

Оставете коментар

0 коментара