Десислава Василева, EspressoNews: Заразявайте с добро!
Десислава Василева се представя като позитивна, динамична и изключително емоционална личност. Но цялата тази енергия тя насочва към това да бъде част от промяната, да ангажира обществеността и да предава доброто. Освен комуникационната агенция Idea PR & advertising, тя създава регионалната медия EspressoNews.bg, която популяризира добрите новини. Създател е и на социалния проект „Работилница за репортери“, помагащ на талантливи деца да открият своя потенциал.
Поводът да се срещнем с нея е, че тя и екипът ѝ бяха номинирани и отличени в годишните награди за добротворчество на "Агент на промяната" в категория "Медия". Тук е моментът да благодарим за партньорството на Jamba, които приеха идеята ни да направим поредица от интервюта с всички наградени и да покажем, че всеки човек може да бъде герой на промяната.
Ти и екипът ти бяхте наградени в годишните награди за добротворчество на „Агент на промяната“. Какво означава тази награда за вас?
„Агент на промяната“ звучи като титла, а като всяка титла това е нещо, което трябва да се заслужи. Радвам се много на всяко отличие, което получаваме за проекта, защото това означава, че вървим в правилната посока, че помагаме и че имат смисъл всички усилия и време, които влагаме. Най-много ме радва и зарежда, когато ние отличаваме участниците в проекта за тяхното старание; когато виждам изненадата в очите им, невярващи, че са толкова добри; когато ми споделят как са се променили, колко много са открили за себе си и как осъзнато вече могат да изберат пътя, по който да вървят. Тук е моментът да благодаря на менторите и журито в проекта през годините, защото те са част от Работилницата и заедно постигаме резултатите, с които печелим тези отличия.
Наградата е във връзка с EspressoNews – първата регионална онлайн медия, която информира жителите от общините в Западна България. Разкажи ни малко повече за това как се роди идеята.
Преди да създам комуникационната агенция, работих като пиар на община, а след това на Областна администрация на Софийска област. Разказвах и вдъхновявах бизнеса в района да подкрепя и подпомага развитието на общината и талантливите деца в нея. След като започнах свой собствен бизнес и спрях да се занимавам с обществените дела, не можах да остана дълго време безразлична. Знаейки колко много хора има, които влагат енергия и ентусиазъм да организират нещо, а този труд остава неоценен, реших, че трябва да популяризирам доброто.
Обзе ме вдъхновение да създам информационен портал, в който да популяризираме всичко, случващо се в района, да разказваме какво се развива и предлага, да показваме успелите и вдъхновяващи личности, които заслужават адмирации и са добрият пример, който трябва да бъде показван.
Измислих логото и структурата за една нощ, а сайтът беше готов за няколко дни. Първата рубрика, която сложих в основното меню, беше „Добрият пример“. И така вече имах освен комуникационна агенция и регионална медия. Само след няколко месеца последва и събитието „Добрият пример на запад от София“. В него участват представители на бизнеса, местната и държавната власт и институциите в района, които дискутират проблеми, споделят добри практики и обменят опит и контакти, за да си бъдат взаимно полезни. Втората част на събитието са отличията приз „Добрият пример“ - за личности и компании в района, които правят добри дела. Ангажираме хората да номинират, сами да посочват кои са вдъхновяващите ги примери и компаниите, които помагат.
След създаването на медията, съвсем логично се появи и „Работилница за репортери“ – обучителен конкурс, в който работим с ученици в горен курс, които подготвяме в различните журналистически жанрове, даваме им указания и примери как се пише и тема, по която да представят случващото се в своята община. Даваме им задачи да направят пътепис и да разкажат за красива природа и любимите места и кътчета, за които малко хора знаят.
Увличаме ги да търсят, да пишат и да споделят откритията и емоцията си… Публикуваме техните авторски материали и представяме района в една друга светлина – през емоцията и перото на младите хора. И така, вече повече от пет години развиваме регионалната медия, талантливите деца в района, а в последното издание на Работилницата и от цяла България, тъй като съвсем естествено проектът се превърна в национален.
С цялата тази дейност изключително много допринасяте за развитието на младите хора. Откъде тръгва промяната?
Промяната тръгва първо от самия теб. Според мен, за едно дете, което расте и се възпитава от своите родители, учители и близки, най-трудно е да открие своето призвание, защото всеки се опитва да го насочи в “правилната посока“ и с грижа и обич дава съвети. Но човек трябва да открие себе си и понякога с многото съвети по-скоро се изгубваме, отколкото се откриваме.
Зная колко са неориентирани децата и колко трудно сами могат да вземат решение с какво да се занимават и какъв потенциал реално притежават, защото самата аз бях доста неуверена на тази възраст.
Тогава моята учителка по литература ми вдъхна необходимата увереност и разкри потенциала, който нося. А сега е мой ред да направя това за децата, доколкото мога. Добрият пример е ключов фактор за възпитанието на едно добро общество, дори в психологията за възпитанието на децата е най-важно не това, което ще кажеш на детето, а какъв пример ще му дадеш.
В „Работилница за репортери“ даваме шанс и поле за изява на талантливите деца, които да опитат на практика какво е да си автор и да се занимаваш с комуникации или журналистика, но най-основната ми цел е да предам нататък – доколкото мога, да бъда полезна за тези деца, да им помогна да открият своя потенциал и да го разгърнат, да повярват в себе си, да бъдат по-мотивирани, по-ангажирани, по-активни, смело да заявяват своята позиция.
Ако трябва да отговоря на стегнат професионален език - правим за участниците един вид кариерна ориентация и им даваме добро портфолио от техни авторски материали, което да им послужи за в бъдеще при кандидатстване за работа.
По пътя си със сигурност срещате трудности, но това не ви отказва от вашата мисия. Какво е нужно, за да повярваме в доброто и да последваме добрите примери като теб?
Може би защото винаги нося розовите си очила, опитвам се да виждам позитивното във всяка ситуация и ако трябва да погледна нанякъде, ще съзра красивото и доброто. Така, срещайки поредната трудност, просто се вглеждам в хубавото, което сме успели да постигнем, давам си сметка колко много сме вложили и тогава не виждам смисъл да се отказваме или плашим. Просто оставям момента да отмине в очакване и търсене на нова възможност и с вяра в собствените сили, защото с този екип, както сме се справили досега, така можем да продължим и напред. А каузата е това, което ни дава стимул!
Най-голямата притегателна сила е това да бъдеш ангажиран; да станеш част от каузата; да усетиш стойността, която можеш да дадеш; това, с което можеш да допринесеш, и удовлетворението, че си помогнал. Двигателят е емоцията.
И поглеждайки през моите розови очила, виждам толкова много прекрасни, смислени и стойностни инициативи. Има за всекиго по нещо и ако не се вълнуваш от талантливите деца на България, то може би ще те докосне идеята да помагаш на животни или в опазването на природата, или пък може би спортни, творчески инициативи… А когато нещо те докосне, когато силно желаеш нещо, даваш всичко от себе си, за да го постигнеш.
Какво ви предстои оттук нататък в личен и професионален план?
Трудно ми е да отговоря на този въпрос, защото при мен нещата се случват спонтанно, водена от емоцията. Без да съм планирала и без изобщо да съм си представяла, че за няколко години резултатът от импулсивните ми идеи в моменти на вдъхновение ще са:
- Над 500 открити млади таланти, които учат или ще учат журналистика, много други, които ще станат юристи, историци, биолози, дизайнери, ИТ и т.н., но винаги ще носят в себе си тази любов, отношение и споделени ценности.
- Стотици създадени и публикувани авторски текстове, като съдържание, изпълнено с любов, оптимизъм и ангажираност.
- Десетки партньори, които първо ни гледаха с изненада, но все повече вярват в нас и ни подкрепят...
И водена от емоцията и в личен, и в професионален план, това ще бъде моделът, който ще продължим да развиваме и вярвам, ще намира все повече съмишленици и по-приветлива среда в България. Защото, смея да мечтая – и далеч извън нейните предели - това е моето желание!
Кои са посланията, които искаш да предадеш на нашите читатели?
Колкото повече четеш, слушаш и виждаш доброто, толкова повече започваш да вярваш в него. Медиите неслучайно се наричат „четвъртата власт“, тъй като имат силно манипулативно въздействие върху хората. И ако можем под тази форма да въздействаме, то с EspressoNews се стараем да изграждаме едно по-добро общество.
Каня вашите читатели да се включат в предизвикателството #РаботилницаЗаРепортериChallenge и заедно да покажем колко голям талант имат непознатите млади автори от "Работилница за репортери"!
Нека заедно залеем мрежата с вълна от вдъхновение!
Нека продължаваме да показваме „Добрия пример“ и нека този пример ентусиазира и мотивира повече хора.
Заразявайте с добро, запалвайте искрата и нека този заряд се умножава!
*Снимки: Десислава Василева