Успелите

Димитър Протогеров, MissionEmission: Искам бъдеще, в което не виждаш това, което дишаш

Всеки от нас е попадал на дискусия относно темата за мръсния въздух. И докато повечето хора не предприемат активни действия, за да подобрят нещата по въпроса, има и такива, решени да действат и да предприемат дадени мерки, които са по силите им. Днес ви срещаме с Димитър Протогеров, съосновател и студио мениджър на Oblik Studio - компания, специализирана в разработването на стойностни дизайн решения за международни клиенти. В края на 2018, провокирани от негативното влияние на автомобилния транспорт върху околната среда, те създават MissionEmission като дигитален продукт в обществена полза. Приложението изчислява отделеното количество вредни емисии при всяко пътуване с автомобил и насърчава водачите на превозни средства към оптимизиране.

Как се роди идеята за Mission Emission и каква е целта ви?

Както всяка социално отговорна кампания, идеята за MissionEmission се роди от личната история. След удължен престой в Шотландия, една от държавите с най-чист въздух в Европа, се озовах пред светофара на натоварен столичен булевард в централната част на София. Силуетите на пешеходците бяха потънали в тъмнината на падналия смог, а нивата на фини прахови частици надвишаваха драстично допустимата норма. На влизане в офиса споделих възмущението ми с колегите от студиото. Именно този мъглив портрет на града заформи една спонтанна дискусия за това как да използваме ресурсите на компанията в създаването на продукт, който стимулира гражданите да предприемат съзнателни действия за намаляване на вредните емисии.

Не е тайна, че замърсяването от автомобилния транспорт причинява непосредствени и дългосрочни ефекти върху околната среда и здравето. Това се оказа и основната тема в проучването ни за проекта. Замислихме се колко полезно би било, ако всеки един от нас може да се информира за това какъв отпечатък оставя върху планетата, придвижвайки се. Открихме, че в световен мащаб не съществуват калкулатори за вредни емисии, които да са лесни за използване. Така през 2018 започнахме работа по проекта в партньорство с програмистите от BetaPeak.

За по-малко от минута функционалността на приложението превежда потребителя през три основни стъпки. Първо, потребителят избира своя тип превозно средство. След това и вида гориво. Накрая се въвежда маршрутът, който може да е в един град, между две населени места или до различна държава. За да илюстрираме по-добре вредния ефект от всяко пътуване, интернет калкулаторът показва за колко години едно дърво ще успее да абсорбира замърсяването, което се генерира за даден маршрут и тип кола.

За момента колко хора са ползвали платформата и как се приема тя?

Освен широкия медиен интерес в България, любопитството на западната преса не закъсня. Новината за старта на MissionEmission бе отразена в държави като САЩ, Канада, Бразилия, Австралия, Япония, Холандия, Франция и Италия, а продуктът бе определен като “иновативна социална кауза”. В рамките на 2019 сайтът е посетен над 100 000 пъти, като засилен интерес се отчита във високоразвитите в икономически план страни.

За същата календарна година отчитаме широка използваемост на платформата от потребителите на възраст 25 - 34 години. Анализирайки данните на уебсайта, забелязваме любопитна тенденция, в която потребителите калкулират по няколко маршрута на посещение. Понастоящем 25% от посетителите на MissionEmission идват от САЩ, следвани от Канада с 12%, Великобритания и Австралия с 11%, както и Германия с 9%.

Осъзнаването на проблема е важна част от неговото решаване, но каква бихте казали, че е следващата стъпка в тази насока?

Следващата стъпка е осъзнато действие и преосмисляне на ценностите ни като граждани. Необходимо ли е всяко семейство да разполага с няколко автомобила? Има ли предпоставки икономиката на споделянето да се адаптира в тази тенденция? Наясно сме, че няма как гражданите да преустановят напълно навиците си, но трябва ли удобството да е за сметка на природата? В крайна сметка, всички ние дишаме един и същи въздух.

Дали можем да изминем конкретен маршрут с метрото, или пък да се придвижим пеша, а защо не и посредством велосипед? Като безплатен инструмент за обществено ползване MissionEmission разкрива конкретни действия в разрешаването на проблема и провокира водачите на превозни средства да се замислят за алтернативите на всяко свое пътуване от точка А до точка Б, защото не крайната точка е важна, а следите, които оставяме по пътя към нея.

И като си говорим за осъзнатост - за да ползва вашия инструмент, човек все пак трябва да разбира отговорността си към околната среда. У много хора все още липсва такова усещане. Как смятате, че то може да бъде възпитано и развито?

В платформата сме избрали любопитни факти и съвети, които да помогнат на потребителя по-ясно да разбере същността на проблема и същевременно да му разкрие практични начини, чрез които да подобри средата около себе си. Статистиката показва, че:

  • един градски автомобил е паркиран през 90% от времето;

  • градският транспорт е с 75% по-безопасен от пътуването с кола;

  • повечето средни и големи градове в Европа вече предлагат автомобили за споделено използване;

  • старите автомобили замърсяват в пъти повече от новите автомобили. Средната възраст на автопарка в България е 20 години при средна за европейския съюз от 10 години;

  • към момента се падат по-малко от 400 дървета на човек, всяко едно от които трябва да “работи” цяло едно десетилетие, за да изчисти въглеродния диоксид, отделен за по-малко от една календарна година.

Това са само част от многобройните факти и съвети, които акцентират върху важността на проблема и илюстрират нуждата от намирането на решение. Ние вярваме, че усилията за устойчиво бъдеще несъмнено вървят ръка за ръка с грижата за природата и разумното използване на ресурсите. В този контекст провеждането на инициативи с цел повишаване на екологичната култура в България не е за подценяване.

Тук засилено участие могат да вземат медиите и популярните личности със силен глас в обществото. От друга страна, въвеждането на нови закони, регулации и изисквания към бизнеса би изиграло огромна възпитателна роля за всички ни. Бихме желали да видим една разумна България, която провежда политики в ограничаването на старите превозни средства и упражнява реални мерки за контрол на автопарка.

Планувате ли разширение на платформата в бъдеще по някакъв начин?

През 2020 планираме да адаптираме платформата за неанглоговорещи пазари, за да увеличим нейната достъпност.

Опишете ни в какво бъдеще мечтаете да отгледате своите деца.

В бъдеще, в което обществото няма нужда от инструменти като MissionEmission. Бъдеще, в което не виждаш това, което дишаш.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Венелин Добрев

Съосновател на инициативата и автор на идеята за „Младите успели българи“, която по-късно става uspelite.bg. С интереси в областта на туризма, предприемачеството и маркетинга. Любимите ми неща са пътуванията, хубавите филми и рок музиката.

Оставете коментар

0 коментара