Елица и Камелия от "Биоигри": Не спирайте да се развивате!
Днес ви срещаме с две дами, които реализират една прекрасна кауза. Елица и Камелия развиват заедно платформата "Биоигри", за която можете да разберете повече в следващите редове. "Биоигри" бяха едни от участниците в Акселератора на ПРОМЯНАТА 2019, заедно с още 11 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата и младежите в България. Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, базирана на специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации, които помагат на социалните предприемачи да подобрят своите решения и своя бизнес план. Той е част от процеса на селекция в конкурса ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България.
Как се роди идеята ви?
Камелия покани Елица да направи лекция за Марианските острови за деца като уъркшоп на „Биоигри“. Елица е живяла и работила като хотелиер 17 години на Марианските острови в Тихия океан, преди да се завърне в България. Тя приготви презентация с много картинки, интересни въпроси и кратки разкази като „колко пъти Черни връх се събира в Марианската падина" и „как кокосовият рак бере кокоси от палмите". Децата се забавляваха много и научиха дори чрез подреждането на квадратни бисквитки какво представляват тектоническите пластове и как се е образувала Марианската падина.
По-късно Камелия получи съобщение от родител, който искаше да споделим с него презентацията. Синът му бил толкова впечатлен, че искал да разкаже за всичко научено на своите съученици! Това ни накара да се замислим дали не може да съчетаем знанията, уменията и опита за работа с деца на Камелия с експертизата на Елица от света на чатботовете и работата с клиенти на Umni и да дигитализираме близо 200 научни игри за деца, които Камелия е създала за „Биоигри" за учене чрез игра. Така се роди идеята за чатбота „Борис" – детски образователен чатбот, който под формата на диалог и с използването на игровизация да помага на децата да учат.
Какво сте направили до момента за развитието на проекта?
Направихме изследване за използването на чатботове и други дигитални формати в образованието в други държави, както и използването на играта като метод на обучение в дигитални платформи, също световните тенденции в електронните формати на образование. Изследването потвърди, че използването на чатбот и игровизацията имат място и се прилагат успешно в други страни и биха били подходящи и за българските деца.
Следващата стъпка беше да се избере тема за демо чатбот и да се напише сценарий. Решихме да направим кратичък текст за деца от 5-ти клас, като вземем въпроси от материала, който учениците са минали от 15 септември до сега. След като първият тест, който „Борис" може да проведе, беше готов и чатботът „Борис" стана реалност, следващата стъпка беше да се даде възможност на децата да го тестват и да се поиска тяхното мнение и мнението на учителите. И това вече е факт! Позитивната и емоционална реакция на децата и учителите ни впечатли и ни мотивира, беше повече, отколкото очаквахме от „Борис" и ни даде страхотна обратна връзка в каква насока да развиваме „Борис"! Представете си, това беше учебен тест, а децата искаха повече въпроси!
Каква беше вашата мотивация да кандидатствате за "ПРОМЯНАТА"?
Нашата мотивация беше да получим обратна връзка, да ускорим развитието на проекта и да докажем, че един на пръв поглед технологичен проект може да има социален ефект. Децата са вече в телефоните и използват таблети за учене - да вкараме там образованието! Тъй като „Борис" е дигитален приятел на децата в ученето, той може да бъде с тях на всякъде и да провокира тяхното любопитство и любознателност чрез игра, да ги кара да мислят и да получават дигитални познания и навици, които ще им потрябват, когато завършат училище.
За родителите и учителите също е удобно – спестява се време и средства, те получават веднага обратна връзка за успеваемостта на децата. Там, където децата нямат достъп до технологии и високо качество на образование, те могат да учат с „Борис" на компютъра в библиотеката, читалището или друга организация или институция, която подпомага тяхното развитие на място.
Вашият проект не попадна сред 5-те финалисти. Какви са вашите планове сега?
Победата щеше да ни помогне да развием нашата идея по-бързо и да създадем правилния образователен продукт в по-кратки срокове, също така да обърнем вниманието на образователната екосистема към възможностите, които предоставят детските образователни чатботове. Въпреки че не сме сред финалистите, ще вложим всички сили в увеличаването на семейството на „Борис", за да може да предоставим вариация на дизайни и игри и да го дадем на децата да тестват. Ще продължаваме работата върху създаването на успешния „Борис“.
Опишете ни мечтаната от вас промяна.
Айнщайн е казал, че това, което остава след училище, е способността да мислим. Ние мечтаем за това децата, които завършват училище, да го напуснат с увереността, че ученето е весело приключение, което открива нови земи не само във физическия свят, но и в света на науките и технологиите, че е интересно да се учи и да не искат да спират този процес, да търсят още предизвикателства и загадки в науките и да искат да се развиват по-нататък. Също, че технологиите не са само средство за развлечение или удобства, но и източник на знание. Печално е, че всяка година от българското училище отпадат хиляди деца не само поради семейни проблеми, но и поради липсата на интерес към образованието.
Завършете с послание за нашите читатели.
Не спирайте да се развивате! Времето, в което живеем, ни призовава да се учим, докато сме живи, и това е единственият път да сме ползотворни и пълноценни с всяка изминала година. Намерете своето приключение – нещо различно, предизвикателно и освежаващо в морето от знания, достъпни често само с един клик, и се впуснете в него.