Ида Йохансон от Reach for Change: Уверете се, че управлявате собствените си очаквания и амбиции
Ида Йохансон е експерт по управление на социален ефект в международната фондация Reach for Change. Тя ръководи обученията и индивидуалните консултации по темата управление и измерване на социален ефект за над 60 социални предприемачи, подкрепяни в Инкубаторите на Reach for Change в Северна Европа, Централна Европа и Казахстан.
На 27 ноември от 14:30 до 17:30 Ида ще проведе семинар, посветен на управлението на социален ефект, като част от международната конференция „Партньорство за промяна“, организирана от Reach for Change България. Работилницата е безплатна, но местата са ограничени, а участниците ще преминат през предварителна селекция.
За да кандидатствате за участие в работилницата, трябва да попълните кратък формуляр до края на деня на 21 ноември на сайта на конференцията.
Разкажи ни за себе си и работата си? Какво означава да си Експерт социален ефект и какво най-много обичаш в работата си?
Казвам се Ида Йохансон, на 28 години съм и живея в Стокхолм, Швеция. Работя в Reach for Change от четири години и съм заемала различни позиции. С управление на ефекта се занимавам от две години и половина. Да работиш с екипа, който се грижи за социалния ефект, означава основно две неща: да измерваме резултатите от нашата работа и да учим социалните предприемачи, с които работим, как да измерват и управляват своите резултати. Моята основна работа е именно да обучавам и развивам нашите социални предприемачи.
Това, което обожавам в работата си, е възможността да се докосвам до всички прекрасни истории, които социалните предприемачи ни изпращат. Да мога да науча директно от тях за това как са променили живота дори само на едно дете, е невероятно усещане.
Какво означава за една организация да управлява своя социален ефект и защо е важно?
Управлението на ефекта означава, че една организация си е поставила ясни цели по отношение на своя социален ефект, че има заложени индикатори и инструменти за измерване на ефекта – че мери целените резултати, анализира ги и ги споделя вътре в организацията и публично. Управлението на социален ефект може да се счита като постоянен цикъл на развитие, който се променя със задълбочаването на разбирането ви за постигнатите от вас резултати и дейностите, които са довели до тях.
За Reach for Change е толкова присъщо и важно да мери социалния ефект, колкото за компаниите – да мерят и оценяват печалбите си. Ако не измерваме каква промяна сме създали, за нас ще е невъзможно да мотивираме партньорите ни да инвестират в нашата организация, вместо в някоя друга, или да вдъхновим колегите си да чувстват, че вършат работа, която има смисъл. Както и, разбира се, да разбираме къде трябва да подобряваме програмите си. Същото важи и за социалните предприемачи – ако не следите ефекта, който създавате, няма да знаете дали вашето решение наистина работи.
Как Reach for Change помага на социалните предприемачи в тази задача?
В Reach for Change развиваме уменията и знанията на социалните предприемачи по темата управление на социалния ефект. Това означава, че им предоставяме инструменти и матрици, които те могат да приложат за своята организация заедно с програмния мениджър Reach for Change на локално ниво. Правим работилници и други подобни сесии, за да им помогнем да използват тези инструменти. Разбираме, че много социални предприемачи смятат, че управлението на социален ефект, е трудно, и че имат нужда от помощ от наша страна, особено в началото. Нашата цел е, когато напуснат Инкубатора, всички предприемачи, с които сме работили, да имат необходимата структура, която да им позволи за следят своя ефект, дори и без нас.
В момента ти работиш годишно с над 60 социални предприемачи от Северна Европа, Хърватия, България и Казахстан. Разкажи ни малко повече за това как и на колко деца и младежи са помогнали те?
От 2010 година, когато е създаден Reach for Change, до края на 2017 година ние сме подкрепили над 3 милиона деца и младежи в Северна Европа, Хърватия, България и Казахстан чрез 136 социални предприемачи. Подкрепата е в най-различни направления – от развитие на умения за четене, през умения за кодиране, до психично здраве.
Всички наши социални предприемачи работят за постигането на някоя от Целите за устойчиво развитие на ООН, свързани с деца.
Това означава, че ние се грижим за това подкрепяните от нас организации да допринасят за осъществяването на по-големи общи цели на глобално ниво. Например през 2017 година 34 795 деца и младежи са получили достъп до качествено сексуално образование (Цел 3.7 на ООН). Един от предприемачите, който е допринесъл много за тази цел, е Николета Попкостадинова от България, основател на Loveguide.
Loveguide предоставя на младежите онлайн платформа с видео канал и часове на живо в училищата, които целят да запълнят празнините в сексуалното образование в България. Откакто влезе в нашия Инкубатор през 2015 година, Николета и Loveguide са подкрепили над 20 000 деца и младежи.
Какво е мястото на България сред останалите Европейски държави – колко успешни са българските социални предприемачи на фона на останалите?
Reach for Change работи в няколко европейски държави – от Швеция на север, до България на юг. Въпреки че всички те са европейски държави, най-важните социални проблеми по места могат да бъдат много различни. Във всяка страна и предизвикателствата, с които социалните предприемачи трябва да се справят, са различни. Това означава, че по правило ние не сравняваме резултатите от различните държави.
Когато разгледаме портфолиото от социални предприемачи, с които работим, както в момента, така и през предишните години, ще видим много силни социални предприемачи с невероятна страст да направят живота на децата и младежите по-добър. Ако продължа примера с Николета и Loveguide – тя видя, че да се опита да убеди българското правителство би отнело твърде много време и затова реши да вземе нещата в свои ръце и да действа сега – така създаде Loveguide.
Друг пример е алумни организацията ни „Враца Софтуер Общество“ – победители в първия конкурс ПРОМЯНАТА през 2014 г. Основателите на организацията – Емо и Тео, бяха избрани в листа на Forbes Европа „30 под 30“ за социални предприемачи през 2017 година.
Имаш ли любима история на промяната, постигната от социалните предприемачи, с които Reach for Change работи?
Една от най-любимите ми истории всъщност е на български социален предприемач – Сингъл Степ – финалист в ПРОМЯНАТА през 2017 година. Мисията на Сингъл Степ е да подпомогне младежи от ЛГБТИ („лесбийки, гей, бисексуални, транс и интерсекс“) общността, техните родители, приятели и съмишленици, в процеса на самоосъзнаване, разкриване и утвърждаване на сексуалната им ориентация и полова идентичност.
Конкретните услуги, които предоставят, включват: онлайн чат и телефонна линия за подкрепа, групи за взаимопомощ, а в бъдеще и общностен център за лични консултации и социални събития. Тази година те ни разказаха историята на Христо* - ученик в гимназиален курс, който е гей. Христо се свързва със Сингъл Степ през техния онлайн чат. Той споделя с тях, че не е приет в семейството си и че среща хомофобия навсякъде около себе си.
Объркан, отхвърлян и отчаян, Христо обмисля сериозно да се самоубие. Следват няколко чат сесии с доброволците на Сингъл Степ, които обсъждат с него проблемите, с които се сблъсква. Казват му, че да си гей не е “ненормално” и го насърчават да ги потърси пак, ако отново се чувства сам и изгубен. В допълнение, доброволците помагат на Христо да си създаде мрежа от доверени и близки хора, на които може да разчита в трудни моменти.
След няколко месеца Христо отново се свързва с екипа на Сингъл Степ и споделя, че вече е добре. Казва им, че чрез разговорите с доброволците се е научил как да се справя в критични моменти и да вярва повече в себе си. Благодари им за подкрепата, защото тя е много нужна на него и на много други хора като него.
*името е променено с цел запазване на анонимността и конфиденциалността.
Какъв съвет можеш да дадеш на активните хора и организациите, които се борят да направят света, в който живеем, по-добър?
Основният ми съвет би бил – уверете се, че управлявате своите собствени очаквания и амбиции. Много е лесно за социалните предприемачи, които са ентусиазирани за своите идеи и следват страстта си, да направят света по-хубав, да искат да свършат всичко наведнъж и да се нагърбят с твърде много задачи.
Поставете основите на организацията и работата си първо – уверете се, че имате ясна представа за проблема, който искате да разрешите, че знаете много добре какво е вашето решение и какво искате да постигнете с него.
Това е нещо, което казваме на социалните предприемачи, с които работим, през цялото време. Защото, ако имате здрави основи, ще ви е много по-лесно да привличате подкрепа за своята кауза, да ангажирате околните и да изградите организация, която наистина създава социален ефект и прави света по-добро място.