Как се адаптира бизнесът по време на криза? Говори Костадин Пашев от Concept.Digital
Костадин e съсобственик на дигитална агенция Concept.Digital и човек с широка усмивка, винаги готов да те изслуша, а когато е в рамките на възможностите му, и да ти помогне. Наскоро ви разказахме за него и съдружника му Георги Иванов в едно от най-четените ни интервюта за февруари. Основен фокус и сила на агенцията им е пърформънс маркетингът и оптимизация на приходите и разходите в дигитална реклама. Те работят основно с FMCG компании и онлайн магазини. Ръководили са големи кампании в Европа и САЩ, а сега се опитват да прилагат и в България добрите практики, които са утвърдили там. Точно този опит и сила им позволяват в последните месеци да спечелят като клиенти няколко от най-големите онлайн магазини в България.
Какво се промени за бизнеса ти след появата на кризата?
На пръв поглед нищо, но в действителност бизнесът ни се завъртя на 180 градуса. Отскоро работим с клиенти от България. Интересен момент избрахме да започнем. Това е нещо, с което се опитваме да се шегуваме напоследък, защото винаги сме вярвали, че трудните победи са най-сладки. Преди началото на кризата работехме и с по-малки компании като ресторанти, кетъринг компании, учебни центрове. Голяма част от тях в момента не могат да функционират заради наложените забрани. Една част от тях затвориха, а други като Red Devil Catering, успешно преобразувахме в компания за доставка на храна и хранителни стоки за офиса и дома.
Основната промяна, която усещам при нас, е по-голямото натоварване. Нашите сили са насочени към това да помогнем на всеки един клиент в този момент да оцелее. На част от тях, като онлайн магазините за доставка на храна, хранителни и бързооборотни стоки, помагаме успешно да отговорят на големия ръст в търсеното, което кризата предизвика.
Как се адаптираш към настоящата трудна ситуация?
Не мисля, че за някого е лесно. Ситуацията, в която се намираме в момента, неизбежно ще доведе до икономическа криза, която ще афектира голяма част от нас. Вярвам обаче, че всяка криза крие и своите възможности за предприемачи с идеи, които могат да помогнат на хората и компаниите да се адаптират към новите тенденции.
В пика на предишната финансова криза през 2009 година например са били основани кампании като Uber, Whatsapp, Slack и други. Виждаме чудесни примери за това и в момента. Множество ресторанти успешно реагираха и сега доставят храна по домовете, а в други сектори, като например онлайн обученията, наблюдаваме изключително организирана и добре планирана структура за провеждането на занятията от разстояние. Има нужда от адаптация и реорганизация дори в тези сектори на бизнеса, които не са засегнати. Това е много сериозен тест за логистичните компании, както и за онлайн магазините.
Смятам обаче, че най-трудна ще бъде адаптацията за нас, в личен план. Трябва да приемем, че домовете ни за известен период от време ще бъдат и нашият офис, фитнес зала, киносалон, място за развлечение и какво ли още не.
Какви съвети би дал на други бизнеси, които са засегнати?
Апелът ми за всяка една компания винаги е бил да инвестира в дигитализацията си и той си остава същият. Смятам, че най-малко засегнати в момента ще бъдат тези компании, които през последните години са правили опити да открият правилната формула за тяхното съществуване онлайн. И за останалите не е късно! Дигиталният маркетинг е изключително достъпен в България. Съвсем скоро консултирахме компания, която води уроци по карате за деца. Те имат желанието да продължат да помагат на децата да спортуват дори в този момент. Имаме всички налични технологии достъпни, за да направим това лесно и забавно за децата. Моят съвет към всички би бил ние, като хора, да се опитаме да си помагаме взаимно за общото ни благо. Нека вземем всички примери от шивашките цехове, които работеха и доставяха безплатно маски за хората.
Завърши с оптимистично послание за нашите читатели.
Всичко това е временно и ще отмине. Преди всичко сме хора и най-важно е да запазим здравето на нас и нашите близки. Нека не забравяме, че обединени сме по-силни и в борбата ни с тази криза това важи повече от всякога.