Радо Которов и неговото най-ново начинание в света на технологиите - Storied Data
Радо Которов е основател на Storied Data, иновативна технология, която предефинира как бизнесът публикува и споделя данни в дигиталната ера. Професионалният му път е изцяло насочен към BI и AI анализа на данни и технологичните иновации. През годините Радо Которов е разработил съвместно множество софтуерни продукти, притежава няколко патента и е автор на три книги. Неговото въздействие върху технологичната индустрия е признато с множество отличия, включително наградата за иноватори Digi-Tech за 2019 г. в Ню Джърси.
Storied Data, най-новото му начинание, предлага иновативен, интерактивен формат на HTML документ, който революционизира начина, по който взаимодействаме с аналитично съдържание. С функции като UI/UX директно в документа, вградени анализи и подобрена сигурност на данните, Storied Data поставя нов стандарт за публикуване и използване на документи от следващо поколение, позволявайки на компаниите да споделят информация по-безпроблемно и сигурно от всякога.
България удобна бизнес дестинация ли е според Вас?
България е удобна бизнес дестинация. Във Европейския съюз е и има полети до много дестинации. Това я прави добре позиционирана за търговска дейност. Инфраструктурата на страната е добра за дигиталните продукти и услуги. Същевременно голяма част от екипа са българи и ни се иска да дадем възможност на екосистемата в България да бъде от първите имплементиращи новия стандарт на разпространения и публикуване на информация. Знаете как е обикновено - каквото се случи в Щатите, стига като промяна в Западна Европа с няколко години закъснение, а в България - понякога и десетилетие по-късно.
Помага ли Ви България с бизнес средата си?
Все още средата за бизнес е по-инертна в сравнение с други страни - Израел, Белгия (имам предвид сходни страни). Те са изключително предразполагащи към иновации и изпробват, и внедряват нови технологии бързо, което дава възможност за ускорен международен растеж. Също така, вътрешната подкрепа към технологични стартъпи е приоритет, за да ускорят техния растеж и да ги подготвят за международните пазари. Не виждам пречка и България до изгради подобен начин на мислене и работа.
Каква е рецептата, когато нещата не вървят по план?
Бързи решения и постоянство. Решенията трябва да се взимат бързо, за да могат да се тестват повече резултати и да се прецени дали има нужда от пивот.
Естествено, след това е необходимо постоянство. От друга страна, непрекъснатите промени са знак за липса на план и на опит в изпълнението. Както във филма „Гладиатор“ - при голяма опасност само дисциплина, гъвкавост, координираните действия и постоянството помагат.
Кой е най-безумният (нерационалният, непредвидимият) ход, който е довел до сполучлив резултат?
Всички предприемачи знаят, че късметът е изключително важен. Някои твърдят, че е 90% от успеха. В ранния стадий всички успехи изглеждат случайни. Някой те е запознал с някого и изведнъж има неочаквана сделка. За нас най-неразумния ход на пръв поглед беше развалянето на един партньорски договор. Изглеждаше, че ще ни върне две години назад, а всъщност ни изстреля три години напред, поради откритие, което направиха нашите програмисти.
Кои са трите най-важни ценности за Вас?
Лоялност (trustworthiness), откритост и отговорност.
Тези три качества създават силен екип, доволни партньори и водят до оригинални решения. Те седят в основата на екип, в който успехът се дължи на общи усилия, а работата на компанията не се влияе от индивидуално его.
Да си предприемач, дарба ли е, или проклятие?
Нито едното, нито другото. Предприемачеството е естествен инстинкт на човека за развитие и съзидание. В този непрекъснат процес голямото удовлетворение често се редува с големите разочарования.
Крайният успех обаче е силна мотивация, която ни кара да работим и вървим напред.
Мит ли е, че предприемачите работят по 16+ часа на ден?
Може би „работят“ е глагол, който не обхваща всичко, което предприемачите правят. Трябва да добавим и „мислят“, което важи за цялото денонощие.
В началото всеки има нужда от помощ. Кога е моментът един предприемач да започне да помага на другите?
По всяко време. Споделянето на трудностите, предизвикателствата и успешните решения действат много мотивиращо на всеки предприемач.
А кога е моментът да се откажете от една идея?
Няма универсална рецепта. Всяка идея има свой живот и развитие.
Основното умение е да ѝ дадем възможност да се развие до степен, в която може да се вземе решение. Има две фатални грешки в предприемаческия бизнес.
Първата е да влезеш в един пазар твърде рано. Втората е да излезеш от този пазар твърде рано. Те често вървят ръка за ръка и аз съм правил и двете.