Създателите на Pontica Solutions: Прегърнахме промените и развихме индустрията различно
Pontica Solutions е българска BPO и ITO компания, основана като стартъп през 2015 г. от професионалисти с дългогодишен опит в областта на аутсорсинга. Отличена е със Stevie награда. Днес компанията е една от най-бързоразвиващите се представители на BPO сектора в България според последния годишен индустриален анализ на Българската аутсорсинг асоциация. Един от показателите за това е увеличеният брой служители – пет пъти само за три години и половина.
Pontica Solutions обслужва клиенти на повече от 30 езика и предлага възможности за развитие на млади експерти в сферата на обслужването на клиенти, проектовия мениджмънт, управлението на хора, маркетинга и информационните технологии.
Създатели на Pontica Solutions са Иван Георгиев и Евгени Борисов, от които ще разберете повече информация в следващите редове.
Pontica Solutions е бързо развиваща се компания, която е създадена от двама млади хора: Иван и Евгени. Откъде тръгна всичко като идея и реализация?
Евгени: И двамата сме прекарали целия си професионален опит в сферата на аутсорсинга, като сме тръгнали от най-стартовите нива нагоре. Познаваме целия цикъл на работа и от първо лице сме свидетели как аутсорсингът в България започна да се преобразува във водеща индустрия заради страхотния потенциал на талант и добрите бизнес условия.
Иван: В точния момент съзряхме, че големите водещи корпорации и държавата реагират малко по-бавно на промените в индустрията, и решихме, че е време да използваме натрупания опит в създаване на компания, която да прегърне тези промени и да опита да развие индустрията допълнително. Така се роди Понтика.
Предполагали ли сте и двамата, че само 3 – 4 години по-късно ще сте там, където сте в момента?
Иван: И двамата с Евгени имаме големи цели и сме доста самокритични и в интерес на истината, докато всички около нас ни поздравяваха за бързия успех, ние винаги сме смятали, че вървим малко по-бавно, отколкото ни се иска. Затова се радваме и да имаме подкрепата на нашия партньор Пиер Вале, който познава добре динамиката на развитие на една стартираща компания. Те ни помагат да съумяваме да се радваме на моментите на успех повече.
Pontica Solutions е аутсорсинг компания и в портфолиото ѝ има доста дейности. Какво в крайна сметка прави точно компанията и към кого е ориентирана?
Евгени: Компанията се занимава с така вече популярните Business Process Outsourcing (BPO) и IT Outsourcing (ITO). Ние предлагаме на компаниите партньори структуриране и управление на различни процеси и екипи в техните компании, включващо подбор на най-подходящите кадри, които да обучаваме и развиваме.
Тъй като ние като работодател имаме трудната задача да ангажираме и мотивираме хората в компанията както към Понтика, така и към дейността на нашите клиенти, ние се стараем да работим с компании, с които да имаме синергия на корпоративните ценности и членовете на различните екипи да са в центъра на стратегията за развитие.
Затова сме ориентирани основно към модерни, технологични компании с интересни дейности и продукти, както и стартъпи. Сред нашите клиенти имаме световно популярни брандове.
Вашата компания е известна с различното си отношение към служителите. В какво се изразява то?
Иван: Винаги съм смятал, че на такива въпроси е най-добре да отговарят колегите ни в Понтика, а не ние. Има някои неща, които със сигурност правим различно от морето от компании, и искрено се надявам точно те да са ценени от хората, с които работим:
- не държим екипите си в неведение за стратегията и резултатите на компанията; проактивно разказваме за успехите и предизвикателствата пред нас; вярваме, че успешни са компаниите, където всички от най-ниско до най-високо ниво знаят накъде отиват, защото всички по веригата са еднакво важни;
- стараем се да поддържаме професионален, но приятелски и семеен дух в компанията;
- допитваме се до всички как да изглежда офиса, какво желаят и какво не желаят да има, в какви социални инициативи да участваме, как искат да се развиват професионално с нас (между другото, така се раждат много интересни идеи); имаме много случаи за разказване, но времето ни е ограничено;
- третираме хората в Понтика като бизнес партньори, които предлагат пакет от качества, от които Понтика има нужда, а не като продукт, от който печелим;
- висшият мениджмънт на компанията е сред хората – ходим заедно по различни инициативи, работим сред различните екипи, отделяме време дори само да минем и да си кажем „Здравей, как си?“.
Евгени: Това са все неща, които всеки предприемач смята, че прави или иска да прави, но ние се стремим и да получаваме обратна връзка от всички дали сме на правилния път. Последното ни проучване за ангажираност към организацията и ценностите на компанията показа 92% ангажираност, което ме прави по-щастлив от бизнес успехите, които постигнахме за 3 години.
Какво означава за вас ниска степен на йерархия? Запретвате ръкави и работите с останалите, или?
Иван: За всеки, който е стартирал компания от бюро с компютър, без сериозни инвестиции или гръб на компания-майка, е ясно, че ние двамата не просто запретваме ръкави, ами работим на пълни обороти 24/7. Но не в това се крие нашата стратегия за ниска степен на йерархия. За нас това означава да сме по-скоро ментори, отколкото налагащи решение, да оставяме хората ни сами да прозрат правилното, като ние само фасилитираме процеса и слагаме рамки.
Евгени: Обичаме да оставяме хората с разумни идеи да пробват и да грешат, но винаги сме зад гърба им да намалим щетите. Само така се създава група от хора, които мислят различно, действат еднакво и имат една цел. Това според нас е прословутата „душа“ на всяка компания.
В този ред на мисли, може ли например ваш служител да има идея за оптимизация, рационализация, да дойде и да ви я съобщи спокойно?
Иван: Разбира се. Това е ядрото на Понтика. Но ние развиваме тази практика и в обратна посока – когато някой ни потърси, защото е недоволен от нещо – процес или практика, ние първо опитваме да му помогнем да развие идея как да се подобри това, което му пречи.
Как намирате клиентите си? Когато една компания е нова на пазара, как успява да се сдобие с големи и важни чужди клиенти и партньори?
Евгени: Кратката версия е, че започнахме с малки клиенти, на които помогнахме да израснат. Те, от своя страна, ни препоръчаха на други, след което и по-големи брандове чуха за нас. Това се дължи на очевидно добрата работа, която вършим. От края на миналата година имаме вече и вътрешен отдел продажби, който се занимава с популяризирането на бранда „Понтика“.
Ако утре някоя „голяма акула“ пожелае да купи бизнеса ви, ще бъде ли това успешно завършен стартъп и „завършена“ компания/проект? Ще се захванете ли с нещо ново, или?
Иван: Ние все пак сме компания на по-малко от 4 години и се намираме на средата на активното си развитие. Един успешно завършен стартъп ще почувстваме в момента, в който усетим, че с Евгени сме оперативно излишни и това, което сме създали, работи и без нас.
Колкото до „акулите“ и купуването – не вярвам да ни привлече често случващият се сценарий да се слеем с „акули“. Те обикновено ядат и рушат. По-скоро някой голям делфин, но за всичко това е много рано.
Извън компанията Иван и Евгени са поканени да изнасят лекции пред студенти. Чувствате ли се готови да предадете вашия опит?
Евгени: Винаги ни е привличала идеята да предадем това, което знаем и да даваме обратно на общността, в която живеем. Това би трябвало да е пътят към общия прогрес. Понтика се ангажира активно с различни социални кампании и ще бъде удоволствие за нас и да допринесем за развитието на аутсорсинга в страната ни.
Иван: Радваме се на партньорства с университетите и различни други организации, които се ангажират с това да подготвяме кадри за една от най-динамично развиващите се индустрии у нас, и бихме посветили времето си да сме от полза на тези инициативи.
Забележка: Заглавната снимка е от capital.bg.