Успелите

Светлин Николаев от Progress: Положителният ефект е дълготраен, ако споделяме знанията и опита си

Progress е технологична компания, която предоставя софтуер, помагащ на компаниите да разработват и внедряват критични за бизнеса приложения и преживявания, като същевременно ефективно управляват своите платформи с данни, облачна и ИТ инфраструктура. В София се намира най-големият офис на компанията и в него се разработват голяма част от иновациите. Над 4 милиона разработчици и ИТ специалисти в стотици хиляди компании разчитат на Progress.

Успехът на продуктите е следствие на високия професионализъм, експертност и мотивация на хората, които работят в Progress. В София работят екипи от различни направления с ключово значение за бизнеса на глобално ниво – екипи по разработка на продукти, управление на продукти, дигитален маркетинг, продуктов маркетинг, продажби и много други. Работната среда е базирана на доверие, уважение и работа в екип, а хората, тяхното благосъстояние и професионално развитие се поставят на първо място. Днес разговаряме със Светлин Николаев, директор „Иновации и UX“ в Progress, който ще ни разкаже повече за компанията.

Как изглежда предприемачеството в корпоративната среда?

Да иновираш и да търсиш нови решения не е фокус и цел единствено в стартъп света.  Големите компании развиват портфолио от продукти и са в постоянна нужда от нов и устойчив начин за решаване на проблемите, с които настоящите и потенциалните клиенти се сблъскват. Динамиката на пазара, съчетана с изискванията на потребителите, поставят компаниите в среда на високи очаквания и конкуренция. Ако не иновират, губят конкурентоспособност и клиенти.

За разлика от стартъпите, където набирането на финансиране традиционно отнема много време, а без него няма напредък, в корпорацията имаме вече осигурени необходимите ресурси, подкрепа и опит, които да ползваме. Подобно на стартъп света и ние работим с определен бюджет, цели и срокове. Търсим дългосрочен успех, както и признаци за краткосрочна валидиране на идеята, бърза обратна връзка и подобрения и отделянето на иновацията в самостоятелен проект. Такъв пример от моята практика е Progress ThemeBuilder, продукт, улесняващ модификацията на инструментите за разработчици Progress Telerik и Progress Kendo UI за постигане на определена бранд идентичност и изграждането на персонализирани дизайн системи. Той премина през няколко итерации преди да се превърне в това, което е в момента. Щастливи сме, че в рамките на една година от пускането му на пазара постигна ръст от 120% и продължава да расте с всеки следващ месец.

Каква е рецептата, когато нещата не вървят по план?

Заемайки се с ново начинание, трябва да сме наясно, че много неща могат и ще се объркат. Въпросът е какво правим, за да адаптираме проекта в движение и да се поучим от грешките си. Регулярната обратна връзка от потребителите и потенциалните клиенти е изключително важна за продукта в разработка, както и бързите реакции на екипа тя да се адресира.  Затова не е необходимо продуктът да е перфектен, за да го пуснем сред ограничена група от потенциални клиенти или на пазара. Важното е да знаем какво мислят хората, които реално ще го ползват.  Има и още нещо много важно и това е работата с всички екипи в компанията - маркетинг, продажби, управление на продукти, инженерни екипи, техническа поддръжка. Един продукт не е само технологията и функционалностите, а и начинът, по който се маркетира, продава и поддържа. Говорим за т. нар. цялостно преживяване, в което се включва и това на хората, участващи в създаването на даденото решение.

Кога е моментът, когато разбирате, че една идея може да бъде доходоносен продукт?

Отговорът на този въпрос обикновено е извън пределите на офисите на компанията. Първоначално проучване и анализ със сигурност са необходими, преди да се инвестира време и ресурси в разработка, но потребителите и пазарът носят отговорите относно успеха на продукта. За това е необходимо да се поддържа “топла линия” с тях, както и да се инвестира в изграждането на оптимално потребителско преживяване. През клиентски интервюта, обратна връзка от съпорт и фийдбек портали до продуктовия екип стига безценна информация, която позволява бързо и ефективно изграждане на продукти като ThemeBuilder.

Какво НЕ бихте направили, ако бизнесът го налага и/или изисква?

Културата при нас е много консенсусна и при вземането на решения се разглеждат данни и разнообразни фактори, за да бъде процесът обективен. Като лидер на иновационния екип се опитвам да обхвана всички гледни точки при формирането на визията и стратегията за продуктово развитие и за моя радост не ми се е налагало да правя компромис с вътрешните си убеждения и ценностна система. 

В общи линии не бих се примирил с наложени решения, в които не съм убеден. Аз вярвам в постоянството при изграждане на качествени решения, без компромис с качеството и потребителското преживяване. Вярвам, че сплотеният екип, който гледа в една посока,  е предопределящ за успеха на всеки продукт. 

Какво ви задържа толкова години в компанията?

Моята история с Progress (тогава Telerik) започна през 2008 г. През годините съм бил част от множество екипи и продукти, а непосредствено преди да заема текущата си позиция на директор „Иновации и UX“ отговарях за създаването на потребителското преживяване на продуктите за разработчици Progress Telerik и Progress Kendo UI. Фокусът на всяка моя роля е била да създавам продукти и преживявания, които решават проблеми и с които хората обичат да работят. 

Гледайки назад, много неща са се променили във времето, но това, което ме задържа, са динамиката на работата и подкрепата, която получавам от страна на компанията. Екипите и хората с които работя, ме вдъхновяват всеки ден и ме карат да се чувствам сигурен, че можем да се справим с всяко предизвикателство заедно.

Кои са трите най-важни ценности за Вас?

Честност, смелост и отговорност.

Как Progress помага за развитието на технологичната среда в България?

Приносът на Progress не е само във високия стандарт на развиване на продукти и осигуряване на среда за професионално развитие за специалисти в различни области. За нас е важно да бъдем активна част от ИТ общността в България, защото дългосрочният й успех зависи както от индивидуалните постижения на компаниите, така и от техния принос към цялостното развитие на средата. Силно вярваме, че положителният ефект е много по-дълготраен, ако натрупаните знания и опит бъдат споделяни. 

Често може да срещнете наши колеги на технологични събития, където споделят и обменят опит с ИТ общността. Редовно в офиса организираме отворени събития, които дават възможност на ИТ общността да се докосне до добрите практики в разработката на софтуер, с които работим ежедневно в Progress.

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Десислава Иванова

Като порасне Деси иска да стане светла вълшебница и вярва, че ако отвори достатъчно гардероби, ще намери Нарния. Обича: книги, сладкиши, небивалици и птици. Обожава: Игинатора. Не обича: четни числа (освен 8). Мрази рукола! Пристрастена е към фъстъчено масло.

Оставете коментар

0 коментара