Владимир Василев, Pollenity: България доказва всяка година стойностен бизнес
Пчелите са изключително важни за света и това става все по-обсъждана тема с течение на времето. Един български бизнес стартира кампанията за осиновяване на пчелни кошери "Истински мед", която доби голяма популярност в медийното пространство.
Вече писахме за друга прекрасна българска инициатива за осиновяване на крави в Родопите, а кампанията за пчелите е прекрасен повод да поговорим отново с наш стар познайник - Влади Василев. В момента той се подвизава ката opportunities creator в Pollenity. Част от екипа на "Истински мед", като работи по маркетинг, продажби и включване на новите пчелари в платформата.
“Истински мед” е проект на Pollenity (преди Bee Smart Technologies), който стартира като естествено продължение на каузата да бъдат предлагани иновативни решения на пчеларите в България и по света.
В ежедневната ни работа с пчелари от България видяхме, че освен технологични иновации, пазарът се нуждае и от нови, устойчиви практики в начина на предлагане на крайния продукт - меда. След проучване на добри примери от САЩ, Великобритания и Франция ние създадохме концепцията на платформата. С “Истински мед” ние ставаме бизнес партньор на пчеларите, които използват нашите технологични решения.
Разкажи ни какво е "Истински мед" и защо се захвана с това бизнес начинание.
Платформата “Истински мед” помага на българските пчелари да реализират продукцията си на честна цена и на потребителите на мед да се сдобият със 100% чист, истински мед с гарантирано качество и произход. Нашият екип се грижи за пакетирането, маркетинга и доставките на меда, докато пчеларите се съсредоточават в по-важната работа - да се грижат за своите пчели и да развиват стопанството си.
Имате кампания за осиновяване на кошери. В какво се състои тя и има ли интерес към нея?
Да, това е една от новите ни услуги. Стартирахме в края на годината и към програмата има огромен интерес. Трудно смогваме да обслужим всички поръчки дори (смее се). Програма “Осинови кошер” е олицетворение на нашата визия пчеларите да бъдат директно свързани с техните клиенти и доброжелатели. Защото нашата цел е да създадем връзка между света на пчеларството и хората, обичащи мед и разбиращи колко е важно оцеляването на пчелите.
В програмата всеки желаещ може да си избере пчелар, когото да подкрепи, като избира между различни пакети. В тях човекът получава различни ползи, като определен брой бурканчета мед на месечна база, посещения на кошера, правото да кръсти пчелата майка и още малки изненади. Всеки “осиновител” си има свой кошер с пчелички и знае точно как неговите помагат на околната среда в района, който опрашват.
Ние вярваме, че с такъв тип програми ще дадем възможността на хората, които няма как сами да отглеждат кошери, но искат да помогнат на каузата на пчелите, да го направят лесно и приятно за тях.
Колко пчелари и “осиновители” имате дотук? Какви са плановете ви за развитие?
В момента работим с 6 пчелари от различни области на България - София, Перник, Стара Загора, Пловдив, Шумен. Следващия месец ще присъединим още 3-ма от Велико Търново и София. За нас е важно участващите пчелари да бъдат хора, които приемат пчеларството за занаят и мисия, а не просто като бизнес. Всеки български пчелар може да се включи, стига да използва технология за дистанционно наблюдение на кошерите (remote monitoring system) и да приема нашите ценности.
Нашето най-голямо вдъхновение обаче са хората, които ежедневно ни пишат и искат да се включат в програмата. Изумително е, но за по-малко от месец имаме над 100 подкрепени кошера. Това са хора, които споделят, че за тях е “мечта да гледат пчели, но нямат възможност”, искат да “допринесат за каузата на пчелите”, вярват във “важността на българското пчеларство” и още много мотивиращи причини да изберат един от пакетите.
В следващите месеци ще продължим да предлагаме нови възможности както за пчеларите, така и за клиентите на услугата. А щом дойде пролетта, е време и за първите посещения на “осиновените” кошери. Очаквайте много готини видеа и снимки на нашата страница във Facebook.
Какво трябва да знае един млад човек в студентските си години, който се хвърля стремглаво в бизнес начинания, особено такива с кауза като вашата?
Бизнесите, които имат кауза, се развиват в своя траектория. Понякога началото е много бързо, защото хората припознават каузата и веднага започват да те подкрепят. Понякога е точно обратното - минава доста време, докато клиентите, партньорите и инвеститорите видят смисъл в бизнеса с кауза. Важното е визията винаги да бъде в центъра на операциите на компанията; да правиш бизнес, означава да си отдаден на голямата цел, но винаги да “гледаш в краката си” каква е следващата малка стъпка.
Вие лично как оценявате предприемаческата среда в България?
Средата е много динамична в последните 5 - 6 години. Има много ентусиазъм, има и много възможности. Тези два ресурса обаче са изчерпаеми и трябва да се ползват мъдро. Последните 2 - 3 години се наблюдава по-голяма “зрялост” на предприемаческата екосистема. Всички участници в нея разчитат на натрупания опит и вече гледат по-трезво на това какви бизнеси имат смисъл да бъдат стартирани, подкрепени и инвестирани. Сега е времето на добрите идеи, които могат да докажат, че имат работещ бизнес модел.
Цялата среда върви в правилната посока, виждаме все повече успешни примери за международни успехи на български стартъпи и това води след себе си и интерес, от който всички можем да се възползваме. България доказва с всяка година, че бизнесите, идващи оттук, са стойностни.