Maрина Стефанова: Oнова, което търсиш, търси теб
Марина Стефанова работи като експерт в областта на устойчивото развитие и корпоративната социална отговорност. В своя професионален път е адресирала темата от всички възможни страни – като изследовател, преподавател и практик; през призмата на бизнеса, гражданския сектор, държавната администрация, синдикатите и потребителите; в национален контекст и междунадорна перспектива.
Ти си директор "Устойчиво развитие" в Българската мрежа на Глобалния договор на ООН. Разкажи ни малко повече за своята работа.
Глобалният договор на ООН е най-голямата доброволна платформа за етично бизнес поведение в света и има почти 90 локални мрежи. Българската мрежа е сдружение с нестопанска цел, чиято дейност е насочена към подпомагане приложението на десетте принципа на Глобалния договор на ООН и развитие на капацитета на отговорните организации у нас. С колегите от Секретариата отговаряме за създаването и изпълнението на съвместни проекти, които да популяризират обществено-отговорно поведение сред българското общество и да съдействат за балансиране на трите стълба на устойчивото развитие – икономически растеж, развитие на обществото и защита на околната среда. От 2012 година Мрежата е национална представителна организация в CSR Europe за България и с тях работим активно за популяризиране на достиженията на българския отговорен бизнес в Европейската общност.
Автор си на първото проучване за корпоративна социална отговорност (КСО) на българските малки и средни предприятия. Какви са изводите от него?
Проучването адресира няколко основни мита за КСО, които звучат така: КСО е излишен лукс, който само големите и богатите корпорации могат да си позволят. Самата аз вярвам в непресторената почтеност и непретенциозната съпричастност на предприемачите от малките компании, както и в икономическата логика на модела на управление, основан на КСО. И изследвайки поведението на 309 български МСП, доказах своята теза. 39% от малките компании разбират същността на корпоративната социална отговорност и ясно заявяват, че нейното внедряване в бизнеса води до повишаване на конкурентоспособността им.
Съвсем скоро имаш предстояща изява на едно друго събитие, което е ново за България - The Business Storm. Разкажи ни малко повече за това.
Да, за мен 5D Бизнес Буря ще бъде интересно преживяване, защото форматът е точно такъв: преживяване. Днес хората се учат постоянно, в реални условия. Затова и актуалните форми на представяне на ново знание трябва да провокират всички техни възприятия, а не само интелектуалната им страна. Аз ще участвам интерактивния Форум на бизнес експертите. В него ще търсим работещата формула за устойчивия успех на всяко бизнес начинание – предизвикателство, както за стартъпи, така и за развити компании.
Кои са най-важните неща, които ще се опиташ да предадеш на аудиторията?
Възприемането на една по-дългосрочна перспектива за успех – перспективата на устойчивото развитие. Различните мерни единици за успех – чрез оценка на полезността в очите на останалите страни в бизнес процесите. Предизвикателството да създават продукти и услуги, които ограничават растежа.
От твоята гледна точка с какво смяташ, че подобен тип събития са полезни за бизнес екосистемата в страната?
Те създават среда - за среща, обмен на ново знание, създаване на контакти и екипи, идеи за бъдещето. И са успешни, ако средата е интерактивна, емоционална и провокативна за възприемане на ново знание.
Твоите три съвета на раздяла към нашите млади читатели са...
Да търсят щастието си чрез осъществяване на своя уникален потенциал - на човешки същества, на таланти и характери. Да не се отказват. Да не се отказват. Да не се отказват. Както казват древните суфи: „Онова, което търсиш, търси теб.“
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.