Win-win-win стратегията на FoodObox - бизнесът, който съществува, за да спасява храна
Един от най-големите проблеми на човечеството е разхищението на храна - над 30% от произведената храна ежегодно се изхвърля, което има своето негативно отражение в икономически, екологичен и социален план. FoodObox е технологична компания, разработена и оперираща в България, чиято мисия е да спасява храната и която дава възможност на всеки нейн клиент да спомогне за по-малкото изхвърляне на годна и вкусна храна - и то с голяма отстъпка от цената ѝ.
FoodObox e рожбата на двама млади предприемачи - Джейн и Велин, с които ви срещнахме преди повече от две години. Нека видим какво се случи с тях от последното им гостуване в Успелите.
Джейн, Вили, от последното ви интервю с Успелите минаха над две години. Тогава бяхте в началото на FoodObox, какво се случи оттогава?
Джейн: Това, което се промени, определено е мащабът. Вече имаме около 60 000 потребители и сме спасили близо 20 хиляди кутии с храна с мрежа от над 500 партньорски обекта. Имаме партньори в по-големите български градове - София, Пловдив, Варна, Бургас, както и стъпихме в Румъния от няколко месеца насам. Това, че растем с тези бързи темпове е една от най-големите ни гордости, както и от най-големите ни стремежи за в бъдещето.
С течение на времето осъзнахме колко голям е проблемът с разхищението на храната и колко малко се прави този проблем да се адресира. Говорили сме много за различните измерения на проблема, който нашето приложение решава, и идентифицирахме три основни направления, върху които работим усилено - образование, разрастване на потребителската и партньорската ни мрежа.
Прахосването на храна, особено в големи количества, определено е проблем от екологична, социална и икономическа гледна точка. Помага ли ви държавата да осъществявате целите си?
Вили: Не бих казал, че получаваме осезаема подкрепа от институциите, дори е разочароващо, че органите за контрол на изхвърлянето на храна не са по-строги спрямо прилагането на установените закони и ред. В резултат на това бездействие се изхвърля много храна и от ресторанти, и от магазини, често по нерегламентиран начин. Затова е важно институциите да влязат в ролята си, което ще накара още повече бизнеси да осмислят как да постъпят с храната, която им остава на края на деня.
Джейн: Наистина в някои от пътите, в които сме имали нужда от подкрепа от държавата, не сме я получавали или поне не в степента, която ни е била нужна. Например, за нас е много важно да достигаме до младите хора и учениците, за да можем да ги образоваме на тема изхвърляне и спасяване на храна. Правим го без да искаме сума за това от училищата. Тук имахме нужда от подкрепа от МОН, но не я получихме, затова нашият екип се свърза с всяко от училищата поотделно и за наше щастие, те се отзоваха.
Разбира се, има и случаи, в които сме се чувствали оценени, например от Софийска Община в проектите им за стартъп акселератор и зелени бизнеси. Миналата година станахме първи в конкурса на София стартъп акселератор и получихме близо 10 000 лв. грантова подкрепа. За нас в България е голямо предимство, че сме член на ЕС, защото като част от европейския пазар, сме по-конкурентноспособни и имаме достъп до финансиране от Европа.
Социалното предприемачество е в сърцето на FoodObox. Важно е обаче да се направи разликата, че вашият бизнес с цел печалба, а не НПО. Как успявате да балансирате нуждите на това да управляваш бизнес със социалната кауза, която той представлява? Каква е ролята на етиката тук?
Джейн: Много интересен въпрос, благодаря ти. Права си, че ние правим бизнес и имаме бизнес цели. При нас бизнес целите са тясно свързани със социалните такива - колкото повече храна спасяваме, толкова повече печели бизнесът ни. За нас да създаваме и разпространяваме идеята на FoodObox е win-win-win ситуация. От една страна спасяваме храна, която иначе ще бъде изхвърлена. От друга, позволяваме на клиентите да опитат нови и различни ресторанти, с добра отстъпка от поне 40%. А от трета, развиваме нашия бизнес, създаваме работни места в България и помагаме на нашите партньори да привличат повече клиенти.
Именно нашите партньори са ключови за успеха ни, защото без предлагане, няма да има и търсене. Колкото повече заведения се включват в платформата, толкова повече запитвания от нови такива получаваме. Ефектът е лавинообразен. Няколко пъти вече се случва и големи мултинационални вериги да се свързват с нас, защото искат да си партнираме.
Относно другите елементи на бизнеса, определено маркетинг усилията са ключови, само че аз не бих ги категоризирала като традиционен маркетинг. Ние се фокусираме върху това да образоваме нашите потенциални и съществуващи клиенти какво да приготвят вкъщи с останали в хладилника продукти, как да разпознаят дали една храна наистина е за изхвърляне, организираме и различни събития с цел информиране. Осъзнаването на проблема е ключът към решаването му.
Също постоянно работим по нашата платформа, за да сме сигурни, че клиентското пътешествие е безпроблемно - от намирането на ресторант, до спасяването и вземането на кутията изненада, и даването на обратна връзка.
За всички млади хора, които сега са в началото на кариерния си път, вероятно пътят на предприемачеството е една от възможностите пред тях. Какво обаче има от тъмната страна на Луната - с други думи, какво даваш от себе си, за да си предприемач?
Вили: Истината е, че в България има доста остарели разбирания, неуредени закони и като цяло, трудни обстоятелства, които пречат на предприемача. Всеки собственик на бизнес започва с розови очила, мислейки си, че вярата в идеята му ще му е достатъчна. Това донякъде е така, ние много вярваме в нашата мисия, но искам да е ясно, че борбата наистина е жестока, и то всеки ден. Въпреки всичко, ние сме благодарни и щастливи, че имаме FoodObox и бих искал да окуража всеки, който иска да има свой бизнес, да не се отказва, защото това е един от начините да реализираш собствения си потенциал, а и да подобриш нещата за обществото ни.
Джейн: Вили определено е по-големият реалист от двама ни, но аз вярвам силно в нашата мисия и това ме крепи в трудните моменти. Когато си предприемач трябва съзнателно да се предпазиш от това да не изпадаш в отчаяние или цинизъм. Затова нашето мото е - нашият бизнес съществува, за да спасява храна. Това ни води напред. Имаш ли ясно изразена цел, идея или мечта, тя наистина е като лъч светлина, който те извежда от тъмния тунел. Нека това е моето послание към младите предприемачи.