Димитър Димитров - основател на българския стартъп Tickey
Димитър Димитров е основател на няколко startUp-а, един от които е Tickey. Има опит в управлението на проекти, консултирането на IT компании и системния анализ. Завършва числителна техника в Техническия университет в София. Бил е директор Информационни технологии в българска банка. Работил е в Москва за международни компании като IBM и Accenture. От 7 години е в България и днес работи като съосновател в собствена фирма.
Какво е Tickey?
Платформа за мобилни разплащания, които да използват различните видове градска мобилност. Велосипеди под наем, автомобили под наем, публични паркинги и всички видове градски транспорт - автобуси, тролеи, трамваи, метро. В някои градове където имаме внедревяния, хората използват също и фериботи за градски транспорт. Същественото при нашата платформа е, че ние винаги даваме най-добрата цена за пътуване, без да се налага пътника да се рови в тарифи и да решава какъв билет трябва да си купи. Решението, което ние предлагаме е от типа интермодално, т.е. позволява да се използва различни типове градска мобилност. Тики обединява всичко това в едно и е много лесно за използване.
Как се ражда идеята за създаването на мобилното приложение Tickey?
Аз живея в близост до тролейбусна спирка и тогава децата ми ходеха в детска градина, която беше само на 2 спирки от жилището ми, но когато се опитах да използвам градския транспорт се оказа, че е много трудно. На спираката не можеше да си купиш билети, а пък с 2 малки деца е много трудно да си купиш билети от шофьора, докато си в движение. В същото време през 2014 година смартфоните бяха доста популярни и човек можеше да ги използва за абсолютно всичко и така обединихме двете неща.
С какви трудности се сблъскахте при създаването му?
Пречките са повече от административно-законодателен характер, а не толкова технически. Основният проблем е да започнем да променяме манталитета на чиновниците, да разбрат, че пътниците наистина имат нужда от това, което правим. Когато започнахме да говорим с организаторите от типа на Градска мобилност, техният отговор гласеше, че пътник, който не може да си закупи превозни документи, не би трябвало да се вози в градския транспорт и това не е техен проблем.
Втората трудност, с която се сблъскахме е, че докато не се случи някакъв проблем, администрацията никога не се задейства. Третият проблем е, решаването на проблем чрез обществени поръчки. Обществените поръчки са писани за точно определени фирми, има изисквания, които са специфични и този механизъм води до голямо закъснение във внедряването на нови услуги.
Участвали сте в пре-акселераторската програмата на Start It Smart. С какво ви помогна участието в нея?
След участието ни на Startup Weekend Mobile през 2014 г., което ни донесе почетното трето място, получихме покана да се присъединим към пре-акселераторската програма на Start It Smart. Това е един от най-ценните моменти за нас, защото благодарение на участието си в програмата, осъществихме първите си контакти с общини и общински кампании в България. Благодарение на качествата, които показахме с участието си по програмата, успяхме да достигнем до финансиране от фонда на Eleven.
Какво е най-важно за един екип, за да достигне до успешен и завършен продукт?
За един екип е задължително, на първо място да гледа в една посока. Да имат изградено доверие и работна култура помежду си. Да са придобили солиден опит през годините, който ще им помога да оглеждат ситуациите, в които попадат от всички страни и да предвиждат в по-ранен етап, възможните рискове.
Какво предстои за Tickey оттук нататък?
В момента се опитваме да завършим проекта, в метрото в София, за да осигурим ползваемост, в колкото може повече метростанции. Надяваме се, след това, че ще може да се използва във всеки вид транспорт в София.
Основната идея на Tickey е платформата да е достъпна във възможно най-много градове в България, за да може всички хора да имат равен достъп до придвижване с градския транспорт.
Какво бихте посъветвали днешните предприемачи?
Не чакайте да създадете завършен, прецизно изпипан до край продукт. Пробвайте, от колкото се може по-рано. Ако имате идея, развивайте я, пуснете я на пазара, без да чакате финансиране. По този начин ще видите как потенциалните потребители и инвеститори реагират на идеята, а след това я доразвивайте постепенно. И не на последно място, не пренебрегвайте формалното обучение, което е ключово, за да достигнете до мечтаната цел.
Можете да изтеглите приложението за Андроид (тук) и за потребителите на iOS (тук).
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.